شناسه خبر : 91396
دوشنبه 20 تير 1401 , 11:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مروری برعملکردموفق هوانیروزارتش دردفاع مقدس

هوانیروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره جزو بازو‌های قدرتمند نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب شده است.

 

 بهرام مرادی؛ هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان هوانیروز معرف حضور آحاد مردم عزیز و شریف ایران اسلامی است، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره منشأ خدمات بسیاری در عرصه‌های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی بوده که علاوه بر انجام مأموریت‌های ذاتی خویش، در حفظ حریم نظام و مرز‌های جمهوری اسلامی، در عرصه‌های دیگر نیز بنا بر ضرورت و توانمندی خود در خدمت ملت انقلابی بوده است.

هوانیروز با دارا بودن انواع بالگرد‌ها و از آن مهم‌تر و ارزشمندتر خلبانان شجاع، باتجربه و ایثارگر و کارکنان فنی زحمتکش، این توانمندی را دارد تا در شرایط مختلف جغرافیایی کشور و در مأموریت‌های ابلاغی حضوری فعال در همه عرصه‌های یاد شده را داشته باشد.

ویژگی بالگرد‌ها در پرواز این فرصت را به خلبانان جسور هوانیروز داده تا بتوانند بر فراز ارتفاعات پرواز کنند؛ از روی جنگل ها، دشت‌ها و کویر‌ها عبور کنند و در مسیر‌های صعب العبور خدمات خود را به نیازمندان ارائه دهند.

کمک رسانی در حوادث غیرمترقبه، چون سیل، زلزله، رانش زمین، ریزش کوه، امداد و نجات به مصدومین و مجروحین حوادث مختلف، اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع، حمل بار به نقاط مختلف به ویژه به مناطق صعب العبور، انتقال نفرات و جابجایی افراد، سازندگی کشور در عرصه هایی، چون سدسازی ها، نصب دکل‌های برق، دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی، اکتشاف نفت، احداث پناهگاه‌ها در ارتفاعات، اکتشاف و استخراج معادن، جاده سازی‌ها و ده‌ها مورد دیگر از جمله ویژگی‌های به کارگیری بالگرد در همیاری و کمک رسانی به ملت شریف ایران و به عبارت دیگر مصداق واقعی همدلی و همزبانی با مردم عزیز ایران است؛ در حال حاضر همه این ویژگی‌ها با وجود کارکنان پرتلاش و خستگی ناپذیر هوانیروز در جای جای میهن اسلامی به انجام می‌رسد.

با این مقدمه به بررسی اجمالی نقش هوانیروز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازیم.

اداره خطوط مقدم جبهه‌ها

در تاریخ هوانیروز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران لحظات به یاد ماندنی و خاطره انگیز فراوانی وجود دارد که نمونه بارز آن رژه به یادماندنی کارکنان این نیرو در مورخه ۱۹ تیر ۱۳۵۸ از مقابل حضرت امام در شهر قم است که در واقع این مراسم در آن مقطع حساس تجدید عهدی با حضرت امام خمینی راحل بود. البته در پیروزی‌های انقلاب اسلامی نیز نقش بسزایی را داشته که به اثبات هم رسیده است. زیرا تحکیم پیوند ارتش با ملت از محوری‌ترین تاکیدات حضرت امام (ره) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

هوانیروز؛ بازو‌های قدرتمند نظام

اداره خطوط مقدم جبهه‌ها نیز یکی از وظایف مهم هوانیروز در جنگ بود؛ نجات پادگان ابوذر در سرپل ذهاب یکی از حماسه‌های بزرگی است که خلبانان هوانیروز آن را شکل دادند، همچنین پشتیبانی از نیرو‌های تک کننده و دفع پاتک‌های دشمن و پشتیبانی آتش و حمله به مواضع و ماشین جنگی دشمن متجاوز، انجام پرواز‌های شناسایی و پرواز‌های شب از جمله وظایفی بود که در مرز‌های گسترده و مناطق جنگی بر دوش این یگان سنگینی می‌کرد، زیرا تلاش برای ایجاد امنیت در کردستان همواره مورد توجه حضرت امام (ره) بود.

توطئه استکبار جهانیان در همان روز‌های اول انقلاب در کردستان و غرب کشور و رو در رو قرار دادن ضد انقلاب و جنگ‌های داخلی با انقلاب نو پای میهن عزیزمان بود که برای مقابله با آن فداکاری عظیمی را می‌طلبید؛ از این روی هوانیروز پیشگام این مبارزه بی امان شد و با حضوری پرشور تمامی پرسنل فداکار و ایثارگر خلبان و فنی پا به عرصه مبارزه گذاشتند و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند تا آنجا که رهبر کبیر و فرزانه انقلاب اسلام ایران حضرت امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود به دلاوران هوانیروز و در چندین سخنرانی دیگر فرمودند: «شجاعت شما دل تمامی میهن دوستان و اسلام باوران را شاد کرده است.»

کندکردن پیشروی دشمن

هوانیروز یکی از کارآمدترین یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بوده که از آغاز جنگ تحمیلی با بالگرد‌های خود در انواع مختلف کبرا، ۲۱۴، شنوک، ۲۰۵ و ۲۰۶ و دارا بودن چهار نوع هواپیما‌های سسنا، توربوکماندر، فرند شیب و جت فالکن به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و با استقرار در شهر‌های ارومیه، مراغه، سقز، سنندج، سرپل ذهاب، گیلان غرب، ایلام، دزفول، اهواز و ماهشهر از مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با دشمن بعثی وارد نبرد شد که با توجه به شرایط نیرو‌های خودی و پیشروی ارتش بعثی از همان ابتدا به‌صورت گسترده در نقش پشتیبانی از یگان‌های زمینی عمل کرد.

تحرک صد درصدی و با رشادت و دلاوری خلبانان و کارکنان فنی و شهدای گرانقدری همانند شهیدان احمد کشوری، علی اکبر شیرودی، یحیی شمشادیان و سایر شهدای گرانقدر، علاوه بر کندکردن پیشروی دشمن و تثبیت آن‌ها در مواضع دفاعی نامناسب، نقش انکارناپذیری در انهدام نیروی دشمن ایفاء کرد و کارشناسان نظامی غرب و شرق را در بهت و حیرت فرو برد.

آغاز عملیات‌های آفندی و پدافندی یگان‌های ارتش و سپاه پاسداران، موجب شد تا هوانیروز همواره در راستای پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، هلی برن، حمل تدارکات از راه هوا و شناسایی هوایی مورد استفاده قرار گیرد؛ به نحوی که نام هوانیروز با اکثریت عملیات‌های ارتش و سپاه پاسداران عجین گشته و افتخاری جاودانی برای این یگان قهرمان به ارمغان آورده است.

در واقع ایمان، تعهد، شجاعت و شهامت پرسنل هوانیروز و پرواز بی وقفه بالگرد‌های هوانیروز ارتش، اتفاقی نیست که بتوان به راحتی آن را از یاد برد؛ شجاعت واژه‌ای است که استقلال یک مملکت همیشه مرهون آن است و مردان شجاعی که بالگرد‌های آهنین بال را در میان آتش و دود به پرواز در می‌آوردند، مصداق بارز آن هستند.

انگار همین دیروز بود که خلبانان هوانیروز با شجاعت و از جان گذشتگی به مصاف ماشین جنگی دشمن رفتند و از میان آسمان، آتش قهر خود را بر سر آن‌ها ریختند؛ به طوری که صدای پرواز بالگرد‌ها خواب را از دشمن بعثی ربوده بود. رعب و وحشتی که این خلبانان در دل دشمن ایجاد کردند سرنوشت جنگ را به گونه‌ای رقم زده که می‌بایستی تاریخ در دل خود هزاران داستان از فداکاری این مردان شجاع بنگارد.

هوانیروز؛ بازو‌های قدرتمند نظام

پشتیبانی موثر از ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس

پرسنل هوانیروز در طول هشت سال دفاع مقدس در پشتیبانی از نیرو‌های مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و بسیج مردمی آنچنان رشادتی را از خود نشان دادند که به جرات می‌توان گفت بدون پشتیبانی این یگان انجام و ادامه هیچ عملیات رزمی و جنگی امکان پذیر نبود.

آری همان گونه که ذکر شد، هوانیروز نه تنها در میدان رزم با دشمن همیشه آماده و جان بر کف بوده بلکه در پشتیبانی از پروژه‌هایی از قبیل سد سازی، اکتشافات نفت، حمل دکل‌های غول پیکر برق فشار قوی و ... توانسته خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهد. قهر طبیعت و بلایای طبیعی همیشه گوشه‌هایی از مملکت عزیزمان را مورد بی مهری قرار داده است. از جمله زلزله رودبار و منجیل، بم و سیلاب‌های مخرب، رد پای مصیبت باریست که تاکنون طبیعت از خود به جای گذاشته است.

حال آن که پرسنل هوانیروز همیشه از اولین کسانی بوده اند که در یاری رسانی و نجات جان و مال مردم با تمام نیرو به آن نقاط شتافتند و اگر هوانیروز در این حوادث به یاری مردم نمی‌شتافت شاید خسارت و تلفات جانی که گریبان گیر مردم می‌شد بسیار مصیبت بارتر بود.

نقش هوانیـروز با آن تحریم‌های جهانی، نقشی بسیار عظیم و تعیین کننده بود چرا که مهندسان و تکنیسین‌های فنی متعهد و فداکار، با ابتکارات بی نظیر خود از زمین گیر شدن بالگرد‌ها جلوگیری کردند و نگذاشتند که آسمان از پرواز پرندگان نجات خالی بماند.

فرشتگان نجات مردم در سازندگی و حوادث طبیعی

در این بین هوانیروز و در بین یگان‌های نظامی همچون نگینی در حلقه انگشتری می‌درخشد چرا که از پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عملیات‌های موفقیت آمیز بی شماری را بر علیه دشمن خصم و ضدانقلابیون انجام دادند؛ عقابان تیزپرواز این یگان در برهه‌های زیادی در سخت‌ترین شرایط همچون فرشتگان نجات در تمامی زمینه‌ها به یاری مردم میهن اسلامی به پرواز درآمده و در کنار آن به محض مشاهده و شناسایی دشمن، وارد میدان شده و در سرکوبی متجاوزین این آب و خاک نقش بسزایی را ایفا کرده است.

لذا می‌توان در یک جمله این گونه عنوان کرد که هوانیروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره جزو بازو‌های قدرتمند نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب شده است؛ البته باید مجدد تاکید کرد که کسب این موفقیت‌ها مرهون رشادت‌های عقابان تیزپروازی همچون شهیدان کشوری، شیرودی، شمشادیان، سهیلیان، و دیگر اسوه‌هایی است که تمامی تاریخ این مرز و بوم به آن‌ها می‌بالند؛ حال آیا می‌شود آن‌ها را از یاد برد؟!

پس برماست، همواره یاد آن‎هایی که برای همیشه در نگاه عاشقان، حماسه شدند و یاد مردانی که حماسه پیروزی را در هوانیروز خلق کردند را گرامی بداریم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi