شناسه خبر : 91301
چهارشنبه 15 تير 1401 , 10:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توهم علائم چیست؟

جمع آوری توسط رزمنده 50 درصدشیمیایی و اعصاب - کسانی که دچار توهم هستند علاوه بر اعتقادات نامعقول فرد ممکن است دچار توهم شده که شامل شنیدن دیدن بوییدن و یا لمس کردن چیزها یا کسانی که وجود ندارند. معمولا دچار سایکوز یا علائم جنون یا شیزوفرنی هستند.                                                    

اما در چه بیمارانی توهم زیاد است و به درمان نیاز دارند؟

حتما مطالعه کنید: اختلالات شخصیتی چیست؟

اختلالات سایکوتیک چیست؟
اختلالات روانی سایکوتیک نوعی بیماری روانی هستند که فرد مبتلا ارتباط خود با واقعیت را از دست می‌دهد. این بیماران در طول بیماری معمولاً دچار توهم و هذیان می‌شوند.

توهم یعنی ادراک اشتباه که به هیچ پایه و اساس واقعی ندارد که می‌تواند به شکل شنیداری، دیداری، بویایی و یا لمسی باشد. هذیان هم نوعی اندیشه و افکار اشتباه و نادرستی است که با واقعیت همخوانی ندارد. بیمار سایکوتیک حتی با وجود شواهدی علیه این توهم و هذیان به حفظ و پرورش آن در ذهن خود ادامه می‌دهد.

فردی که به این بیماری دچار می‌شود به‌درستی نمی‌تواند فکر کند و پاسخ به احساسات دیگران و درک واقعیت برای او بسیار دشوار خواهد بود، بیمار قضاوت درستی ندارد و ناتوان از درک صحیح واقعیت است.

 
اختلالات سایکوتیک چیست؟

نشانه‌های اختلالات سایکوتیک:
مهم‌ترین علائم در این بیماری هذیان و توهم است که باعث پدید آمدن افکار اشتباه در فرد می‌شود اما این بیماری روانی نشانه‌های دیگری دارد که شامل موارد زیر است:

افکار گیج‌کننده
حرکاتی آهسته و غیرعادی
از دست دادن علاقه به فعالیت‌های سابق
صحبت‌های درهم و نامفهوم که با واقعیت سازگاری ندارد
احساس جدا بودن از دیگران
ناتوان از بیان احساسات خود
عدم تعادل خلقی (نوسانات خلقی فراوان) یا خلق‌وخویی شبیه به افسردگی
بی‌توجهی به بهداشت
مشکل داشتن در برقراری روابط اجتماعی و شخصی
نکته مهم که باید به آن اشاره کرد این است که بیماران سایکوتیک همه علائمی یکسان ندارند و حتی امکان دارد در طول زمان این علائم تغییر کند. به همین دلیل تشخیص صحیح این بیماری باید به دست پزشک متخصص انجام شود.

انواع اختلال سایکوتیک:
اختلالات سایکوتیک انواع مختلفی دارد که گرچه شباهت‎‌های به هم دارند ولی با یکدیگر متفاوت و مجزا هستند و در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی:
رفتار این افراد تغییر کرده و توهمات و تصاویری خیالی می‌بینند که دیگران نمی‌بینند. این مسئله دیگر جنبه‌های زندگی‌شان را مثل مدرسه و خانواده تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نشانه بیشتر از شش ماه طول می‌کشد.

اسکیزوفرنی فرم:
این بیماری در علائم کاملاً شبیه به اسکیزوفرنی است با این تفاوت که این نشانه‌های ناگهانی بروز می‌کند و مدت‌زمان آن‌هم حداقل یک ماه و حداکثر شش ماه طول می‌کشد.

اختلال اسکیزوافکتیو:
افراد مبتلا به این بیماری هم علائم اسکیزوفرنی را دارند هم علائم اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی.

اختلال هذیانی:
مهم‌ترین نشانه این اختلال توهم داشتن (باوری نادرست ولی ثابت) درباره شرایط واقعی زندگی است، در این بیماری شاید فرد تصور می‌کند در خطر توطئه است. این توهمات حداقل یک ماه طول باید طول بکشد.

اختلال روان‌پریشی کوتاه‌مدت با آنی (سایکوتیک گذرا):
افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند رفتار سایکوتیک کوتاه‌مدت و ناگهانی دارند و معمولاً نیز بعد از اتفاقاتی که استرس و فشار روانی زیادی مانند مرگ عزیزان به فرد وارد می‌کند رخ می‌دهد.

اختلال سایکوتیک مشترک:
زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار در رابطه خود دچار توهمی شده و طرف مقابل نیز این توهم را تصدیق می‌کند.

اختلال سایکوتیک ناشی از بیماری‌:

 برخی بیماری‌ها می‌توانند ذهن را تحت تأثیر خود قرار دهند و باعث ایجاد توهمات در بیمار شوند مانند آسیب‌ و تومورهای مغزی هستند و اختلال سایکوز ناشی از حضور در جنگ که خود ایجاد ptsd در بیشتر رزمنده هایی که با صدای انفجار توپ و بمب و یا خمپاره واسترس و فشار زیاد عصبی و غیره  سر و کار داشته اند و شب ها دچار کابوس هستند و یا رزمندگانی که دچار موج انفجار شده اند دچار توهم می شوند چون در این بیماران مغز دچار اسیب شده و کسانی که به صورت ارثی ژن بیماری روانی داشته اند در داثر موج انفجار و استرس های زیاد ناشی از حضور درجنگ بیماری شان عود می کند.                                                                    

درمان                                               

روان‌درمانی بیماران سایکوتیک:


بسیاری از بیماران سایکوتیک نیازی به اینکه دائم زیر نظر باشند ندارند و به‌اصطلاح به صورت سرپایی بیماری‌شان کنترل می‌شود، در مواردی علائم چنان شدید است که زندگی خود و دیگران هم مختل شده و حتی امکان دارد به دیگران آسیب وارد کند در چنین شرایطی نیاز است در یک کلینیک اعصاب و روان بستری شود.

بستری کردن بیشتر برای رسیدن به تشخیص صحیح و امنیت خود بیمار و حتی اطرافیان به خاطر وجود افکار خودکشی و یا دیگر کشی و یا عدم توانایی در انجام امور معمول و روزانه مثل تهیه خوراک، پوشاک و سرپناه است.                     

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi