شناسه خبر : 90664
شنبه 21 خرداد 1401 , 12:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ابطالِ لزوم ثبت ایثارگران به عنوان بیکار در سامانه سجایا

فاش نیوز - هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۲۹۷۶ مورخ ۱۶ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رای به ابطال عبارت " وضعیت شغلی آنان در سامانه سجایا بیکار ثبت شده باشد "  از بند ۴ بخش چهارم امتیازات و سهمیه های قانونی قسمت ب سهمیه های  ایثارگران در دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی صادر کرد. شاکی در دادخواست خود برای ابطال این عبارت به موارد زیر استناد کرده است:

۱- مغایرت بند ۴ با قاعده لاضرر و لاضرار
۲- تجاوز و سوء استفاده از اختیارات
۳- محدود کردن دامنه مشمولین سهمیه ۲۵ درصد به بیکاران بدون مجوز قانونی و محرومیت برخی از ایثارگران شاغل از امتیازات قانونی
 ۴- تصویب خارج از اختیارات مرجع تصویب کننده
اداره کل امور حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ شکایت مذکور چنین توضیح داده است :
اولا"  ابطال بند ۴ صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی تیرماه سال ۹۷ هیچگونه ارتباطی با بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد.
 ثانیاً حسب اقرار صریح شاکی ، نامبرده کارمند رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می باشد . بنابراین ایشان از شمول افراد بیکار خارج می شود .
ثالثا" این موضوع بدیهی و روشن و در اصطلاح  اظهر  من الشمس بوده و نیازی به بیان ندارد ، چرا که سهمیه استخدامی مختص افراد فاقد شغل و بیکار بوده و ادعای ایشان هیچگونه مبنای عقلی و منطقی ندارد .لذا تقاضای رد دادخواست مشارالیه را از هیات عمومی دیوان کرده است.

دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرد :

اولاً بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران  ، کلیه دستگاههای موضوع ماده ۲ این قانون مکلفند حداقل ۲۵ درصد از نیازهای استخدامی و تامین نیرو های مورد نیاز خود را اعم  از رسمی ، پیمانی ، قراردادی و شرکتی که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می نمایند ،  به  ایثارگران و خانواده های آنها اختصاص دهند و در این ماده حکمی در خصوص لزوم بیکار بودن مشمولین ماده فوق و ثبت وضعیت اشتغال آنها در سیستم سجایای بنیاد جهت برخورداری از سهمیه استخدامی مقرر نشده است.
ثانیا" بر اساس رای شماره ۱۰۵۸ مورخ ۲۶ دی ماه سال ۹۶ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری عبارت  " داوطلبان استخدام نباید  از مستخدمین رسمی ، ثابت و پیمانی دستگاه اجرایی باشند از شرایط عمومی استخدام مندرج در دفترچه راهنمای سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور در شهریور ماه سال ۹۵ مغایر با اصل ۲۸ قانون اساسی تشخیص و ابطال شده است .

 بنا به مراتب فوق و با توجه به اینکه در قوانین و مقررات قیدی مبنی  بر لزوم بیکار بودن مشمولین ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ثبت وضعیت اشتغال آنها در سیستم سجایا جهت برخورداری از سهمیه استخدامی مقرر نگردیده و با اخذ وحدت ملاک از مفاد رای شماره ۱۰۵۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری عبارت  " وضعیت شغلی آنان در سامانه سجایا بیکار ثبت شده باشد " از بند ۴ بخش چهارم امتیازات و سهمیه های قانونی قسمت ( ب )  سهمیه ایثارگران از دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی در تیرماه ۹۷ خارج از حدود اختیار و مغایر با قانون است  و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ ابطال می شود.

مجتهد

اینستاگرام
با سلام و احترام
جناب رضا فضل زرندی کجان الان !!!!!!!!!!!!!؟
خدایا شکرت یک قدم به سمت عدالت ...
خدا رو شکر و درود به این پیگیری کننده
اگر نگاهی به دفترچه های آزمون استخدامی بیندازید به موارد عجیبی برمیخورید چرا در بسیاری از شغل محلهای استخدامی مثلا نوشته شده فلان شهر در فلان رشته یک نفر در سهمیه بالای ۲۵ یا فلان شهر یک نفر در سهمیه ۵ درصد مسلما این شهرها ازقبل کسی را برای استخدام در نظر دارند وگرنه چطور دریک رشته وشهر سهمیه خاص فقط برای آن کد در نظر گرفته میشود سهمیه ۵ درصد را که اصلا دور بریزید چون اصلا در دفترچه استخدامی ندارد!!مگر موارد معدود که خودشان در نظر دارند!خوب چرا سهمیه های استخدامی را مثل سهمیه های کنکور نمیگذارید تا هرکس در هرجا که بخواهد کد را بزند و بعد امتیاز ایثارگری را بررسی کنید اصلا منطقی به نظر نمیرسد شما از کجا میدانید که در شهر خاصی در شغل خاصی باید با چه سهمیه ای پر شود و چرا در مکانهایی که سهمیه آزاد است اگر ایثارگری کدآن شهر رابزند باید در سهمیه آزاد سنجیده شود واصلا امکان استفاده از سهمیه اش را نخواهد داشت !!!واقعا قضیه چیست؟؟خواهشا پیگیری کنید صدای مارا به مسئولین برسانید اگر مستند میخواهید خودتان دفترچه ها را نگاهی کنید متوجه خواهید شد چه خبر است مسئولان جوابگو باشید
قانون تبدیل وضعیت ایثارگران آیا تاریخ و محدوده مشخصی دارد؟ مثلا اگر فرزند جانبازی سال آینده یا سال های آینده به عنوان نیروی طرحی مشغول کار شود آیا نمی تواند به رسمی تبدیل وضعیت شود؟ اینطور که معلوم است بودجه را برای زمان خاصی در نظر گرفته اند. پس عدالت کجاست؟ این یک تبعیض است. فرق یک طرحی که امسال رسمی شده با یک طرحی که سال های آینده رسمی نمی شود چیست؟ حتما قضا و قدر و شانس است!!!
مسئولان به فکر بودجه برای محدوده زمانی مشخص هستند. این چه قانونی است که مقطع زمانی دارد؟!
لطفا فکری کنید به فکر فرزندان جانبازان معسر باشید. خودشان که شغلی ندارند. حداقل بچه ها را استخدام کنید برای سال های آینده بودجه بدهید که این قانون همچنان اجرا شود. حرف ما را به گوش مسئولان برسانید ما که دستمان به جایی نمی رسد. به خدا حق الناس است
احسنت ودرود اجرکم وعندالله بخاطرپیگیری، بقیه هم ازاین رای بهرمند می شوند
اینو به یکی از کارکنان بنیاد شهید نشون دادم قبول نمی کرد و سهمیه منو فعال نمی‌کرد رفتم پیش مدیر، کارمندو توبیخ کرد و سهمیه مو مجدد فعال کرد تا تو آزمون استخدامی مجدد شرکت کنم.
با بعضیا باید قانونی برخورد کرد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi