شناسه خبر : 95240
شنبه 21 آبان 1401 , 11:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حاج قاسم، اخلاق و خانواده محور نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد»

حسین‌پور سورچانی با تاکید براینکه در بخش رادیو تئاتر جشنواره مقاومت باید کارگاه آموزشی برای تبادل تجربه برگزار شود، درباره نمایش خود گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی، اخلاق و خانواده محور نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» است.

 

«صادق حسین‌پور سورچانی» کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» ویژه بخش رادیو تئاتر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که دانش‌آموخته ارشد کارگردانی تئاتر است در گفت‌وگویی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۷ وارد فعالیت‌های نمایشی شده‌ام، اظهار داشت: درحال حاضر کارگردان ارشد شبکه استانی گیلان هستم و از سال ۱۳۷۸ حضور مستمری را در بحث تولید فیلم، سریال، مستند، برنامه‌های تلویزیونی، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر داشته‌ام. حضور در جشنواره‌های فجر، مریوان و تولیدات تلویزیون و دریافت جایزه را در کارنامه دارم.

وی درخصوص جشنواره تئاتر مقاومت و ابعاد کمی و کیفی آن گفت: جشنواره تئاتر مقاومت یک اتفاق خوب و تاثیرگذار نمایشی است؛ در کشورمان بحث ایثار و شهادت و پیوند آن با سرزمین‌مان و آدم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند غیرقابل انکار است چراکه در هر خانواده ایرانی قطعاً در بین اقوام و بستگان رزمنده‌ای که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته باشند وجود دارد که از خاک و ناموس کشور دفاع کرده باشد لذا از این جهت جشنواره مقاومت مهم است.

کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» به ارتباط هنر نمایش با مخاطب پرداخت و تاکید کرد: هنر تئاتر برای مخاطب به‌لحاظ نوع نگاه، اندیشه، تفکر و احساس خیلی می‌تواند جذاب و قابل توجه باشد. من از بخش رادیونمایش جشنواره مقاومت که امسال برای اولین‌بار در شیراز برگزار شد انتظار سطح کمی و کیفی بیشتری داشتم چراکه ستاد جشنواره زحمات زیادی را کشیده بود و در بخش‌های پشتیبانی و سایر بخش‌ها باید تناسب بیشتری ایجاد می‌شد.

حسین‌پور سورچانی اجرای نمایش‌های خارجی را برای بخش رادیونمایش جشنواره تئاتر مقاومت ضروری دانست و عنوان کرد: ما انتظار داشتیم جشنواره مقاومت در این بخش نیز کار‌های بین‌المللی را در جهت تجربه‌افزایی میزبانی کند و کارگاه‌های آموزشی را جدی‌تر دنبال کند تا تبادل تجربه در این رویداد وجود داشته باشد چراکه همان‌طور که می‌‎دانید در این بخش اکثر گروه‌ها از بچه‌های فعال تئاتر هستند، اما در زمینه رادیو تجربه‌ی کمتری دارند لذا در این راستا می‌شد تبادل تجربه و آموزش را پررنگ‌تر دنبال کرد.

وی اضافه شدن بخش رادیوتئاتر به جشنواره مقاومت را یک اتفاق مهم دانست و با بیان اینکه رادیو همچنان مخاطبان زیادی دارد، تصریح کرد: رادیو برای بخش مهمی از جمعیت کشورمان یک رسانه آشناست، اما بخاطر اینکه بتوانیم رادیو را به تئاتر پیوند و ارتباط دهیم تا بتوانیم مخاطب عام و خاص را جذب کنیم باید این بخش را که در گذشته در جشنواره‌ها دیده نمی‎شد را جدی بگیریم. خوشبختانه این بخش در جشنواره فجر رونق پیدا کرده است و امسال نیز اقدامات صورت گرفته برای اولین دوره جشنواره مقاومت مناسب بود و قابل ارتقا است که اگر تداوم داده شود باید ابعاد فنی و حرفه‌ای آن جدی‎تر دنبال شود که می‌تواند موجب برجسته کردن جشنواره مقاومت باشد.

کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» به تشریح ایده این نمایش پرداخت و با بیان اینکه نویسنده این نمایش پژمان شاهوردی است، افزود: متن این نمایش جایزه چند جشنواره مختلف را در بخش نمایشنامه‌نویسی دریافت کرده است، اما متن، متن نمایش صحنه‌ای بود و ما آن را به‌سمت نمایش رادیویی اصلاح کردیم. این متن ارتباط معنایی و مفهومی با جشنواره مقاومت داشت لذا من این متن را که مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی بود را انتخاب کردم. قصه این نمایش مربوط به روایت یک خانواده درباره شهید سلیمانی است و در پایان نمایش و در حین روایت حاج قاسم به شهادت می‎رسد و چیزی که در این قصه مورد تاکید است بحث پایداری این آدم‌ها نسبت به موضوع ایثار و شهادت است که تاکید خاصی نسبت به اخلاق و خانواده دارد.

نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است.

عوامل این نمایش به این شرح هستند:
نویسنده: پژمان شاهوردی. تهیه کننده و کارگردان: صادق حسین‌پور سورچانی. بازیگران: الهه فرخی، ابوذر مزاری، اسماعیل حاج صفی، راحله رحیمی، محمد حاجتی. افکتور و صدابردار: حمیدرضا یاسوری. دستیار کارگردان: هادی حسین‌پور.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi