شناسه خبر : 93868
سه شنبه 19 مهر 1401 , 09:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از پرداخت معوقات مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگری چه خبر؟

معاون حقوقی شبکه ملی ایثارگران می گوید: با جدیت پیگیریم مطالبات به حق جامعه هدف به گوش مسئولین برسد و این درحالی است که حجم قوانینی که در حوزه ایثارگران انجام نشده زیاد است.

فارس‌من| از پرداخت معوقات مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگری چه خبر؟

 یکی از مشکلاتی که جامعه ایثارگری این روزها در پی حل شدنش هست و حتی در بخش فارس من خبرگزاری هم کمپینی برای پیگیری و رفع مشکلات آن ایجاد شده، موضوع کسانی است که در جامعه هدف مشمول ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگری می‌شوند.

طبق این قانون همه پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون خدمات رسانی به ایثارگران که به صورت بسیج مردمی از سوی مراجع ذی صلاح نظیر (نیروی مقاومت) بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به جبهه اعزام و به دلیل حضور در جبهه و یا بر اثر ترور شهید، مفقودالاثر، جانباز ازکارافتاده کلی و آزاده ازکارافتاده کلی شده‌اند، مشمول خدمات ماده ۳۸ می‌شوند.

در همین خصوص با یوسف مجتهد، معاون حقوقی شبکه ملی ایثارگران که از نمایندگان جامعه هدف برای پیگیری مشکلات آنها هست، گفت‌وگو کردیم. 

قانونی که با تأخیر قرار است اجرا شود

مجتهد می‌گوید: همانطور که می‌دانید ماده ۳۸ شامل بسیجی‌ها و سربازان وظیفه می‌شود. با این توضیح که جانبازان از کار افتاده کلی باید حقوق حالت اشتغال دریافت کنند و جانبازان از کار افتاده جزیی مشمول تبصره این قانون شده و حقوق اشتغال جزیی شاملشان می‌شود. 

وی می‌افزاید: حقوق ازکارافتادگان کلی توسط نیروهای مسلح تأیید می‌شود، اما بنیاد به آنها پرداخت می‌کند. در موضوع ازکارافتادگان جزیی نیز خود نیروهای مسلح کمیسیون تشکیل می‌دهد و خودش هم حقوق را از طریق ساتا پرداخت می‌کند. 

معاون حقوقی شبکه ملی ایثارگران ادامه می‌دهد: چون این قانون با تأخیر دارد اجرا می‌شود، برای همه مشمولین ماده ۳۸ و تبصره ۱ معوقاتی به همراه داشته. زیرا تازه امسال برای اجرای آن ردیف بودجه جدا گذاشتند.

بیش از ۱۰ سال است که از اولین معوقات ایثارگران می‌گذرد

وی با بیان اینکه باید این پاداش‌های پایان خدمت تاکنون پرداخت می‌شد، می‌گوید: الان بیش از ۱۰ سال است که از اولین معوقات ایثارگران در این خصوص می‌گذرد و امسال قرار شده که بالاخره پرداخت‌ها را شروع کنند که البته قول داده بودند از شهریور شروع کنند، اما هیچ خبری نیست.

مجتهد ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که حدود ۴۵ روز پیش با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و حدود یک ماه پیش با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم، اعلام کردیم آیین نامه‌ای هم که در این خصوص تدوین شده مشکل دارد و اجرای آن تضییع حق ایثارگران را همراه خواهد داشت که منطبق با قانون نیست و خلاف است. 

حجم قوانینی که در حوزه ایثارگران انجام نشده زیاد است

وی با اشاره به ادامه‌دار بودن جلسات شبکه ملی ایثارگران با مسوولان افزود: در این نشست‌ها در مورد کل قوانین ایثارگران صحبت می‌شود و قرار است ادامه پیدا کند. خدمت آقای محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه هم خواهیم رفت تا سران سه قوه از امور ایثارگران باخبر شوند.

معاون حقوقی شبکه ملی ایثارگران با بیان اینکه این شبکه با جدیت پیگیر است که مطالبات بحق جامعه هدف به گوش مسئولین برسد، ادامه داد: حجم قوانینی که در حوزه ایثارگران انجام نشده، زیاد است.

 ایثارگران انتظار ندارند یکباره منابع همه قوانین زمین مانده تأمین شود

وی می‌افزاید: البته ایثارگران انتظار ندارند یکباره منابع همه قوانین زمین مانده یک جا تأمین و اقدام شود. منطقی هم نیست؛ مرور زمان می‌خواهد و خود ما هم معتقدیم باید فرصت کافی بدهیم. در بررسی‌ها هم به این رسیدیم یک فرصت سه ساله کفایت می‌کند که در بودجه این موارد اصلاح شود، اما دفعتا امکان ندارد.

مجتهد ادامه می‌دهد: ما توقع داریم تا سال ۱۴۰۴ ایثارگری نباشد که بگوید من مطالبات و معوقات دارم. بالاخره یک زمانی باید این مشکل حل شود. الان شما در کل دولت بگردید یک نفر که پاداش پایان خدمت نگرفته باشد پیدا نمی‌کنید. اما برای ایثارگران ماده ۳۸ همچنان این موضوع روی زمین مانده است. 

بنیاد شهید و امور ایثارگران تنها مجری پرداخت‌ها هست

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما این است که لااقل به تعدادی از مشمولین، امسال پاداش خدمتشان را بدهید تا نور امید در دل جامعه هدف روشن شود و اگر بیشتر از سه سال طول بکشد واقعا جای تأسف دارد. 

مجتهد در پایان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران تنها مجری پرداخت‌ها هست و منابع در اختیار این بنیاد نیست و این در حالی است که قرار بود ۲۰ هزار میلیارد ریال بودجه تخصیص دهند، بعد گفتند ۱۰ هزار میلیارد ریال هست قرار است سه هزار میلیارد ریال به این امر تخصیص می‌دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
اره دیگه رزمندگان زیر شش ماه که براتون جنگیدن تا شما الان ...
سلام علیکم
پذیرفته نیست!
بقول خودتان همه بازنشستگان، اعم ازلشکری وکشوری، سنوات خودرا دریافت کرده اند.
و حداکثر زمان دریافت سنوات بعدازپایان خدمت 6ماه الی یک سال است.
نه 10 سال !!!
بسیجی همیشه مظلوم بوده است!
چه درجنگ و چه الآن!
اخیرأ هم که داریم ازبعضی ها فش میخوریم و دم نمی‌زنیم!
دلمان ازاین اغتشاشات و مهمتر از آن، تسلیم مسئولین وملاحضه کاری ها به درد آمده است!!!!!!!!!!
بسیجی شیرجبهه مظلوم شهر...
و...
آقای مجتهد افاضه فرموده اند که‌ « البته ایثارگران انتظار ندارند یکباره منابع ( مالی ) همه قوانین زمین مانده یکجا تأمین و اقدام شود . منطقی هم نیست مرور زمان می خواهد و خود ماهم معتقدیم باید فرصت کافی بدهیم
در بر رسی ها به این رسیدیم که یک فرصت ۳ ساله کفایت می کند » !!!!!
جناب آقای مجتهد جنابعالی از جنس ایثارگران هستید و قابل احترام
اما این که انتظار دارند یا ندارند را به استناد کدام وکالت‌نامه رسمی که ایثارگران به شما داده اند و یا به اعتبار کدام رأی گیری قانونی که از ایثارگران انجام شده از طرف آنان به صراحت اعلام می فرمایید ؟!
بردار عزیز اینک که مسئولین ارشد محترم بنیاد خود را تغافل زده اند و معتقد به پیگیری و احقاق حقوق تضییع شده جامعه هدف نیستند
لطفاً شما دیگر از طرف ایثارگران معزز حرف دهان این حضرات نگذارید
خیل عظیمی از یادگاران دفاع مقدس به دوستان شهیدشان پیوستند
و بسیاری نیز سر به تیره تراب فرو بردند
لطفاً با عده‌ای که به جا مانده اند لختی مهربان تر برخورد کنید
و در اجرای قوانین مانند تیشه نباشید که همه را به سمت خود می کشد
بلکه مانند بیل باشید که به اطراف پخش می کند .
والسلام
سلام و عرض ارادت به محضر جناب آقای مجتهدعزیزوگرامی، جناب آقای مجتهدبه قول فرمایش خودتون 10ساله که قوانين مصوب درخصوص جانبازان برزمین مانده است وحال حضرتعالی میفرمایید یک فرصت 4ساله به بنیاد شهید و امور ایثارگران داده شود، جناب آقای مجتهد شماخودشاهدیدروزی نیست که جانباز 70 درصدی آسمانی نشده بنابراین لطفاً پیگیرباشیدکه همین امسال سنوات پاداش پایان خدمت وطلب ذخیره مرخصی جانبازان وهمچنین معوقات ماده38حالت اشتغال پرداخت شود، باتشکر و سپاس از جناب آقای مجتهدپاینده وسربلندباشین، مجروح جنگ
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi