شناسه خبر : 89835
چهارشنبه 07 ارديبهشت 1401 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۴۹ اولویت در برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱بنیادشهید

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برنامه عملیاتی بنیاد می‌تواند به عنوان یک نشان (برند)، نمونه و ویژه به سایر دستگاه‌ها ارائه و به عنوان یک الگوی برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار گیرد.
 
برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند الگوی برنامه‌ریزی سایر دستگاه‌ها باشد/ 49 اولویت در برنامه عملیاتی سال 1401 به استان‌ها ابلاغ شد

 طاهر موهبتی در نخستین برنامه گفت‌وگوی مجازی «تبیین و تشریح برنامه تحول بنیاد شهید و امور ایثارگران و برنامه عملیاتی سال 1401» که با حضور دکتر قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت ماه برگزار و به صورت زنده برای مدیران، روسا و کارشناسان بنیاد پخش شد، به پیشینه نگارش برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: یکی از تهدیدات جدی که باعث افول سازمان‌ها، مجموعه‌ها و دستگاه‌های اداری و اجرایی در هر کشور می‌شود حاکمیت روزمرگی بر سازمان‌هاست و یکی از عوامل اصلی روزمرگی در سازمان‌ها فقدان نظام برنامه‌ریزی است.
 
تأکید بر برنامه محوری در مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران
وی اضافه کرد: نظام برنامه‌ریزی به ویژه در بخش‌های عملیاتی نیاز به برنامه اقدام دارد. به طور کلی برنامه عملیاتی که بتواند گام‌های رسیدن به اهداف را تبیین کند و نظام ارزیابی و پایش که نشان دهد تا چه اندازه به هدف مورد نظر دست یافته‌ایم، وجود ندارد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر تدوین برنامه عملیاتی برای سازمان‌ها، گفت: امروزه بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارای سند راهبردی هستند و برنامه استراتژیک دارند اما بر اساس تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته 70 درصد برنامه‌های استراتژیک عملیاتی محقق نمی‌شود. در برنامه‌های توسعه کشورمان به طور متوسط 30 تا 35 درصد برنامه‌های توسعه‌ای محقق می‌شود که بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته یکی از مهم‌ترین دلایلی که در تحقق سند راهبردی با مشکل مواجه می‌شویم، نبود برنامه عملیاتی است.
موهبتی ادامه داد: به طور کلی فقدان نظام ارزیابی، پایش و نبود ضمانت اجرایی باعث می‌شود برنامه‌های استراتژیک در کشور به نتیجه نرسد. خوشبختانه «برنامه محور بودن» یکی از اولین اولویت‌هایی بود که دکتر قاضی‌زاده هاشمی در آغاز مسئولیتشان در بنیاد شهید و امور ایثارگران بر آن تأکید داشتند. این موضوع باعث شد در زمینه تدوین برنامه عملیاتی، طراحی نظام ارزشیابی و پایش متمرکز شویم.
 
ابلاغ 49 اولویت در برنامه عملیاتی سال 1401 به استان‌ها
وی افزود: ما در نظام برنامه‌ریزی برای سازمان، گام‌هایی را تعریف کرده و در مسیر آن پیش رفتیم. یکی از گام‌ها این است که تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر اسناد بالادستی باشد و به طور طبیعی سیاست‌های کلی و قوانین از جمله «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و سایر قوانینی که مرتبط به جامعه ایثارگری است، مبنای کارمان قرار گرفت. شاید عده‌ای انتظار داشتند به صورت مجدد سند راهبردی و برنامه استراتژیک تدوین شود اما چون این سند و برنامه سال‌ها در سازمان وجود داشت، زمان را به اهداف کلانی که به تأیید بالاترین مقام سازمان می‌رسید، اختصاص دادیم و مطابق آن 49 اولویت در برنامه عملیاتی سال 1401 به استان‌ها ابلاغ شده است.
 
بارگذاری 1000 طرح و پروژه در سامانه برنامه عملیاتی
 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهداف برنامه عملیاتی گفت: این برنامه در چهار سطح «اهداف کلان»، «اهداف کمی»، «برنامه» و «طرح فعالیت و پروژه» تدوین شد. مرحله بعد ابلاغ برنامه بود که قبل از شروع سال 1401 به استان‌ها ابلاغ شد و به امضا رسید. تعیین بودجه استان‌ها در شروع سال صورت گرفت و خود را مقید دانستیم که اعتبارات استانی را در موعد مقرر پرداخت کنیم.
موهبتی ادامه داد: نکته بعدی پایش برنامه عملیاتی است که مبتنی بر سامانه صورت می‌گیرد و قبل از سال جدید بیش از سه هزار پروژه در سامانه بارگذاری شد و در مورد برنامه‌هایی که در فروردین ماه قرار گرفته بلافاصله پس از اتمام ماه، سامانه باز می‌شود و استان‌ها پنج روز فرصت دارند، خود اظهاری کنند. بعد از آن به مدت پنج روز به معاونت‌های تخصصی زمان داده می‌شود تا آنها را تأیید کنند.
موهبتی در بخش دیگر سخنان خود به بخش پایش اشاره کرد و توضیح داد: نوع پایش به صورت میدانی است که اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات وظیفه دارد با حضور در استان‌ها، برنامه را به صورت تصادفی کنترل کند.
 
تخصیص اعتبار به استان‌ها مبتنی بر تحقق برنامه عملیاتی
 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ویژگی‌های برنامه عملیاتی گفت: یکی از ویژگی‌های این برنامه، تخصیص اعتبار در سال جاری مبتنی بر برنامه عملیاتی است؛ به هر میزان که برنامه عملیاتی محقق شود تخصیص اعتبار هم انجام خواهد شد. به دیگر سخن فرآیند معناداری بین تخصیص بودجه و پیشرفت برنامه در استان‌ها وجود دارد. به طور طبیعی هر برنامه با کاستی و مشکلاتی همراه است. ما در سال اول بیشتر به دنبال یکپارچگی و فهم مشترک هستیم که امیدواریم این کار به نتیجه برسد و در این بین بخش عمده‌ای از تمرکزمان، توجه به شهرستان‌ها خواهد بود.
وی در پایان بیان کرد: برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همراهی همکاران خوبی که در سراسر کشور داریم، می‌تواند به عنوان یک نشان (برند)، کار نمونه و ویژه برای سایر دستگاه‌های اجرایی ارائه شود. به طورحتم نتایج را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهیم تا در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار گیرد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
با سلام؛
هر دمم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد!!
عجب سخنان و اشعار پر زرق و برق ی ،
جناب آقای موهبتی ، انشاالله ایثارگران در عمل شاهد این موارد مطرح شده از طرف شما و بنیاد باشند !!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi