شناسه خبر : 89566
سه شنبه 23 فروردين 1401 , 11:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صیانت از شناسنامه انقلاب با زبان هنر

شناسنامه انقلاب اسلامی که از فرهنگ علوی و حسینی الهام گرفته است با زبان فاخر هنر باید صیانت شود.

 

...... سمانه حسن‌خانی؛ هنر معنوی و دینی در ایران همزمان با ظهور انقلاب اسلامی شکوفا شد و سبکِ خاصی از هنر پدید آمد که در دامن ارزش‌ها و باور‌های اسلامی و با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران، شکل گرفت.

فضای به وجود آمده در میان مردم و هنرمندان، موجب پیدایش موضوعاتی در تفکر معنوی هنر شد که پا به پای تحولات جامعه شکل گرفت و این گسترش هنر موجب درخشیدن ستارگانی در آسمان هنر انقلاب شد و شهید «سیدمرتضی آوینی» نمونه‌ای از این ستارگان بود که روز هنر اسلامی با یاد این شهید هنرمند آذین بسته شد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی که برگرفته از خون شهدا بود با زبان هنر بیان شد، چون در ذات این هنر معنوی انقلابی‌گری وجود دارد، چون جریانی مردمی است و همه طبقات و اقشار جامعه با آن پیوند و ارتباط دارند و هنرمندان متخصص و متعهدی همچون شهید آوینی امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی در رشته‌های مختلف هنری آثار بدیع و خلاقانه‌ای را در حوزه هنر خلق کرده و سبک جدیدی از هنر را ارائه کردند که در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شدند.

از سویی هنر انقلاب برگرفته از اندیشه‌های حضرت امام (ره) و با تکیه بر آموزه‌های دینی توانسته مردم آزادیخواه دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد و هنرمند را ملزم می‌کند با دقت مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود را مورد بررسی قرار دهد.

با مشاهده گزارش‌ها و مستند‌های شهید آوینی متوجه می‌شویم این آثار ارزشمند نویدبخش یک مکتب و نگاه رسانه‌ای جدید به جنگ بود و از آن نگاه می‌توان یک جریان رسانه‌ای عمیق را خلق کرد.

نهاد‌های دینی و انقلابی کشور هم با همگرایی و همسویی میتوانند شاکله هنر انقلابی را با منابع غنی تمدن، اخلاق و فقه در هنر مقاومت، ادبیات نمایشی و نقاشی تقویت کنند تا از شناسنامه انقلاب که ماهیتی فرهنگی و ارزشی دارد صیانت شود، چون این انقلاب از فرهنگ علوی، فاطمی و حسینی الهام گرفته است.

همانطور که  روایت فتح سید شهیدان اهل قلم در عرصه فرهنگ و هنر، جهادی مقدس بود باید  خلق و فهم اندیشه های متعالی و هنرمندانه همچون این مستند ارزشمند از سوی هنرمندان متعهد تداوم یابد و هنر ارزشمند و متعالی به تصویر کشیده شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi