سه شنبه 03 خرداد 1401 , 12:00
ابهامات تبصره یک قانون حالت اشتغال (۲)
اگر سازمان برنامه و بودجه، نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمان اصلاح ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال به مُرّ قانون عمل کرده بودند...
فاش نیوز - قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به صورت ماده واحده، به همراه ۹ تبصره در تاریخ ۳۰ شهریور ماه سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون مشمولان حالت اشتغال شامل شهدا، جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی به دو بخش تبصره ۱ و تبصره ۶ تقسیم شدند. تبصره ۱ شامل آن دسته از مشمولان قانون حالت اشتغال بود که مستخدم دولت نبوده و به عبارتی یا بیکار یا مستخدم دستگاه هایی باشند که در تعریف قوانین، مشمول استخدام دولتی تلقی نمی شوند و تبصره ۶ شامل مستخدمین کشوری و لشکری می شد. تفاوت صدور احکام این دو گروه در تبصره های ذکر شده تعیین شده است. حقوق مشمولان تبصره ۱ از محل کمک های دولت و هم تراز نظام هماهنگ پرداخت تعیین شده بود. در تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۷۹ هیئت وزیران ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را به شرح زیر اصلاح نمود.
از تاریخ تصویب قانون ( ۷۲/۶/۳۰ ) حقوق حالت اشتغال مشمولان تبصره ۶ قانون همانند مستخدمان شاغل همتراز توسط دستگاه ذیربط تعیین میشود. مستخدمان مشمول با رعایت ضوابط طرح طبقه طبقه بندی مشاغل با انتصاب در پستها یا مشاغل با نام به گروه های مربوط تخصیص می یابند و همواره از امتیاز دو گروه یا درجه بالاتر از گروه یا درجه استحقاقی استفاده میکنند. مشمولان یاد شده از حقوق،افزایش سنواتی، فوق العاده شغل، تفاوت تطبیق حقوق (حسب مورد) کمک هزینه عائله مندی و اولاد، کمک هزینه مسکن در خصوص نیروهای مسلح (که بر اساس ضوابط مربوط به پرداخت میشود) و سایر مزایای مستمر از جمله فوق العاده جذب از ( زمان برقراری در مشاغل مربوط ) از آغاز استخدام تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی با رعایت مقررات مربوط به مانند شاغلان مشابه برخوردار می شوند.
از نکات مهم در اصلاحیه هیئت وزیران الحاق یک تبصره به عنوان تبصره ۱ به اصلاحیه بود. حسب تبصره ۱ این اصلاحیه، حقوق حالت اشتغال مشمولان تبصره ۱ اصلاحی قانون و ماده ۳ این آیین نامه نیز بر اساس ضوابط مقرر در این ماده تعیین می گردد.
معنای این تبصره الحاقی به ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال این است که تفاوتی در پرداخت حقوق حالت اشتغال جانبازان تبصره ۱ و تبصره ۶ قانون حالت اشتغال وجود نخواهد داشت، لکن به دلیل عدم اطلاع یا غفلت متولیان امر از اصلاح این ماده قانونی توسط هیات وزیران، ناهماهنگی و نابسامانی در پرداخت حقوق جانبازان تبصره ۱ قانون حالت اشتغال همچنان وجود داشته و دارد. این مشکل با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در تاریخ دوم دی ماه سال ۱۳۹۱ مضاعف شد و با عنایت به اینکه برابر ماده ۵ اصلاحیه آیین نامه قانون حالت اشتغال اقدامات لازم از سال تصویب اصلاحیه این ماده صورت نگرفته بود، ماده ۳۸ قانون جامع بر ابهامات حقوق مشمولین مشمولان تبصره ۱ افزود و مشکلات جدی تری را برای آنها ایجاد کرد.
اگر سازمان برنامه و بودجه، نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمان اصلاح ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال به مُرّ قانون عمل کرده بودند، حتی در صورتی که برداشت غلطی که اکنون از ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران صورت می گیرد، صحیح هم به نظر می رسید. به دلیل آنکه حسب قوانین و مقررات گذشته، کار صدور احکام حقوقی جانبازان به درستی انجام گرفته بود و زمینه کاری از پیش ، برابر قانون پیشبینی شده بود این سوء برداشت تاثیری در تضییع حقوق ایثارگران نداشت.
یوسف مجتهد
اعصاب وروان هستم همان اوابل تعین درصد کردن ومنو ده درصد جانبازی بهم دادن و چون کسی را نداشتم دنبال کارمو بگیره و زندگیم داغون شد بخاطر اعصاب وروان خرابی که داشتم ودارم خانمم طلاق گرفت ومنو بایک بچه تنهام گداشت و رفت الان سی وچهار سال از ان زمان میگدره کسی نیست درب را به رویم باز کنه وحال منو بپرسه الان به من بگید من جزء جانبازان تبصره یک قرار دارم یانه.
خیلی سختیهای زیادی تحمل کردم ومیکنم. الان بنیاد باید به داد من و امسال من برسه دیگه کشش ندارم کمکم کنید
ما جانبازانی که سرباز سپاه بودیم و مجروه شدیم در شرایط سخت لب مرز بدون حمام هیچ امکاناتی در گرمای ۴۵ درجه در درگیری با دشمن مجروه شدیم چگونه سختی کار به ما تعلق نمیگیره؟
به نظر بنده بنیاد اصلا هیچ ترتیب اثری به گفته های ما جانبازان نمیکند و خودش یک آیین نامه نوشته بدون هیچ مبنی قانونی و نه ماده ۵۱ رو اعمال میکنه و نه قانون خدمات کشوری را و نه بازنشستگی را مبنی مجروهیت قرار داده و جالبه که سنوات هم بجای اینکه از زمان تصویب قانون محاسبه کند برقراری حقوق از بنیاد قرار داده .تازه ذخیره مرخصی و خیلی از مواردی که در حکم حقوقی باید باشد را حذف کرده.با این اوصاف وقتی جانباز حقوق کمی دریافت میکند و یا سنواتش نصف میشود و یا آیتم ها حذف میشود عملا بازنشستگی درستی هم ندارد.به نظر بنده باید از طریق دیوان عدالت اداری و مجلس پیگیری کرد و تخلفات بر مبنی قانون مصوبی که قبلا نوشته شده مطابقت صورت بگیرد.صدای ما به این طریق شنیده نمیشود.نبود سیستمی شفاف و قانون مند علت چنین مشکلاتی است.متاسفانه قوانین روشن است اما تفسیر هایی دلخواه و سلیقه ای اعمال میشود.
دوستان جانباز عزیز
هیئت دولت بر خلاف مصوبات قانونی مجلس و بر خلاف طرح استفساریه مجلس ،ایین نامه ای را تصویب نموده است که در آن ذخیره مرخصی جانبازان قانون حالت اشتغال را محو نموده است .این بدان معنا است که بخش عظیمی از پاداش پایان خدمت را از بین برده است .این کار با همکاری غیر کارشناسانه ی آقای پاکدل و همکارانش به وقوع پیوسته است .جهت آگاهی از صحت مطالبم به آدرس های ذیل مراجعه نمایید.
الف) تبصره 2 ماده 1 آیین نامه اجرایی مصوب هیئت دولت آقای رئیسی
ب) طرح استفساریه مصوب مجلس در تاریخ 97/7/15
با موضوعیت ذخیره مرخصی جانبازان قانون حالت اشتغال بدون محدودیت
اضافه.میشود.ولی.برای.من.سیروس.نقره.علیپور.با.کدملی۲۶۹۰۵۶۲۲۲۷.کم.میشود
.وجوابی.ندادن.خدا.روزی.رسا.ن.پیشمرگ.رهبر.خامنه .ای وسرباز.امام.زمان
طی اخبار رسیده مبلغ حدا اقل حقوق برای جانبازان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان توسط مجلس تصوسب شده و همچنین اجرای ماده ۵۱ ق خ ک.توسط دولت پذیرفته شده .و قرار است از سال ۱۴۰۰ محاسبه شود اما معوقات از سال ۷۲ تا به این تاریخ تکلیفش روشن نیست.بحث بعدی ایجاد شفاف سازی و همسانسازی در پرداخت هاست که پیگیری میشود.اما در مورد تعریف احکام حقوقی و آیتم ها طبق قانون خدمات کشوری را باید پیگیر شد.همچنین در مورد ذخیره مرخصی که حذف شده و سنوات که از تاریخ برقراری حقوق از بنیاد تعیین شده نیز ایراد وارد است چرا که هیچ جای قانون چنین تخصیص هایی را نزده و جانبار از زمان مجروحیت در واقع میبایست برایش محاسبه و پرداخت انجام میشد و عدم مراجعه و برقراری حقوق نباید مانع از کم کردن سنواتش شود.مورد بعدی قانون مصوب ۷۲ به صراحت بیان کرده که جانباز با در خواست خود میتواند با سن ۶۰ سالگی و یا ۳۰ سال پرداخت حقوق بازنشسته شوند اما در ایین نانه به اشتباه نوشته ۳۰ سال و ۶۰ سال سن که مغایر قانون است.موضوع یعدی انتقال صندوق بازنشستکی و سابقه هاست که جانبازان میتوانند اگر سوابقی دارند به هر صندوقی که یه نفعشان هست انتقال دهند. متشکرم.