شناسه خبر : 91364
شنبه 18 تير 1401 , 11:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«عرفه» میقاتگاه شهدا برای رسیدن به مقام قرب الهی

تقیّد امام خمینی (ره)، شهدا و رزمندگان به مضامین دعای عرفه، بیانگر این واقعیت است که سبک زندگی آن‌ها منطبق بر سیره امام حسین (ع) بود؛ آن‌ها همچون سیدالشهداء (ع) با طلب آمرزش از درگاه الهی و گرفتن اذن جهاد، پا در میدان دفاع از انقلاب اسلامی گذاشتند.

 

 سیدرضا دیده‌بان؛ سرزمین «عرفات» مکانی است برای حضور، آمرزیده شدن و اذن گرفتن از خداوند متعال برای ورود به میدان جهاد و شهادت؛ لذا اگر از این منظر به صحرای عرفات بنگریم، بدون شک دلیل حضور امام حسین (ع) در آن سرزمین به‌عنوان میقاتگاه و قرائت دعای عرفه، آمرزش، برائت جستن از شیطان جنی و انسی و ورود به میدان جهاد و شهادت بوده است.

«علی ما لم آزَل اتعرفه من حُسنِ دفاعک» آنان‌که که برای آمرزیده شدن در عرفه حاضر شدند، در اصل برای حضور در میدان مبارزه اذن دخول گرفتند تا از آن طریق بتوانند خود را به «السلام علی محالِّ معرفتة الله» و «من عرفهم فقد عرف الله الا عَرفهُم جلاله امرک» برسانند.

تقیّد امام خمینی (ره)، شهدا و رزمندگان به مضامین دعای عرفه، بیان‌گر این واقعیت است که سبک زندگی آن‌ها منطبق بر این سیره امام حسین (ع) بود؛ آن‌ها همچون سیدالشهداء (ع) با طلب آمرزش از درگاه الهی و گرفتن اذن جهاد، پا در میدان دفاع از انقلاب اسلامی گذاشتند.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های شهدای دفاع مقدس این بود که از جلسات دعا، ذکر و فرصت حضور در حرم مطهر اهل‌بیت (ع) برای طلب مغفرت از درگاه الهی بهره می‌بردند و بعدازآن برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اولیا دین را واسطه قرار می‌دادند؛ این‌گونه بود که با طهارت جسم و حضور قلب در صف مجاهدان فی سبیل الله قرار می‌گرفتند. آن‌ها به‌عنوان عارف به حقّ به رستگاری رسیدند و نامشان ماندگار شد.

عرفه را باید روز طهارت حضور برای شهدا دانست؛ تشابهات گفتاری، رفتاری و نوشتاری شهدا با مضامین دعای عرفه امام حسین (ع)، این حقیقت را اثبات می‌کند که آن‌ها از این طریق خود را به معرفت سید و سالار شهیدان نزدیک کردند و با آن حضرت در جوار خدا مأوا گزیدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi