شناسه خبر : 90505
چهارشنبه 11 خرداد 1401 , 15:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه برگزاری کنگره سردار شهید صفر خوش روان و ۷۵۰شهید گیلانغرب

صدام به تلافی شکست تلخ خود ازمردم گیلانغرب، در روز ۱۹مرداد ۶۳ که به عنوان خونین ترین روز گیلانغرب لقب گرفت، با بمباران شهر گیلانغرب بیش از ۸۵۰ نفر از مردم مظلوم و بی دفاع این شهر را شهید و زخمی کرد. فاجعه آنقدر سنگین بود که...

فاش نیوز- با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگوار این خطه، از تمامی دست اندرکاران، مسئولان، تلاشگران و فعالان در عرصه برگزاری این رویداد بزرگ تشکر و قدردانی می شود.
 
 مردم مقاوم و مرزداران همیشه در صحنه گیلانغرب به عنوان حافظان مرزهای غربی کشور همواره نقش بی بدلیلی در دفاع مقدس از خود بر جای گذاشتند. دفاع مقدس برای مردم دومین شهر مقاوم، علی رغم مصائب و سختی های فراوان با حوادث بی نظیری همراه بود و در آن شرایط بحرانی مردم در فاصله ۱۵کیلیومتری از خط مقدم جبهه در کنار رزمندگان ماندند و نام خود را به عنوان مردمانی مقاوم و صبور در تاریخ به ثبت رساندند.
 
روزی که صدام سودای اشغال ایران در سر داشت، ارتش مکانیزه اش در دروازه ورودی گیلانغرب عقیم ماند و مردم شجاع و مرزداران مقاوم  این خطه اجازه ندادند شهرشان به تصرف قوای بعثی درآید. اولین پیروزی ایران برارتش بعث عراق توسط گیلانغربی ها اتفاق افتاد و همین امر باعث شد که گیلانغرب لقب دومین شهر مقاوم کشور را به خود اختصاص دهد.

اما مسئولین دستگاه های فرهنگی آن زمان و بعد از آن چنان در خواب عمیقی بوده اند که نتوانسته اند این حوادث افتخارآفرین را ثبت و ضبط و به نسل بعد از دفاع مقدس منتقل کنند؛ تا در آینده برایشان باورکردنی باشد که پدران و مادرانشان چگونه با حداقل امکانات، ارتش عراق را وادار به شکست مفتضحانه کردند؛ و یا اینکه این افتخار بدرستی به ملت ایران اسلامی انتقال داده  نشده است.
 برگزاری این کنگره می تواند گام مهمی برای معرفی بیشتر گیلانغرب به عنوان شهری مقاوم در دفاع مقدس باشد. گیلانغربی که خود درگیر جنگ و آوراگی بود با تشکیل تیپ مسلم ابن عقیل توانست بخش زیادی از جبهه های غرب را حراست کند. مردم برخلاف سایر شهرهای جنگ زده مهاجرت نکردند و درکنار رزمندگان، در دل کوه های اطراف شهر، بدون امکانات رفاهی، به عنوان تدارکاتچی از جبهه ها و رزمندگان اسلام پشتیبانی کردند.
 
صدام به تلافی شکست تلخ خود ازمردم گیلانغرب، در روز ۱۹مرداد ۶۳ که به عنوان خونین ترین روز گیلانغرب لقب گرفت، با بمباران شهر گیلانغرب بیش از ۸۵۰ نفر از مردم مظلوم و بی دفاع  این شهر را شهید و زخمی کرد. فاجعه آنقدر سنگین بود که امام راحل ضمن محکوم کردن این جنایت غیر انسانی، با پیام تسلیت به مردم گیلانغرب با بازماندگان ابراز همدردی کردند.
 
آیا می دانستید که در میان بمب های ریخته شده برسر مردم بی دفاع گیلانغرب توسط هواپیماهای عراقی بمب های شیمایی از نوع عصبی  هم استفاده شده که عوارض ناشی از آن بعد از خاتمه جنگ بصورت بیماری های عصبی دیده شده است و بیشتر مردان و زنان به دلیل بمباران ها از لحاظ روحی روانی مشکل دارند و نیازمند درمان در کلینک های تخصصی هستند؟
 
آیا می دانستید خیلی از رزمندگان گواهی جبهه خود را در اطراف شهر کرمانشاه دریافت کردند اما تاکنون برای مردم  گیلانغرب گواهی حضور در مناطق عملیاتی صادر نشده است؟!
 
آیا می دانستید بخش استراتژیک گیلانغرب، یادمان شهدای بازی‌دراز در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب قرار دارد؛ اما با بی تفاوتی  و عدم دلسوزی مسئولان وقت گیلانغربی به ناحق و با اهرم فشار به سرپل ذهاب الحاق گردید و همین امر باعث شد که این شهرستان از نعمت حضور کاروان راهیان نور محروم باشد!
 
آیا می دانستید مدت ۸ سال کودکان گیلانغربی رنگ پارک به خود ندیدند و حتی بازی های محلی را فراموش کردند و مردم به لحاظ فرهنگی چه آسیب های جدی دیدند و کسی به فکر تقویت کارهای فرهنگی در این شهر نبوده است؟
 
مردم گیلانغرب بعد از گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ انتظار نگاهی عمیق از سوی مسئولان به این‌ دیار دارند و هرگام مثبت جهت برون‌رفت شهرستان از محرومیت را درحافظه خود بایگانی خواهند کرد و گیلانغرب امروز بیش از هر شهرستانی دیگر نیازمند عنایت دلسوزانه مسئولان است.
 
علی احمدپور (رزمنده دوران دفاع مقدس)
اینستاگرام
درود فراوان به نگارنده این مقاله. آری گیلانغرب شهر فراموش شده زمان جنگ سالهاست مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته. آیا میدانستید روستای نصاردیره از توابع شهرستان گیلانغرب در سال 67مورد اصابت چندین بمب شیمیایی رژیم بعثی قرار گرفته با تقدیم چندین شهید در همان روز چند صد نفر جانباز هنوز هم هیچ کجا نامی از آنها نیست. با گذشت 33 سال از جنگ بیشتر مردمان این روستا که شیمیایی تمام جسم روح آنها را زخمی کرده دارای درصد زیر 25 هستن با وجودی که همه می‌دانیم عوارض شیمیایی سال به سال بیشتر می‌شود اگر فقط سالی یک درصد به این عوارض جانبی ناشی از شیمیایی اضافه شود الان نباید جانباز کمتر از 25 درصد در این روستا وجود داشته باشد. البته اگر دکترای متخصص که برای تعیین درصد فرستاده میشوند انصاف را رعایت کنن. واز بالا دستور نگیرن که بار مالی دارد برای دولت. واین هزاران درد دل دومین شهر مقاوم کشور که سالهاست به فراموشی سپرده شده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi