شناسه خبر : 89267
شنبه 28 اسفند 1400 , 11:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از یک همایش قرآن محور

برای دیدار امام زمان(عج) باید بسیار باتقوا و پرهیزکار بود .باید محبت، عشق و معرفت فرد زیاد باشد...

فاش نیوز - هر ساله ده ها همایش در کشور اجرا می شود که برگزاری آن به گوش ما می رسد یا نمی رسد. اما من می خواهم از برگزاری همایشی برایتان بگویم که مطلع شدن من از اجرای آن مثل یک معجزه بود و آن همایش، در هوایی معطر به عطر و بوی گل نرگس (عج) جهان اسلام برگزار شد.

در تاریخ 23 اسفند "سومین همایش علوم انسانی قرآن بنیان در مبانی علمی و آرای علامه طباطبایی(ره)" در دانشگاه علامه طباطبائی(ره) به صورت مجازی، 1400  برگزار گردید.

من به عنوان کسی که افتخار پیدا کرد محفل معنوی همایشی که به نام علامه طباطبایی (ره) بود حضور پیدا کند، مایلم  بدانید علامه بزرگوار، خیلی عزیز امام زمان(عج) بوده که در پایان قرن 1300 چنین همایش عظیم و با محتوایی ارزشمند به نامش اجرا شد. علامه طباطبایی جمله ای ارزشمند دارد درباره امام زمان (عج)که در مصاحبه با سایت ظهور در 4 تیر سال 1389 بیان کرده است. او می فرماید: "امام زمان علیه السّلام خود فرموده است: شما خوب باشید، ما خودمان شما را پیدا می‌کنیم".

علامه طباطبایی، راه تحول درون و خوب بودن را به شاگردش بیان کرده و برای ما به یادگار گذاشته است: "مرحوم آیت الله سعادت پرور(ره) از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی می گوید: از علامه طباطبایی(ره) سوال کردم: آیا امکان تشرف به محضر امام زمان(عج) وجود دارد و در صورت امکان چه اعمال و دستوراتی تشرف را حاصل می کند؟ ایشان فرمودند: در این مورد، رعایت سه مطلب ضروری است: «برای دیدار امام زمان(عج) باید بسیار باتقوا و پرهیزکار بود .باید محبت، عشق و معرفت فرد زیاد باشد. البته هرگز کسی نخواهد توانست به حدی معرفت کسب کند که درخور امام زمان(عج) باشد، اما می توان در حد توان نسبت به این مسئله تلاش کرد. مداومت کردن بر یکی از زیارت های مشهور».

خود ایشان در این مورد زیارتی را که با «سلام علی آل یاسین» آغاز می شود توصیه می فرمودند«منبع/پندنامه سعادت؛ توصیه های اخلاقی و معنوی آیت الله سعادت پرور پهلوانی(ره)»".

در این همایش علمی قرآن محور، رؤسا، اساتید معزز دانشگاه و پژوهشگران بیاناتی مهم و کاربردی ایراد کردند که اشارات زیبایی به دانش انسان شناسی قرآن بنیان علامه طباطبایی دارد.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره توجه به دو ساحتی بودن انسان و اهمیت دادن به رشد آنها طی سخنانی بیان کرد: "اگر بخواهیم به علوم انسانی قرآن بنیان برسیم، باید به ویژگی هایی چون جامعیت در ساحت‌ها مانند ساحت معنوی انسان توجه کنیم و جنبه روحی انسان را واقعیت او بدانیم و از برخی روش های موجود که ساحت‌های مادی انسان را به خوبی مورد مطالعه قرار می‌دهد غافل نشویم. خود را از دستاوردهای بشری محروم نکنیم"

دکتر معتمدی، درباره راه رسیدن درست به تولیدات علمی انسانی قرآن محور اظهار کرد:" کسی که تنها متخصص علوم قرآنی باشد، نمی‌تواند تحولی در علوم انسانی ایجاد کند و کسی که سر رشته ای از علوم قرآنی نداشته باشد، نمی‌تواند علوم انسانی قرآن بنیان را بنا کند. پس باید هر دو حوزه در کنار هم به صورت گروهی فعالیت کنند تا تولیدات علمی اتفاق بیفتد."

حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز درخصوص اهمیت شناسایی آرا و اندیشه های دانشمندان و علمای اسلامی بیان کرد: در این همایش به ظرفیت فکری اسلام توجه شده است و از اساتید و دانشجویان علوم انسانی خواست افراد بزرگی مانند علامه طباطبایی و نظراتشان را مورد مطالعه قرار دهند

دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه نیز در سخنان خود بیان نمود: "علامه طباطبائی در واقع حامل و مفسر قرآن بود و از تعالیم آن بهره می‌گرفت. در واقع ما نیازمند تحولات درونی هستیم؛ علامه طباطبائی، زمانی توانست کارهای بزرگ را به ظهور برساند که تحول در درونش ایجاد شد. ما باید به دنبال آن بُعد تحولی علامه طباطبائی باشیم تا دانشگاه زمینه‌های تحول را پیدا کند. یکی از زمینه‌های مهم تحول درک زمان مسئله است. علامه طباطبائی، با توجه به آن، زمینه ساز انقلابی شد که ما در بستر آن هستیم. ما باید به آینده فکر کنیم و بنا را امروز بسازیم که در آینده از آن استفاده کنیم و یکی از راه های ساخت آن، ایمان آوردن به خطاناپذیری قرآن است".

دکتر حمیدرضا بصیری، دبیر همایش طی سخنانی در خصوص داوری درباره مقالات ارسال شده، چنین بیان کرد:" در این همایش ۱۶ مقاله پذیرفته شده و در قالب ۳ نشست تخصصی ارائه می‌شود". دکتر بصیری در بیان شخصیت علمی و معنوی علامه اظهار داشت: "سرنخ اصلی رسیدن به علوم انسانی قرآن محور اُنس با قرآن است. همانگونه که علامه طباطبائی هر سال قرآن را می‌خواند و تاکید بر تفسیر قرآن داشت".

وی همچنین خبر از برگزاری چهارمین همایشی با عنوان نقد قرآنی نظرات علوم انسانی موجود بر اساس آرای علامه طباطبایی (ره) در سال 1402 را اعلام نمود.

لازم به ذکر است مقالات سومین همایش قرآن بنیان بر اساس مبانی علمی و آرای علامه طباطبایی(ره) تحت عناوین زیر ارائه شد: "بررسی نسبت علوم انسانی قرآن بنیان با دستاوردهای عقل سلیم از منظر علامه طباطبایی(ره) توسط دکتر آهنچی از دانشگاه شریف"، "بررسی جایگاه روش واقع گرایانه علامه طباطبایی(ره) در علوم انسانی اسلامی توسط دکتر محمدرضا میرسید از دانشگاه دامغان"، "تاثیر دین و قرآن بر غایات علوم انسانی با تأملی بر اندیشه های علامه طباطبائی(ره)"، "ابعاد الگوی تفکر قرآنی براساس تفسیر المیزان توسط دکتر محمدرضا اسلامی و خانم فاطمه کریمی از دانشگاه تبریز"، "فلسفه اسلامی؛ امکان یا امتناع، با محوریت مبانی علامه طباطبائی(ره) توسط دکتر سید جابر موسوی از دانشگاه علامه طباطبایی"، "تحلیل انتقادی مبانی نظریه «منفعت شخصی» آدام اسمیت بر اساس دیدگاه «توسعة ذات» علامه طباطبایی(ره) توسط دکتر محمدرضا شاهرودی و دکتر سید محمدرضا فقیه ایمانی از دانشگاه امام صادق(ع) تهران"، "جرم‌انگاری محاربه به قصد افساد فی‌الارض در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی(ره) توسط دکتر ابوالقاسم نقیبی از دانشگاه شهید مطهری"، "مسائل علوم انسانی قرآن بنیان با تاکید بر خداشناسی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، دکتر صمد اسمی"،"چارچوب مفهومی زبان سیاسی پیامبران در تفسیر المیزان، واکاوی مبانی مدیریت اسلام بنیان در علوم انسانی با تاکید بردیدگاه علامه طباطبائی(ره) توسط دکتر احسان اکرادی و احمد قائم آبادی از دانشگاه علامه و شهید باهنر کرمان"، "مبنای فطرت، شالوده سبک زندگی قرآن بنیان از منظر علامه طباطبائی(ره) دکتر مریم برهمن از دانشگاه علامه طباطبایی"،" اثربخشی «وجود رابط و مستقل» بر « امید به آینده» از دیدگاه علامه طباطبائی(ره) توسط دکتر علی اصغر جعفری ولی از دانشگاه شهید مطهری"، "اصول حاکم بر تربیت اعتقادی کودک با تاکید بر مبانی فقهی علامه طباطبایی(ره) توسط دکتر فاطمه فلاح تفتی از دانشگاه علامه"، سلامت زندگی و روان انسان بر اساس آموزه های روان شناسی قرآن بنیان علامه طباطبایی(ره) توسط خانم جعفری"، " روانشناسی سالمندی در آیات قرآن کریم مبتنی بر تفسیر المیزان) توسط دکتر نوشین چترچی"، "رابطه بیماری‌های روحی روانی با معنویت و دینداری فرد در نگاه علامه طباطبایی(ره)توسط دکتر علی اصغر جعفری ولی و خانم کیمیا ترکاشوند از دانشگاه شهید مطهری". 

ربابه جعفری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi