شناسه خبر : 93986
جمعه 22 مهر 1401 , 15:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیامبر اسلام (ص) پرچمدار مقاومت در برابر کفار

پیامبر (ص) در ۲۳ سال نبوت با مشکلات و‌ آزار‌های فراوانی از سوی کفار روبرو بود و شیوه تبلیغ و دعوت و صبر و بردباری ایشان در این مدت یکی از عوامل اصلی در موفقیت مکتب اسلام در برابر شرک جاهلی با تمام امکانات و استعدادهایش شد.

پیامبر اسلام (ص) پرچمدار مقاومت در برابر دشمنان

هفدهم ربیع الاول مصادف با میلاد خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله به روایت شیعه و نیز میلاد پر خیر و برکت امام جعفر صادق علیه السلام که عالم آل محمد (ص) لقب گرفتند، است.

روایت شده است که هنگام ولادت فرخنده حضرت محمد صلی الله علیه و آله ایوان کسرى شکاف برداشت و چند کنگره آن فرو ریخت و آتش آتشکده بزرگ فارس خاموش شد؛ بت هاى مکه سرنگون شدند؛ نورى از وجود آن حضرت به سوى آسمان بلند شد که شعاع آن فرسنگ‌ها را روشن کرد.

انوشیروان، پادشاه ساسانى ایران و موبدان بزرگ دربار وى، خواب هاى وحشتناکى دیدند؛ آن حضرت ختنه شده و ناف بریده به دنیا آمد و پس از استقرار در زمین، گفت: اَللّهُ أکبَرُ وَ الْحَمْدُلِلّهِ کثیراً، سُبْحانَ اللّهِ بُکرَةً وَ أصیلاً. [۵]از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که ابلیس پس از رانده شدن از رحمت الهى مى توانست به هفت آسمان رفت و آمد کند و خبرهاى آسمانى را گوش دهد تا این که حضرت عیسى علیه‌السلام دیده به جهان گشود، از آن پس ابلیس از سه آسمان فوقانى ممنوع شد و تنها در چهار آسمان پایین‌تر رفت و آمد مى کرد. ولى، چون حضرت محمد صلی الله علیه و آله به دنیا آمد. ابلیس از تمام آسمان‌ها رانده و رفت و آمدش ممنوع شد و غیر از او، تمامى شیاطین نیز با تیرهاى شهاب از آسمان رانده شدند.

پیامبر (ص) در ۲۳ سال نبوت با مشکلات و‌ آزار‌های فراوانی از سوی کفار روبرو بود و خداوند در آیات متعدد ایشان را به صبر و استقامت دعوت می‌کرد و راه‌هایی برای تحمل سختی‌ها به پیامبر (ص) نشان می‌داد. شیوه تبلیغ و دعوت و صبر و بردباری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدت ۲۳ سال یکی از عوامل اصلی در موفقیت مکتب اسلام در برابر شرک جاهلی با تمام امکانات و استعدادهایش شد. این دعوت البته در ارتباط مستقیم با شخصیت کمال یافته ایشان بود. شخصیتی که استقامت، صبر و بردباری از ویژگی‌های بارزش است.

در عرصه اقتصادی شعب ابوطالب، جلوه گاه استقامت حیرت انگیز اقتصادی رسول خدا (ص) و بنی هاشم است. قریش ضمن فشار‌های روحی و روانی و آزار و اذیت‌های فیزیکی، دست به طرح محاصره اقتصادی با هدف ضربه زدن نهایی به بنی هاشم زد. اما با استقامت، فشار‌های اقتصادی قریش را تحمل نکردند و محاصره اقتصادی قریش را به شکست کشاندند. قریش در تمام جنگ‌هایی که بر ضد رسول خدا (ص) به راه انداخت، توانست هم پیمانان خودش را نیز با خود همراه سازد و یورش‌های سنگینی را به مدینه انجام دهد. تعداد نفرات و تجهیزات نظامی رسول خدا (ص) در تمام نبردها، قابل مقایسه با نیرو‌های قریش نبود؛ اما مسلمانان در سایه سار استقامت و رهبری حکیمانه رسول خدا (ص) به چنان پیروزی‌های سرافرازانه‌ای رسید که موجب بهت و عبرت دیگران گشت.

نمونه بارز فشار‌های سیاسی قریش در مکه، فرستادن عالی‌ترین و حیله‌گرترین مردان سیاسی خود به سرپرستی عمرو بن عاص به حبشه است. آن‌ها با حیله گری تمام سعی در بر گرداندن مهاجران حبشه برآمدند؛ اما با درایت و استقامت جعفر بن ابی طالب، هیئت سیاسی قریش شکست خورده و سرافکنده به مکه برگشت و مهاجران با کمترین امکانات مادی در حبشه ماندند و قریشیان نیز وقتی اراده استوار مسلمانان را دیدند، از فشار خود نسبت به منع مهاجرت آنان کاستند.

در مدینه نیز رسول خدا (ص) بعد از تشکیل حکومت، از ناحیه گروه‌های مختلفی در فشار سیاسی قرار گرفت و با پیمان شکنی آنان مواجه شد. منافقان مدینه از طرفی، و قبایل مختلف یهود نیز از طرف دیگر، با قریش هم پیمان شدند و آن حضرت را به لحاظ سیاسی در تنگنا قرار دادند؛ اما استقامت آن حضرت به همراه یارانش، باعث شد که از همه این بحران‌ها و فشار‌ها عبور نمایند و در نتیجه، پیروز این میدان شوند.

رسول خدا در عرصه تبلیغی نیز استقامت کردند ایشان از روزی که به رسالت مبعوث شد، در جهت ابلاغ دین خداوند متعال با سختی‌های فراوانی مواجه شد؛ اما استقامت آن حضرت تا حدی بود که خدای بلندمرتبه فرمود: «شاید، اگر به این سخن ایمان نیاورند، تو جان خود را از اندوه، در پیگیریِ [کار]شان تباه کنی.» و در آیه دیگر فرمود: «ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتی.»

رسول خدا (ص) و یارانش الگوی تمام عیار استقامت هستند و با الهام از او، در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و تبلیغی، استقامت‌های فوق العاده‌ای از خود بروز دادند. در منابع تاریخی از یاران حضرت بسیار روایت شده است که در مقابل رفتار کینه توزانه دشمنان استقامت کردند که بارزترین و عالی‌ترین نمونه استقامت در بین یاران رسول خدا (ص)، که توانست استقامت حقیقی را در عمل آشکار کند، پایداری و استقامت حضرت علی (ع) است که در تمام دوران دعوت رسول خدا (ص) مردانه دفاع کرد و نهراسید؛ به ویژه در جنگ‌های رسول خدا (ص) با کفار و یهود، اگر نبود استقامت‌های بی نظیر و مثال زدنی ایشان، اسلام به زودی استوار نمی‌گشت و آیین الهی فراگیر نمی‌شد؛ چنانکه فداکاری و استقامت ابوطالب نیز در پشتیبانی از رسول خدا (ص) در مکه، مثال زدنی بوده است.

بخشی از آثار و پیامد‌های این نوع استقامت، در فرهنگ قرآنی آمده است که استقامت کنندگان اهل بهشت‏ اند و به سوی آن جایگاه پرشکوه و پرنعمت و زیبا هدایت خواهند شد و در آن بهشت، همیشه ماندگار خواهند بود و از نعمت‏های بسیار خدا بهره‏مند خواهند شد. در روایات آمده است: «پرچم دین را نمیتواند حمل کند و این بار سنگین را به دوش بکشد، مگر کسی که همراه استقامت ایمانی، بصیرت دینی را هم داشته باشد.»

اسلام ناب محمدی این گونه بوده و هست. اسلامی که پیام آورش محمد مصطفی بوده است، عاری از کند روی‌ها و تند روی‌هایی است که امروزه در برخی از جوامع دیده می‌شود. برخی از افراد داعش وار به نام اسلام ناب محمد سر بی گناهان را می‌برند و برخی دیگر بی محابا به ذات مقدس پیامبر توهین می‌کنند. هفته‌ی وحدت بهترین مناسبت و موقعیت تقویمی برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام است.

در کشور ما همه ساله با برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی به این مهم تاکید موکد می‌شود که مسلمانان باید در برابر دشمنان اسلام ایستادگی و مقاومت کنند و نفاق و تفرقه را کنار بگذارند. حتی در این کنفرانس‌ها باید از معتقدان سایر ادیان نیز دعوت شود تا بدانند اسلام دین جهانشمول است و مسلمین راستین برای دوستی با همه‌ی پیروان ادیان الهی دست دوستی می‌دهند و نباید فریب فرقه‌های ضاله‌ای را خورد که علی الظاهر برند اسلامی دارند، اما در باطن تیشه به ریشه‌ی اسلام و همه‌ی ادیان یکتاپرستی می‌زنند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi