شناسه خبر : 89876
شنبه 10 ارديبهشت 1401 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست خبری مدیرعامل موسسه ایثار برگزار شد

نشست خبری مدیرعامل و نایب رییس هییت مدیره موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار با حضور خبرنگاران برگزار شد.

فاش نیوز - نشست خبری مدیرعامل و نایب رییس هییت مدیره موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الله امانی در ابتدای این نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان در توضیحات ابتدایی خود اظهار داشت: این موسسه در حال خروج از یک دوره بحران و ورود به دوره و عرصه جدیدتری از خدمات می‌باشد. در سنوات گذشته سمت و سوی بنیاد بحث معیشت و خدمات رفاهی خاص و بخش عمده آن بخش فرهنگی بوده که در حال حاضر و با توجه به شرایط سنی جامعه هدف عملاً نوع خدمات و اقداماتی که بنیاد و نهایتاً سازمان‌های تابعه باید انجام بدهند، به شرایط جامعه هدف می‌باشد.

مدیرعامل موسسه ایثار هدف از این نشست را توجه به دو مقوله مهم دانست و گفت: اول اینکه این موسسه را به جامعه ایثارگری معرفی کنیم تا بدانند چنین ظرفیت وجود دارد، نکته دوم بیان برنامه‌های این موسسه است که در دوره قبل با توجه به سیاست‌هایی که مشخص کرده بود، اقدامات خاص به صورت مشخص و تعیین شده برای جامعه هدف منظور نمی‌شد و به نوعی در قالب اجاره یا درکنار اقداماتی که بنیاد انجام می‌داد در اختیار جامعه هدف قرار می‌گرفت، که ازسال 1400 تمام تلاش و کوشش ما این هست که با ظرفیت سازی به دنبال خدمت رسانی به جامعه هدف باشیم.

امانی در ادامه با اشاره به آمار مراکز موسسه ایثار در کل کشور نیز گفت: مراکز ما در 29 استان به صورت خاص فعال است و ما درحال ظرفیت سازی هستیم که بنیاد شهید و امور ایثارگران هم به طور خاص از ناحیه دولت در حال دنبال کردن تکمیل این پروژه‌ها در سه فاز اصلی فرهنگی- ورزشی، فاز دوم درمانی - توانبخشی و فاز سوم اقامتی می‌باشد.

وی درخصوص پروژه‌های ناتمام این مراکز نیز خاطرنشان کرد: شاید تجهیزات ده تا دوازده مرکز تکمیل باشد و مابقی در دست اقدام و تکمیل شدن است که خوشبختانه با حمایتی که رییس بنیادشهید و امور ایثارگران به این بخش دارند و به دنبال تکمیل تجهیزات این مراکز هستیم که اعتبارات آن از محل سفرهای استانی رییس جمهور به بنیادشهید و امور ایثارگران تامین و ان‌شاءالله در سال 1401و 1402 تمامی‌ پروژه‌ها در سطح کل کشور کامل و در اختیار جامعه ایثارگری قرار می‌گیرد.

وی درخصوص خدمات فرهنگی و اقامتی نیز گفت: خدمات به دو بخش در جامعه ایثارگری قرار می‌گیرد. در خدمات گروهی که طبق سنوات گذشته با اجرای طرح محسنین به جهت حضور جانبازان نخاعی در این مراکز را داشتیم اما در خصوص مواردی نیز به صورت تخفیف به صورت 40، 50 و 70 درصد نخفیف این مراکز در اختیار عزیزان است.

وی درخصوص  اولین سوال خبرنگار ما از مرکز توانبخشی بقیه‌الله نیز به طور اخص گفت: بنا به شرایط سنی جانبازان، بنیاد در بحث سلامت و موضوعات فرهنگی و ورزشی بیشتر ورود پیدا کرده است. نگاه ما باید به سلامت جامعه هدف باشد. این واقعیتی است کسانی که در بحث فرهنگی ورزشی  به طور تخصصی ورود پیدا می‌کنند باید ظرفیت‌ها را هم درنظر بگیریم که چه میزان توانمندی داریم و بتوانیم خدمت خوب و مطلوب را در اختیار جانبازان قرار دهیم. در استان تهران، اصفهان و خوزستان، خراسان رضوی نیاز به افراد متخصص حتی از بین جامعه هدف وجود دارد. زمانی که دیدیم در مرکز توانبخشی بقیه الله(ع) این ظرفیت وجود دارد وحتی از بین خود ایثارگران در بحث فرهنگی ورزشی ما حضور پیدا کنند، قرارداد خصوصی را که از سنوات قبل بسته شده بود ما این قرارداد را لغو می‌کنیم. به استناد ماده 2 اساسنامه موسسه، کل ایثارگران بایستی از خدمات این موسسه استفاده نمایند. بنابراین ظرفیت سازی که از قبل صورت می‌گرفت به واسطه نیاز وهماهنگی که با جامعه ایثارگری انجام می‌شد ، از سوی حوزه‌های فرهنگی استان به عنوان متولی بحث فرهنگی ورزشی سانس اعلام می‌شد و این مرکز با امکاناتی که داشت براساس ظرفیت، ما هم آن سانس‌ها را در اختیار جامعه هدف قرار می‌دادیم اما نکته ای که باید عرض کنم آن که اگر با توجه به ظرفیتی که داریم، تمام این ظرفیت در اختیار جامعه ایثارگری قرار بگیرد موسسه این آمادگی را دارد که تمام و کمال در اختیار این عزیزان باشد.

وی همچنین تاکید کرد: همه جا اعلام کرده ام اگر بتوانیم زمینه ای را ایجاد کنیم  که جامعه ایثارگری ما حضور فعال در مراکز فرهنگی ورزشی ما داشته باشد به طبع آن بسیاری از هزینه‌های جانبی مانند بحث درمان پایین خواهد آمد. برای مثال ما جانباز نخاعی گردنی را در مجموعه بقیه الله(عج) را داشته ایم که توانایی حرکت نداشت اما در مواردی که این عزیز آمد و حضور پیدا کرد، با انگیزه ای که خود جانبازان دادند، این عزیز امروز به راحتی می‌تواند ورزش کند و به نوعی الگویی برای سایرجانبازان در همان مرکز شده است.

وی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی بقیه الله(عج) در دو دوره مدیریت پیشین روسای بنیاد شهید  انجام و به صورت محدود مورد بهره برداری قرارگرفته اما تاکنون به صورت رسمی‌افتتاح و آغازبکارننموده است نیز گفت:  از دوره‌های قبل بحث اقامتی مرکز توانبخشی بقیه الله (عج) وجود داشت که آن تکمیل شده و درحال خدمات دهی است، بحث ورزش که از قبل مورد بهره برداری قرار گرفته بود و در بحث آمفی تیاتر نیز درحال حاضر مورد استفاده است. در بحث درمان نیز به دنبال تجهیز آن هستیم.  دو بخش طب سنتی و فیزیوتراپی آن هم راه اندازی و به نوعی قرارداد آن نهایی شده که انشاالله بخش زخم بستر و موارد مشابه از این هم به دنبال گرفتن مجوزآن هستیم. اما با توجه به این نکته که مرکز بقیه الله(عج) هنوز مجوز پایان کار ندارد و بالطبع مدیراین موسسه برای گرفتن مجوز نیاز به یکسری هماهنگی‌ها از ناحیه دستگاه‌ها نظیر شهرداری دارد و ما هم پیگیر آن هستیم اما این مسیله مستلزم زمان است.

امانی در بخش دیگری از این نشست ضمن ارایه آمار جامعه هدف در خصوص اقدامات این موسسه‌ها نیز توضیح داد: موسسه ایثار ضمن اولویت بخش فرهنگی و ورزشی، سمت و سوی آن باید به سمت توانبخشی نیز حرکت کند که ضمن فعالیت‌های ورزشی که سالانه نزدیک به 4000 سانس ورزشی در اختیار جامعه ایثارگری است و افرادی که بر اساس ظرفیت می‌توانند از استخرها و سالن‌های چندمنظوره استفاده نمایند بیش از 150 هزار نفر هستند.

در حوزه اقامتی نزدیک به 1470 تخت وجود دارد که افراد روزانه می‌توانند از آن استفاده نمایند. با برنامه ریزی و دستوراتی که ریاست بنیادشهید به ما داده است دربخش درمان وتوانبخشی، پایش سلامت، فیزیوتراپی و حتی فیزیوتراپی در منزل حسب شرایط جسمی‌ایثارگری را دنبال می‌نماییم که بتوانیم از پزشکان و افراد متخصص در این زمینه استفاده نماییم و در قالب یک قرارگاه و یا پایگاه، فعالیت خود را به گونه ای در سطح استان وشهرستان انجام بدهیم که بتوانیم بحث فیزیوتراپی در منزل را هم  برای جامعه ایثارگری انجام دهیم.

در حال حاضر به عنوان مثال در استان کرمان که پایلوت این موضوع شده است تمام شهرستان‌ها پایگاههایی را ایجاد کرده اند که فیزیوتراپی در منزل والدین، جانبازان نخاعی و حتی تامین دارو را موسسه پذیرفته و خدمات ارایه می‌دهد.

فردی که بستری می‌شود پس از مرخصی از بیمارستان دو یا سه روز بعد نیاز به مراجعه بعدی و بررسی بیشتر وجود دارد بنابراین باید مراکز اقامتی وجود داشته باشد که بخشی از آن به ایثارگران و گروه‌های ویژه و والدین شهید خدمات ارایه نمایند و طی این دوره که پزشک مجدد آنها را ویزیت نماید، این مراکز پذیرای آنها خواهد بود و این سیاستی است که ما به دنبال آن هستیم، اما برنامه ای برای اقامت دایم و تبدیل این مراکز به آسایشگاه دایم نداریم.

امانی همچنین تاکید کرد: بحث اصلی موسسه ایثار، ایجاد خانه‌ها و مراکز ایثار است که در نشستی که با دکتر قاضی زاده داشتیم ایشان قول مساعد دادند که در ایجاد و تکمیل آن حداکثر کمک را داشته باشند. ایجاد هسته‌های مشاوره هم در حوزه مددکاری و هم مشاوره‌های گروهی نیز از دیگربرنامه‌های این موسسه خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در بحث سفرها نیز با هماهنگی با معاونت حوزه فرهنگی، با فروکش کردن بحث کرونا جانبازان نخاعی استان خراسان رضوی را به سمت استان فارس هدایت کردیم تا از اردوها استفاده نمایند و به دنبال آن هستیم که همزمان با اردو، با دعوت از جانبازان و خانواده‌هایشان همزمان بحث پالایش سلامت آنها را انجام و آن تعهدی که  بنیاد دنبال می‌کند را برای جامعه هدف فراهم نماییم.

مدیرعامل موسسه ایثاردر پایان تاکید کرد: بحث خدمات رسانی به ایثارگران باید با افتخار صورت بگیرد. ما باید به دنبال آن باشیم که جانباز و ایثارگرما کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند. زیرا آنها همه داشته‌های خود را برای کشور داده اند و هر آنچه ما کار کنیم و زحمت بکشیم یک درصد ارزش کاری که این عزیزان انجام داده اند را جبران نخواهد کرد.

 

اینستاگرام
چرا این خدمات شامل حال(ایثارگران )رزمندگان معسر نمیشه؟؟ متولی این عزیزان کیه.وکجاست؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi