شناسه خبر : 93121
چهارشنبه 23 شهريور 1401 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اسرائیل هیوم: اسرائیل دیگر جای زندگی کردن نیست

ناامنی، بی ثباتی سیاسی و گرانی‌های طاقت فرسا و کم بودن دستمزد و درآمدها در مناطق اشغالی فلسطین باعث شده تا صهیونیست‌ها به فکر خروج همیشگی از مناطق اشغالی باشند و مهاجرت را بر ادامه زندگی در فلسطین ترجیح دهند. این بخشی از گزارش جدید اسرائیل هیوم درباره شرایط حاکم بر این سرزمین اشغال شده است.
بیش از هفت دهه پس از پایه گذاری رژیم صهیونیستی، اشغالگران اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که فلسطین دیگر جایی برای زندگی آنها نیست. زندگی در جامعه ای که هر روز در آن صدای تیراندازی در خیابان‌ها شنیده می شود، آژیر خطر ماشین‌های نظامی هیچ‌گاه قطع نمی شود و بدتر از آن اعلام وضعیت قرمز برای رفتن به پناهگاه در مواردی چند بار در روز به صدا در می آید، فقط یک زندگی جهنمی نام دارد نه چیز بیشتری!

این زندگی جهنی توصیف بخشی از عمر ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند. اوضاع در کرانه باختری حتی در چند ماه اخیر به مراتب بسیار پرتنش‌تر و بحرانی‌تر هم شده است و این منطقه تقریبا هیچ روزی را بدون تیراندازی به شب نمی رساند. تنها عامل و مشوقی که باعث شده تا بخشی از صهیونیست‌ها از شهرک‌های اشغالی کرانه باختری فرار نکنند، ارائه مشوق‌های اقتصادی سنگین همچون وام‌های بلندمدت برای ساکنان این منطقه است، با این حال به نظر می رسد که شرایط برای زندگی صهیونیست‌ها نه فقط در کرانه باختری، بلکه در سراسر مناطق اشغالی فلسطین بسیار دشوار شده است.
ناامنی از کرانه باختری تا حیفا
مقامات صهیونیست می دانند که تنش‌ها و عملیات‌هایی که این روزها در کرانه باختری انجام می شود، در آینده نیز می‌تواند در سرزمین‌های اشغالی 1948 انجام شود. این خطر را سیاستمداران صهیونیستی مورد اذعان قرار می‌دهند و روز سه شنبه «بتسلئیل سموتریچ»، عضو راست‌گرای پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: فلسطینی‌های داخل اراضی ۱۹۴۸، تهدیدی خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از ایران برای موجودیت اسرائیل هستند. وی افزود: تهدید ایرانی تهدیدی خارجی است و ابعاد و سناریوهای متعددی دارد، اما در سایه وضعیت کنونی در داخل اسرائیل، تهدید فلسطینی‌ها تهدیدی داخلی است که خطر و پیچیدگی بیشتری دارد، زیرا آنها صدها هزار اسلحه غیرقانونی دارند و از آنها علیه ما استفاده می‌کنند. این اظهارات حاکی از ترس این نماینده پارلمان از آینده تل آویو است و در دانشگاه رایخمان مطرح شده است. همزمان رسانه‌های صهیونیستی روز سه شنبه به نقل قول از کسانی پرداختند که بدنبال فرار از اوضاع آشفته کنونی در مناطق اشغالی هستند. آنها گفته‌اند: با شرایط فعلی، اسرائیل دیگر جایی برای زندگی کردن نیست.
آنچه که باعث شده تا صیهونیست‌ها نه فقط در کرانه باختری، بلکه در اراضی اشغالی 1948 هم احساس ناامنی کنند و به فکر رفتن به خارج باشند، وضعیت ناپایدار این منطقه است. وجود بیش از یک میلیون فلسطینی و به عبارتی ٢٠ درصد جمعیت مسلمان در درون اراضی اشغالی، نرخ بالای رشد جمعتی در اعراب و برهم خوردن توازن جمعیتی میان اعراب و یهودیان تا سال ٢٠٥٠، افزایش رشد مهاجرت معکوس از این رژیم و مقوله دو تابعیتی بودن شهروندان رژیم صهیونیستی همگی عواملی است که وضعیت اراضی 1948 را بی ثبات و ناپایدار می کند و صهیونیست‌ها حتی در شهرهایی مانند حیفا و تل آویو نیز امیدی به ادامه زندگی عادی ندارند و به فکر مهاجرت هستند.
علاوه‌بر ناامنی و بی ثباتی سیاسی، همچنین اوضاع نامساعد معیشتی و گرانی‌ها هم به صهیونیست‌ها فشار وارد کرده و اسرائیل هیوم در جدیدترین تحلیل خود می گوید: واقعیت‌های تاریک اقتصادی شمار قابل توجهی از خانوادهای (مهاجر صهیونیست) را به فکر تغییر در روند زندگی خود کرده است، آنها تاکید می‌کنند که زندگی در اسرائیل الزاما تقدیر حتمی ما  نیست و در این میان آنهایی که برای سال‌ها به دنبال مهاجرت به اسرائیل بودند، امروز نظر خود را تغییر داده‌اند و می‌گویند، ما در جایی که در آن گرانی سرسام آور است؛ زندگی نمی‌کنیم. به اعتراف نویسنده این تحلیل، شرایط بد اقتصادی از جمله آنچه که در سال اخیر شاهد آن بودیم و گرانی مخارج زندگی که به حد نصاب‌های بی‌سابقه‌ای رسیده است، باعث می‌شوند تا بسیاری از خانواده‌ها به این نتیجه‌گیری قاطع برسند که باید این جا را ترک کنند. اسرائیل هیوم به نقل از یک زوج چهل ساله می‌نویسد: به طور حتم طی 3 ماه آینده به لس آنجلس مهاجرت خواهیم کرد. ما در اسرائیل بی‌ارزش بودن پول خود را احساس می‌کنیم هر ماه با کسری شروع می‌کنیم.
شکاف و چند دستگی
اگرچه بحران اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته تشدید شده، اما این رژیم چهار سال است که در بن بست و بحران سیاسی به سر می برد. طی چهار سال گذشته سیاستمداران صهیونیستی نتوانسته‌اند بر سر تشکیل یک کابینه به نتیجه برسند و همواره علیه هم در حال جنگ و جدل هستند تا رقبای سیاسی شان دولت تشکیل ندهد. این وضعیتی بی دولتی بزرگ‌ترین خطر موجودیتی تل آویو است و حکایت از اختلافات عمیق داخلی میان آنها دارد. «رونن بار»، رئیس‌سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز روز دوشنبه در سخنانی با اذعان به وجود اختلافات و شکاف اجتماعی و سیاسی میان صهیونیست‌ها، این شکاف و اختلافات را پیچیده‌ترین چالش این رژیم خواند و گفت: شکاف و اختلافات در جامعه این رژیم بر امنیت آن سایه افکنده است.
بار که کمتر از یک‌سال است سکان سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی را به‌دست گرفته؛ در جدیدترین هشدار خود درباره اختلافات داخلی در تل آویو اذعان کرد که این شکاف عمیق، روز به روز درحال عمیق‌تر شدن است و همین مسئله پیچیده‌ترین چالش پیش روی رژیم اشغالگر به شمار می‌رود. رونن بار در ادامه افزود که بی‌ثباتی سیاسی و اختلافات داخلی دشمنان رژیم صهیونیستی را به انجام عملیات علیه آن ترغیب کرده است. رئیس‌شاباک همچنین گفت که «انسجام اجتماعی» میان صهیونیست‌ها تضعیف شده و همین مسئله تشدید عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.
بسیاری پیش بینی کرده‌اند که احتمالا انتخابات پیش رو در تل آویو نیز بن بست سیاسی این رژیم را حل نخواهد کرد و باردیگر گروه‌ها و احزاب سیاسی نمی توانند بر سر تشکیل کابینه به نتیجه برسند. در این صورت تاریک ترین وضعیت سیاسی تل آویو همچنان پس از چهارسال ادامه خواهد داشت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi