شناسه خبر : 93096
دوشنبه 21 شهريور 1401 , 12:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایرانیان مطلع، ملکه انگلیس را به جنایت و کودتا می‌شناسند

خبرگزاری فرانسه می‌گوید برخی از مردم ایران ملکه انگلیس را نمی‌شناسند و اهمیتی به مرگ او نمی‌دهند و عده‌ای دیگر، او را به تدارک کودتا و جنایت علیه ایران می‌شناسند.
فرانس پرس در گزارشی نوشت: دولت ایران با وجود گذشت چند روز از اعلام خبر درگذشت ملکه انگلیس، از اظهارنظر رسمی در مورد مرگ ملکه الیزابت دوم اجتناب کرده، اما برخی از ایرانیان با ابراز نفرت، بریتانیا را به حمایت از رژیم شاه سابق متهم کرده‌اند.
برخلاف بسیاری از کشورهایی که خبر درگذشت ملکه انگلیس را پوشش لحظه به لحظه دادند، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه، این خبر را کوتاه همراه با تصاویر و عکس‌های آرشیوی، در قالب مرگ زنی که رکورددارطولانی‌ترین دوران سلطنت جهان بود، گزارش داد.
«هانیه» یک دانشجو، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که از طریق رسانه‌ها از خبر مرگ ملکه انگلیس مطلع شده است. او گفت: «هیچ احساسی نداشتم و صادقانه بگویم، اهمیتی برایم نداشت.» «فراز» تاجر جوان بازاری در شمال تهران هم گفت که حتی نام ملکه انگلیس را نشنیده است.
بسیاری از ایرانیان به سیاست، اعم از داخلی و بین‌المللی علاقه‌مند هستند، اما بیشتر آنها از زمانی که انقلاب اسلامی در سال 1979 حکومت سلطنتی کشور را سرنگون کرد، نسبت به خانواده‌های سلطنتی جهان بی‌تفاوت هستند.
«فائزه» یک‌پرستار 26 ساله گفت: «من چیزی در مورد ملکه انگلیس نمی‌دانستم و مرگ او برای من معنایی ندارد.»
ملکه الیزابت در سال 1961 به ایران سفر کرد و در کاخ گلستان در تهران اقامت کرد. او همچنین با همراهی فرح پهلوی از اصفهان، شیراز و تخت جمشید دیدار کرد.
روابط ایران و انگلیس همیشه پیچیده بوده است. نیروهای بریتانیا در سال 1941 برای تامین امنیت میادین نفتی بریتانیا در آبادان به ایران حمله کردند.
در دوران اشغال، رضا شاه پهلوی (با تصمیم انگلیس) از ایران مجبور به تبعید شد و پسر جوانش محمدرضا پهلوی جایگزین او شد. آنچه ایرانیان بیش از همه به یاد دارند، سرنگونی محمد مصدق، نخست‌وزیری که صنعت نفت را ملی کرده بود، توسط سرویس‌های مخفی انگلیس و آمریکا در اوت 1953 است.
هلما، کاربر توئیتر نوشت: «ملکه الیزابت دوم یکی از کسانی بود که کودتای سرنگونی دولت دکتر مصدق را سازماندهی کرد تا شاه را بازگرداند.
یکی دیگر از کاربران توئیتر، مجید، صریح‌تر بود. او نوشت:
«از ملکه انگلیس قدیس نسازید. از جنایات او می‌توان به کمک به رژیم بعث عراق علیه ایران (در جنگ 1988-1980)، کودتا علیه مصدق، کشتن پرنسس دایانا، کمک به آمریکا در حمله به افغانستان و عراق در سال‌های 2001 و 2003 و کشتار مردم ایرلند شمالی اشاره کرد».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi