شناسه خبر : 94310
شنبه 30 مهر 1401 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انصارالله حملات خود را از سر گرفت

بندر نفتی تحت اشغال عربستان و امارات آماج حملات پهپادی انقلابیون یمن

حمله پهپادی شامگاه جمعه به نفتکش‌ها و اهدافی متعلق به ائتلاف سعودی در شرق شهر «مکلا» که نفتکش‌هایشان را فراری داد نشان می‌دهد فاز تحولات میدانی در یمن از «هشدار» به «عملیات جنگی» در حال تغییر است.
سه هفته پس از پایان آتش بس سازمان ملل در یمن، دیروز پهپادهای انصارالله بندرگاه «الضبه» واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت را با انفجارهای متعدد لرزاندند. تصاویری که در شامگاه جمعه در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد، ستون‌هایی از دود را نشان می داد که از بندر «الضبه» به هوا برمی‌خاست. به گفته رسانه‌های عربی از جمله روسیا الیوم، این انفجارها همزمان با ورود یک کشتی حامل محموله نفتی صورت گرفته است و برخی رسانه‌ها نیز حمله دو فروند پهپاد انتحاری انصارالله به این بندر در نزدیکی الریان و سواحل استان حضرموت را تائید کردند. یونیوز نیز با تایید این حمله پهپادی گزارش داد، یک نفتکش غول پیکربرای انتقال دو میلیون بشکه نفت خام وارد بندر مذکور شد و بلافاصله این انفجارها رخ داده است. گفته شده این نفتکش قصد داشته است نفت دزدیده شده از میادین «المسیله» در غرب حضرموت را به مقصد نامعلومی جابه‌جا کند.
بندری الضبه که عصر جمعه هدف قرار گرفت، در اشغال نظامیان اماراتی و یکی از بنادری است که در آن نفت و گاز یمنی‌ها توسط اشغالگران غارت می شود. همچنین منابع دیگری نیز گفتند که پهپادها عصر جمله نفتکش نیسون کیا (nisson kea) متعلق به ائتلاف سعودی-اماراتی را هدف قرار دادند. 
حمله به نفتکش‌های ائتلاف سعودی-اماراتی در شامگاه جمعه آغازی بر دوره جدید نبردها در یمن است. از ماه‌ها قبل، نیروهای دولت نجات ملی و انصارالله نسبت به غارت منابع نفتی یمن هشدار داده و خواستار توقف بهره‌برداری از منابع نفت یمن توسط متجاوزان ائتلاف سعودی شده بودند، اکنون با حمله پهپادی صورت گرفته به نظر می رسد که فاز تحولات یمن از تهدیدات و هشدارهای شفاهی به حملات نظامی و میدانی تغییر پیدا کرده و انتظار می‌رود بعد از این نیروهای انصارالله به صورت عملی به تجاوزات و غارت منابع یمن واکنش نشان دهند.
یک نکته مهم در حمله پهپادی اخیر به نفتکش‌های بندر الضبه آن است که این حمله و ادامه چنین حملاتی می‌تواند بازارهای جهانی انرژی و نفت را در آستانه وارد شدن به فصل سرما تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی که بازار نفت و انرژی با تورم فزاینده رو‌به‌روست و غربی‌ها بدلیل جنگ اوکراین خواستار کاهش قیمت انرژی و در اختیار داشتن منابع نفت و گاز بیشتر در طول پائیز و زمستان سرد هستند، وارد شدن نیروهای انصارالله و ارتش یمن به پاسخ عملی علیه غارت نفت می‌تواند شرایط دشوارتری را پیش پای متحدان غربی سعودی قرار دهد. در واقع نه فقط ریاض و ابوظبی از وارد شدن به یک درگیری نظامی دوباره با انصارالله یمن نگرانند، بلکه متحدان غربی آنها نیز تمایلی ندارند در شرایطی که بازار انرژی بی‌ثبات است، واکنش انصارالله این بازار را بی‌ثبات‌تر و تورم انرژی را افزایش دهد.
این روزها اگرچه آتش بس در یمن برقرار نیست، اما انصارالله نشان داده که دست برتر تحولات یمن را در اختیار دارد و با وجود عدم تمدید آتش بس، گویی نگرانی از وارد شدن به یک جنگ تمام عیار با ائتلاف سعودی ندارد. به قول نویسنده گزارش العربی جدید، انصارالله با رژه‌های نظامی خود در جریان آتش بس ثابت کرد که ابتکار عمل را پس از آتش بس در اختیار خواهد داشت و اکنون حمله پهپادی اخیر به نفتکش ائتلاف سعودی این ابتکار عمل نیروهای انصارالله را ثابت کرد.
استقرار سامانه‌های اسرائیلی در امارات
با توجه به نمایش قدرت انصارالله در دوران پس از آتش بس، به نظر می‌رسد که ابوظبی نیز این تهدیدات را جدی گرفته و از همین رو،  رسانه‌ها از استقرار سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در امارات خبر دادند. این خبر را سایت بریکینگ دیفنس آمریکا اعلام کرده و گفته که تل آویو اخیرا یک سامانه پدافند هوایی را با هدف محافظت از امارات در برابر موشک‌ها و پهپادهای یمنی در این کشور مستقر کرده است. 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi