شناسه خبر : 91476
پنجشنبه 23 تير 1401 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فلسطینی‌ها با انتفاضه به استقبال سفر بایدن می‌روند

روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهورآمریکا با حواسی پرت و در حالی که نمی‌دانست چه کار باید کند وارد فرودگاه تل‌آویو شد! فلسطینی‌ها هم اعلام کرده‌اند، با راه‌اندازی یک انتفاضه علیه رژیم صهیونیستی به استقبال او خواهند رفت. 
روز چهارشنبه در حالی که صهیونیست‌ها در فرودگاه بن‌گوریون چشم انتظار ورود «جو بایدن»بودند، در سوی دیگر سرزمین‌های اشغالی، کمیته‌های مقاومت مردمی در فلسطین خواستار تشدید مقاومت و انتفاضه همزمان با سفر بایدن به اراضی اشغالی شدند. در همین ارتباط نیز، کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین بیانیه‌ای درخصوص سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه صادر و اعلام کردند که در فلسطین کسی از سفر بایدن استقبال نمی‌کند. در این بیانیه که پایگاه العهد آن را منتشر کرده، کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین می‌گویند سیاست تکیه بر مذاکرات سازش و راه‌حل‌های آمریکایی «سیاستی عقیم» است که شکست آن در واقعیت ثابت شده و حتی یک وجب از خاک اشغالی فلسطین را آزاد نکرده است.
علاوه‌بر کمیته‌های مقاومت، جنبش «المجاهدین» فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده: «درباره سفر شیطانی بایدن به منطقه که دنبال تثبیت رژیم موقت بر سرزمین اشغال شده ما و نیز توطئه بیشتر علیه امت و مسئله فلسطین است، هشدار می‌دهیم.»
همچنین فعالان فلسطینی طی فراخوان‌هایی خواستار برپایی تظاهرات در شهر بیت لحم راس ساعت 12 روز جمعه در اعتراض به سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی و برافراشتن پرچم‌های سیاه شدند.
سفر بایدن به فلسطین اشغالی در شرایطی انجام می‌شود که بسیاری آن را یک سفر بدون دستاورد و نتیجه برای فلسطینی‌ها و فقط در راستای حمایت یک‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی عنوان کرده‌اند. از جمله جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی را تجسم عینی حمایت مطلق واشنگتن از تل‌آویو دانست و در بیانیه‌ای نسبت به خطر برنامه‌های انجام شده در این سفر در تلاش برای ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه و گسترش دایره عادی‌‌سازی با آن که چالش جدیدی برای امنیت منطقه و ثبات ملت‌های آن است، هشدار داد.
گاف رسانه‌ای وزیر جنگ!
روز چهارشنبه هواپیمای جو بایدن در فرودگاه بن‌گوریون به زمین نشست. مقامات صهیونیست از چند روز پیش از این سفر تدارکات امنیتی سفت و سختی برای سفر بایدن تدارک دیده بودند و حتی بخشی از سامانه به اصطلاح گنبد آهنین خود را در فرودگاه بن‌گوریون و در چند قدمی محل فرود هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا مستقر کرده بودند! مقامات ارشد صهیونیستی برای سفر بایدن آن چنان دست پاچه شده بودند که حتی «بنی گانتز»، وزیر جنگ این رژیم در حالی که در ردیف نخست حاضران روی صندلی نشسته بود، بطری آب را به‌جای دستش با دهانش باز کرد و همین تصویر سوژه خبرنگاران صدها رسانه و تلویزیون شد که در حال پخش مستقیم مراسم استقبال از بایدن در فرودگاه بن‌گوریون بودند و تصاویر وزیرجنگ رژیم صهیونیستی که با دهانش با یک بطری آب کلنجار می‌رفت، بارها همزمان با سفر بایدن منتشر شد.
اختلافات دهان باز کرد
سرانجام حدود ساعت 16 به وقت تل‌آویو، «جو بایدن» با استقبال «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت و «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی وارد فرودگاه تل‌آویو شد و در همان ابتدای ورودش روی فرش قرمز شانه‌های نخست‌وزیر تل‌آویو را به نشانه گرمی و حمایت همیشگی واشنگتن محکم فشرد. نکته قابل توجه در مراسم استقبال از بایدن، سرباز کردن اختلافات داخلی در میان صهیونیست‌ها بود. در این مراسم «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی حضور داشت و خود را به روی فرش قرمز رساند. در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود که به بنت اجازه حضور نداده‌اند و روز یکشنبه اعضای کابینه به دلیل مخالفت لاپید، حضور بنت را در این مراسم ممنوع کرده بودند، اما مشخص نیست بنت که به تازگی از نخست‌وزیری کنار رفته است، چگونه توانسته بود که خود را به فرودگاه بن گورین و روی فرش قرمز برای استقبال از بایدن برساند.
فرودگاه پایگاه موشکی شد
بایدن در حالی وارد تل‌آویو شد که تصاویر منتشر شده، سامانه‌های پدافند هوایی را نشان می‌داد که در بخش‌های مختلف فرودگاه این شهر مستقر شده بودند. صهیونیست‌ها استقرار این سامانه‌های موشکی را به صورت نمایشی برای نشان دادن به رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کردند، اما مشخص بود که آنها به شدت نگران تحرکات و واکنش گروه‌های فلسطینی بودند و از این رو ترجیح داده بودند که سامانه‌های موشکی را از خارج از شهرها به وسط باند فرودگاه بیاورند و فرودگاه را به یک پادگان موشکی تبدیل کرده بودند. مختل شدن کار فرودگاه تل‌آویو در نتیجه سفر بایدن و انتقال سامانه‌های موشکی حتی به استعفای مدیر فرودگاه  بن‌گوریون هم انجامید. در این ارتباط گفته شد که بی‌نظمی و ناتوانی فرودگاه در خدمات رسانی به مسافران از عوامل اصلی کناره‌گیری مدیر فرودگاه بن گورین همزمان با سفر بایدن بوده است.
بایدن در همان ابتدای ورودش ابتدا از اطرافیانش پرسید: «خب! الان باید چه کار کنم؟!» بعد از راهنمایی‌هایی که شد خطاب به خبرنگاران گفت که روابط واشنگتن با تل‌آویو قوی‌تر و عمیق‌تر از گذشته است. اولین سخنران استقبال از بایدن، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژیم صهیونیستی بود که در نطق خود به نخستین سفر بایدن به تل‌آویو پیش از آغاز جنگ ۱۹۷۳ اشاره کرد تا نشان دهد که سابقه حمایت بایدن از صهیونیست‌ها تاریخی‌تر از دیدار سفر امروز است.
پس از رئیس‌رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این رژیم نیز پشت میکروفون رفت و خطاب به بایدن گفت: شما‌ خود را یک صهیونیست تعریف کردید و گفتید که برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید. درست است، شما یک صهیونیست بزرگ هستید.
سفر بی‌نتیجه
بسیاری از کارشناسان، سفر بایدن به فلسطین اشغالی را از همان ابتدای کار شکست خورده و فاقد دستاورد عنوان کرده‌اند. در حالی که مقامات صهیونیستی از جمله وزیرجنگ این رژیم از چند هفته قبل ادعا کرده بود که در جریان سفر بایدن قرار است شکل گیری یک ائتلاف هوایی هماهنگ در برابر ایران اعلام شود، اما خود صهیونیست‌ها از جمله «عودید گرانوت» تحلیلگر این رژیم در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» همزمان با سفر بایدن نوشت: رویکرد اسرائیل برای تشکیل ائتلافی امنیتی- نظامی جهت مقابله با نفوذ ایران با موانعی ذاتی و واقعی رو‌به‌رو است که شاید مهم‌ترین آن سرگرم بودن آمریکا به تحولات جنگ اوکراین و مقابله با چین و نیز آماده شدن برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره است که احتمالا با شکست حزب دموکرات آمریکا همراه خواهد شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi