شناسه خبر : 94544
پنجشنبه 03 آذر 1401 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقش و مدیریت آگاهانه رهبری در مهار فتنه ۴۰۱

به حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد!

این حادثه‌ی تلخ و ساختارشکنانه، با برخورداری از شرایط و ویژگی‌های منحصر به فرد، از پیچیده‌ترین و مرموز و خطرناک ترین توطئه های دشمن در نوع خود بود...

فاش‌نیوز - یکی از توطئه هایی که این روزها هزینه‌های زیادی را به نظام ما تحمیل کرد، حوادث مربوط به طراحی استکبار جهانی غرب با عاملیت میدانی منافقین و ضدانقلاب، گروه‌های تجزیه طلب و سلطنت طلبان وطن فروش بود که اصل نظام را نشانه گرفته بودند و با تخریب اموال عمومی و به بهانه فوت مهسا امینی و کشته‌سازی، می خواستند به خیال خام خودشان نظام اسلامی را براندازی کنند!

 ظاهر این رویداد تلخ و تاریخی، اعتراض به بهانه واهی مرگ مهسا امینی، بدون هیچ گونه دلیل و مدرک محکمه‌پسند بود که با استفاده از روش‌های غیرقانونی و کشاندن اعتراضات به سطح خیابان‌ها به وقوع پیوست ولی عملا با ارتباط‌گیری با شبکه‌های معاند و تشویق جوانان کوته فکر، براندازی نظام و مقابله با جمهوری اسلامی در دستور کار مخالفین داخلی و معاندین خارجی قرار گرفت.
 

 این حادثه‌ی تلخ و ساختارشکنانه، با برخورداری از شرایط و ویژگی‌های منحصر به فرد، از پیچیده‌ترین و مرموز و خطرناک ترین توطئه های دشمن در نوع خود بود که طی آن بسیاری از حافظان امنیت و بسیجیان عزیز مجروح شدند و یا به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند.

 در چنین شرایط سخت و پیچیده ای، نقش رهبری یک نظام٬ از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اگر شخص اول یک کشور نتواند به درستی شرایط بحرانی را مدیریت کند٬ قطعا چنین شرایطی تبعات جبران ناپذیری بر کشور تحمیل خواهد کرد.

 پس از گذشت چند روز از شکل‌گیری این فتنه و هویدا شدن ابعاد مخفی این جریان، بررسی نقش مدیریتی مدبرانه مقام معظم رهبری در فتنه ۱۴۰۱ همانند اتفاقات سال‌های گذشته امری قابل تامل است؛ چرا که این حادثه، ویژگی‌ها و ظرفیت‌های علمی، فقهی، راهبردی و مدیریتی مقام معظم رهبری را به دلیل بزرگی و عمق بحران، بیش از سایر حوادث آشکار کرد و از این جهت می‌توان گفت: نقش رهبر معظم انقلاب، الگوی مناسبی برای عملکرد مدیران و مسئولان در سطوح مختلف نظام قرار گیرد.

 از سویی، پس از تجزیه و تحلیل داده ها؛ در آنچه به عنوان بنیان های نظری مدیریت بحران شناخته شد، ضروری ست که بستر تحقق و اجرای آن را نیز بازنگری نمود. چرا که میزان کارآمدی و تاثیر مولفه های مدیریت بحران در یک نظام در صحنه عمل است که مشخص می‌گردد.

 مدیریت صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری در اغتشاشات و نا‌آرامی‌های اخیر، ویژگی منحصر به فرد دیگری دارد که انطباق آن بر ارزش‌های اساسی و اهداف بنیادین دین مبین اسلام استوار است. در بعد ظاهری، موضع گیری بجا و هوشمندانه معظم له از مفاهیم دینی مرتبط و کلید واژه هایی چون «فتنه»، «بصیرت»، «صبر»، «انصاف»، «امتحان عظیم»، «پرهیز از تهمت»، «مراقبت در گفتار» و... شاهدی بر این مدعاست.

 علاوه بر آن اگر اندک دقتی کنیم، نشانه‌هایی از همگرایی کامل و وحدت، اقتدار و مردمداری در روح عرفانی رفتار و گفتار ایشان هویداست. بازخوانی بیانات، هشدارها و اقدامات مقام معظم رهبری در بزنگاه‌های سیاسی این ناآرامی‌ها، گویای ظرافت و دقت لازم  ایشان، در مراحل مختلف رویارویی با بحران هاست که تابع سلسله مراتب تعیین شده در قاعده امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. اگر برای ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام سه مرحله تقسیم بندی رویارویی فرهنگی، سیاسی و نظامی قائل شویم در رفتار و سلوک مدیریتی رهبری نیز سه مرحله مشابه در مواجهه با بحران ۱۴۰۱ هویداست.

 نقش هوشمندانه مقام معظم رهبری در مدیریت بحران حوادث بعد از این ناآرامی ها، در سطح سیاست گذاری و هدایت راهبردی، بی بدیل است و بایستی دولتمردان، اندیشمتدان و صاحب‌نظران علمی، نقطه نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و اجازه ندهند. عده ای ساختار شکن مردم و جوانان ما را مقابل هم قرار دهند.

|  حمیدرضا محمد مرادی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi