شناسه خبر : 93895
سه شنبه 19 مهر 1401 , 14:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

مجلس آمادگی اصلاح قانون بازنشستگی جانبازان را دارد

دولت با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی می‌تواند مصوبه قانونی سال ۷۲ را لغو و زمان مجروحیت را مبنا قرار دهد...

 فاش نیوز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت رسیدگی به مسائل و مشکلات ایثارگران از وظایف دولت، مجلس و بنیاد شهید است و هیچ عذر و بهانه ای پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ما، مهندس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به گام‌های مثبت دولت و تصویب قوانین ایثارگری در دوره یازدهم مجلس به موضوع بازنشستگی جانبازان به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه ایثارگری اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع بازنشستگی جانبازان را در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح و با بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان برنامه و بودجه نشست‌هایی را برگزار کردیم.

نماینده ایثارگر مجلس یازدهم ادامه داد: در این خصوص آقای قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید از لحاظ مالی برآوردهایی را داشتند که ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه وجود دارد. ما امیدواریم با یک بررسی دقیق و همه جانبه بر اساس اسناد و مدارک، مشکل بازنشستگی جانبازان برطرف و بودجه لازم برای آن هرچه سریع‌تر تامین شود. 

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس کسی به دنبال درصد و مزایای مادی نبود و ایثار و فداکاری در روحیه تک‌تک رزمندگان اسلام وجود داشت. در حال حاضر نیز ما باید شرایط زندگی و معیشت ایثارگران را دریابیم و همانطور که امام راحل فرمودند، نگذاریم که در پیچ و خم‌های مشکلات زندگی فراموش شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: رسیدگی به مسائل و مشکلات ایثارگران از وظایف دولت، مجلس و بنیاد شهید و امور ایثارگران است و در این خصوص هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. بنابراین در خصوص بازنشستگی جانبازان، دولت با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی می‌تواند مصوبه قانونی سال ۷۲ را لغو و زمان مجروحیت را مبنا قرار دهد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بهترین راه حل برای این موضوع این است که بنیاد شهید و امور ایثارگران لایحه بازنشستگی جانبازان را به مجلس ارائه کند تا بار مالی آن نیز پیش‌بینی و تامین شود. مجلس شورای اسلامی نیز این آمادگی را دارد که در راستای حل و فصل مشکلات ایثارگران در این خصوص اصلاحات مورد لزوم در قوانین ایثارگری را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان با اشاره به مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تجمیع سوابق بیمه‌ای از جمله سوابق بیمه ایثارگران یادآور شد: در مورد مسئله بیمه ایثارگران، این موضوع در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به خوبی دیده شده است. در هفته جاری نیز مسئله تجمیع بیمه ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان ملت رسید و در واقع ایثارگرانی که در سازمان‌های مختلف بیمه دارند، می‌توانند آن را تجمیع و در حقوق بازنشستگی خود لحاظ کنند. 

*معرفی

اینستاگرام
قبلا جانبازان با هر درصدی میتوانستند با 20 سال کار و 50 سال سن بازنشسته شوند اما این مصوبه را تامین اجتماعی سر خود کنار گذاشته و عمل نمیکند . لطفا این قانون را برگردانید . بخصوص جانبازان اعصاب و روان در رنجند .
مجلس برای تدوین قوانین متعارف تا کنون کاری نکرده
قانون حالت اشتغال جانبازان با چندی تاخیر، از سال۱۳۷۲ به اجرا در آمد و در آن پیش بینی گردید ، این جانبازان پس از سی سال از اجرای قانون حالت اشتغال ، باید مانند کارکنان دولت ، بازنشسته تلقی شوند.
تمام پیش بینی ها در این قوانین گنجانده شده ، پس از این مدت بنیاد و دولت باید به استناد به این قانون ، جانبازان حالت اشتغال را بازنشسته نمایند ، ضمن اینکه باید طبق سنوات این سی سال ، بابت هر سال سابقه مانند قانون کارکنان عادی نیز 15 روزمرخصی ذخیره ، سقف ذخیره مرخصی استحقاقی آنان را ، نیز محسوب و آن را به این جانبازان مشمول ، به اضافه پاداش پایان خدمت پرداخت کنند ، اما جانبازان حالت اشتغال در نظر داشته باشند ، که آنان بیمه نیروهای مسلح بیمه خدمات درمانی کشوری محسوب شده ، حقوق بازنشستگی آنان بر طبق آخرین مبلغ دریافتی احتساب و مانند زمان حالت اشتغال حقوق بازنشستگی دریافت ‌می دارند ، در حالیکه کارکنان جانبازان دولت ، بیمه تامین اجتماعی بر اساس دو سال آخر دریافتی ، احتساب شده و مستمری کمتری دارند و جانبازان حالت اشتغال از این منظر شرایط بهتری دارند (نوش جانشان)، پس جانبازان حالت اشتغال فکر نکنند ، جانبازان شاغل که بازنشسته شده اند ، نسبت به آنان ارجحیت دارند!
با این حال توجه داشته باشند ، پاداش سنوات آخر خدمت به همراه ذخیره مرخصی خود را ، به هر چه زودتر پس از کسب حکم بازنشستگی ، دریافت بدارند و تا جای ممکن تاخیری در دریافتی خود، نداشته باشد چرا که ارزش پولی ، نوسان دارد و تاخیر زیاد آنان را دچار ، ضرر و زیان خواهد کرد!
از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم ، پس از اینکه حکم بازنشستگی این جانبازان حالت اشتغال صادر گردید ، بلافاصله نسبت به تامین بودجه و پرداخت آن به جانبازان بازنشسته اقدام کنند ، چون آنان در این شرایط ، بسیار به این مبالغ نیاز دارند و دریافتی دیگری از منبع دیگری ندارند و این آخرین پشتوانه برای هر جانباز محسوب می شود ، مانند هر بازنشسته دیگر و حتی شاید بیشتر از ، بازنشستگان عادی دیگر...!
جانبازان ماده38 حقوقشان برابر با نیروهای مسلح نیست!
چرا؟!
مسئولین لطفأ پاسخ دهند.
توضیح دهند.
مشکل را مرتفع کنند.
رسیدگی و اقدام به معنای واقعی کلمه...
درسته که خودشما نمایندگان مجلس تصویب کردین دومرتبه بالاتر ازنیروهای مسلح به جانبازان حالت اشتغال حقوق پرداخت کنند.اما ما دو رتبه بالاتر نخواستیم همطراز با نیروهای مسلح پرداخت کنندکافیه، چون اون موقع شایداز زیرخط فقر بریم بالای خط فقر صلاح نیست
سلام آقایون نمایندگان اگرمیخواین کاری کنیدالان وقتشه پس لطفاً دست بجبانید چراکه الانمشم دیرشده است اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران ودولت لایحه بده نیازی نیست خودتون میتونین دوفوریتی قوانین رااصلاح وبروزکنیدشمانمایندگان یکی به میخ میزنیدیکی به نعل به قول معمارکبیرانقلاب اسلامی امام خمینی (ره) مجلس درراس امورست وجانبازان رهبران این نهضتند اینکه مجلس درراس امورست به معانی اینست که مجلس ازدولت اولاترست دیگر خوددانید
با سلام واحترام
سپاس از عزیزان وزحمت کشان فاش نیوز که همواره زبان گویای ایثارگران بوده وپیگیر مشکلات این قشر جامعه هستند.اجرتان با خدای بزرگ ومهربان.

درخصوص تجمیع بیمه ایثارگران وآنچه جناب رحمانی گفتن مشکلاتی وجود دارد وآنهم عدم تمکین دستگاههای دولتی به اجرای این قانون به بهانه ی نداشتن اعتبار هست.
بنده جانباز شاغل دردستگاه دولتی وقریب به بازنشستگی هستم.درابتدای استخدام 8ماه بصورت قراردادی بکارگیری شدم و حتی بااینکه قرارداد تمام وقت بااداره داشتم بعلت درج یک بند بعنوان اینکه: تمام کسورات قانونی برعهده ی طرف قرارداد است ومن این را نمی دانستم حتی حق بیمه مرا پرداخت نکردند. ودرنهایت سالها بعد خودم پرداخت نمودم.
حالا که پیگیر اضافه نمودن وتجمیع این مدت به سوابق بیمه ای خودم شدم ومکاتبات لازم انجام وهزینه هم پرداخت کردم درنهایت سازمان بازنشستگی کشوری(شعبه استان) طی نامه ای اعلام نموده که وفق فلان بخشنامه مدت 8ماه خدمت نامبره به عنوان سنوات خدمتی محاسبه نخواهد شد مگراینکه به عنوان کسورات بازنشستگی به ماخذ 22/5درصد برمبنای آخرین حقوق ومزایای ایشان هنگام بازنشستگی محاسبه وپرداخت گردد.!!!
به اداره محل کارم گفتم که پرداخت کنند می گویند اعتباری برای این موضوع پیش بینی نشده ونداریم.
می گویم بخشنامه پرداخت حق بیمه وکسورات قانونی ناشی از انتقال یک بار سنوات بیمه ای جانبازان به صندوق دیگر که گفته برعهده ی دولت است چی؟
می گویند این بخشنامه موضوع دیگری است...واگر درست هم باشد اعتباری برای پرداختش نداریم...!!!
تازه می گویند برو به دیوان عدالت اداری یا هرمرجع دیگری شکایت کن...!!

این هم از اجرای بخشنامه تجمیع سوابق بیمه ای ایثارگران شاغل در دستگاههای دولتی که خیلی رویش مانور داده شد!!!؟
با سلام همه درحرف زدن ماشاالله مثل بلبل حرف می زنندولی درعمل جاخالی میدن تاجانبازان بینوا باسر بخرند به دیوار ماوقتی شنیدیم آقا ی رئیسی جناب قاضی زاده رابرای بنیاد شهید انتخاب فرمودند چقدرخوشحال شدیم ولی بعداز مدتی فهمیدیم که اشتباه کردیم نباید این قدر بیش از اندازه خوشحال می‌شدیم چون رئیس قبلی هم هم خانواده شهید بودهم آزاده وهم جانبازدیدید نه باید این قدرخوشحال می‌شدیم تازه این یکی فقط یکی از این ها را دارد
لطفا طبق مصوبه قبلی مجلس که تصویب شده همطراز با نیروهای مسلح با دو رتبه بالاتر ازتاریخ مجروحیت و ذخیره مرخصی اصلاح وپاداش بازنشستگی جانبازان حالت اشتغال را پرداخت فرمائید
شما نمایندگان محترم دولت محترم و بنیاد شهید همه با هم می دانید که حق کدام است
پس لطفاً گردن یکدیگر نیاندازد
و هر چه سریع تر قانون را اصلاح کنید
بجنبید که خیلی دیر شده
سلام لطفآدولتمردان ونمایندگان محترم عنایت فرماینداگرکسی بنابه هردلیلی ازحق خودش دفاع نکردنبایدخدانکرده حق اوراضایع کردقانونی که برای بازنشستگی جانبازان ومحاسبه حقوق ایشان به تصویب رسانده ایداحتی بسیارپایین ترازقانون تآمین اجتماعی است ایامیدانستیدیابنده حقیرقانون رابرای شماتوضیح دهم جانبازان حالت اشتغال نه رتبشون رامیدانندونه درجشون راونه حکم کارگزینی ایاانصافآحقوق جانبازان حالت اشتغال همترازویاهمسان بانیروهای مصلح ویاکارکنان لشکری وکشوری است پس چراشفاف وروشن نیست برادران گرامی مسعولان محترم اگرجانبازان حق وحقوق شرعی وقانونی وبین المللی ومیهنی وملی دارندبخاطرخداوانسانیت اول حق وحقوق انهارامشخص کنیدبعدآدم ازبازنشستگی جانبازان وپاداش صحبت کنیدشایدمن چیززیادی ندانم ولی جانبازان غروروغیرت دارنداکثرجانبازان ازاینکه مشغولیت ومسعولیتی ندارندازهمان حقوق بخورنمیری که دریافت میکنندخیلی وقتهااحساس شرمندگی میکنندکه چراسربارملت ودولت شدیم لطفآدرحق بهترین قشرجامعه که خداوندمتعال درقرآن کریم به نیکی ازایشان یادنموده است کوتاهی نکنیم تااینکه خدانکرده باعث تحقیروحقارت جانبازان غیور وسرافرازمیهن اسلامیمان نشویم اجرکم عندالله
اقایان مجلسی وبنیادشهید ودولتیها چرا اینقدر تبعیض بین نیروهای بسیج وکادری مگر دهشت سال دفاع مقدس همیشه بسیج خط شکن نبود مگر خط مقدم بیشتر بسیج وبرادرایکادری نبود چرا اینقدر تبعیض
برتری جویی به ضرر دولت اقای رییسی تمام میشود. یک حس انتقام در کار است.حقوق حانبازان معسر باید طبق قانون مصوبه تعیین شود حداقل حقوق کارکنان دولت.الان پنج میلیون ششصد هزارتومان است با احتساب نهصد هزارتومان میشود شش میلیون پانصد هزارتومان.چیز زیادی نیست برای این قشر محروم و وفادار به انقلاب و اسلام.جناب رییسی استخاره ء من درست از اب در امد.اگر این قانون اعمال نشود ریزش رای خواهید داشت.برای دوره بعد.
شما آماده اید ولی دولت آماده نیست. به همین راحتی. بهتره اول با دولت مطرح کنید و سپس نظرات خود را رسانه ای کنید. چون اگر دولت آن را اجرا نکند به جز سرخوردگی برای ایثارگران چیز دیگری ندارد.مانند پرداخت حداقل حقوق کارمندان به جانبازان معسر که دولت 2 میلیون آن را کسر می کند. به همین راحتی .یا تحویل خودرو به جانبازان که چندین سال قرار است اجرا شود ولی نمی شود. یا بحث بیمه کامل جانبازان که به علت بدحسابی بیمه دی ، مراکز درمانی طرف قرارداد در حال ریزش است. بیمه دندانپزشکی هم که گویا جزو خدمات زیبایی محسوب شده و کلا حذف گردیده. واقعا نمی دانیم با این همه سختی وارده چه کنیم.کاش یک شغل دون پایه داشتیم ولی دارای حقوق و مزایای و وام و بیمه کامل بودیم.
سلام ، نمایندگان مجلس و مسئولین محترم که به بهانه اصلاح قوانین ایثارگری ، دنبال حذف و یا کاهش دادن خدمات ایثارگری هستید ، تا به روز کردن ، تجربه نشان داده شما نمایندگان و در راس آن بنیاد شهید از نظر ما ایثارگران ، هیچ کاری انجام ندهید خیلی بهتر از آن هست که بخواهید به بهانه اصلاح قانون ، بخواهید ابرویش را درست کنید می زنید چشمش را هم کور می کنید !
همین قانون حالت اشتغال مصوب سال ۷۲ که فرمودین ، در گذشته هر جانبازی که به هر علتی دیر تر موفق به اخذ رای ازکارافتادگی و حالت اشتغال می شد از زمانی که حقوق حالت اشتغال بر قرار می شد ، تا زمان تصویب قانون حالت اشتغال معوقات حقوق به ایشان تعلق می گرفت ، و بنیاد مکلف میشد که حقوق و معوقات جانباز را پرداخت کند ، رئیس وقت بنیاد شهید که متولی ایثارگران محسوب می شود با همکاری مجلس همین قانون حالت اشتغال را به بهانه اصلاح قوانین در مجلس تغییر دادند به طوری که دیگر به جانبازان که به هر دلیل دیر تر رای ازکارافتادگی کلی را دریافت می کنند ، معوقه تعلق نگیرد و تنها حقوق حالت اشتغال از تاریخ اخذ رای ازکارافتادگی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد ! این حرکت بنیاد و مجلس ظلم و اجحافی بزرگ بود که در حق جانبازان که طی سالهای اخیر حالت اشتغال شدن ، اصلاح قانون زمانی ارزش و اهمیت دارد که به ضرر ایثارگران نباشد و آیتم جدیدی به آن اضافه شود نه اینکه از مزایای آن کاسته شود ، یا حذف گردد ، اگر هم اصلاح و تغییری قرار شدم ایجاد شود ، آیتمی کاهش داده شود می بایست ، برای جانبازان و ایثارگرانی باشد، که بعد از تغییر و اصلاح قانون مجروح و جانباز می شوند ، نه جانبازان و ایثارگرانی که ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در جبهه مجروح و جانباز شدند ! تغییر و اصلاح قانون عطف به ماسبق نمی شود ، هر تغییری که صورت بگیرد ایثارگرانی که قبلاً در آن قانون ذینفع بودند ، با اصلاح قانون جدید حق آنان همچنان به قوت خود باقی است ، آن حرکت بنیاد هم که به بهانه اصلاح قانون معوقات جانبازان را حذف کرده ، مغایر قانون عمل کردند و قابل پیگیری است، متأسفانه بنیاد به عنوان متولی ایثارگران نه تنها حامی ایثارگران نیست ، بلکه تا جایی که بتوانند در صدد کاهش دادن خدمات و امتیاز ها برای جامعه هدف است ، ایثارگران هم دیگر توان و رمقی برایشان باقی نمانده که اعتراض و شکایت کنند و اگر هم شکایت کنند دادرسی نیست که به ندای شان پاسخ دهد ، مسئولین هم فقط شعار می دهند دریغ از عمل ! تصویب قانون زمانی ارزش و اهمیت و اعتبار دارد که ضمانت بر حسن اجرای قانون در آن باشد و قانون مصوب مجلس به درستی اجرا و عمل شود .
اول جانبازان را به عنوان انسان قبول کنید بعد برایش تصمیم بگیرید
قانون لحاظ کردن آخرین حقوق در بازنشستگی خیلی ناعادلانه بود (هست) بدلیل عدم اطلاع رسانی از طرف بنیاد و یا سازمان یا اداره ی که ایثارگر در ان شاغل بود . چون کسانی (ایثارگرانی) که از قانون اطلاع داشتند با یک درخواست از آخرین حقوق قبل از بازنشستگی استفاده کردند و کسانی که بعد از بازنشستگی از این قانون مطلع شدند نتوانستند از آن بهرمند شوند آیا از بین رفتن یک حق بدلیل عدم اطلاع زسانی عادلانه هست؟
سلام. بااهداءسلام. لطفا در خصوص طرحی که سابقا در کمیسیون اجتماعی مجلس (سال۹۲) به تصویب رسید که بر اساس آن "حداقل درصد جانبازی جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی ۲۵ درصد تعیین گردد" بالاخره نتیجه چی شد؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi