شناسه خبر : 96271
شنبه 26 آذر 1401 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آغاز اعتصاب بزرگ در انگلیس

۱۰۰ هزار‌ پرستار در ۷۶ بیمارستان دست از کار کشیدند

همزمان با تشدید بحران اقتصادی در انگلیس و آغاز اعتصاب سراسری در این کشور رسانه‌ها اعلام کردند ده‌ها هزار‌پرستار در بیش از 76 بیمارستان انگلیس به سایر اعتصابیون پیوستند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند در میان برندگان و بازندگان جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی را باید بزرگ‌ترین بازندگان این جنگ لقب داد. در اروپا نیز وضعیت انگلیس وخیم‌تر از سایر کشورهاست. تحقیقات مرکز آمارهای ملی انگلیس نشان می‌دهد جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی، این کشور را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داد. بر اساس اعلام «بنیاد اقتصادهای جدید»، انگلیس در راس بزرگ‌ترین بحران هزینه‌های زندگی در دوران مدرن قرار دارد و تعداد افرادی که اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند، رو به افزایش است.
در این مطالعه مشخص شده که ۳۰ میلیون نفر در انگلیس تا زمانی که پارلمان کنونی در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد، قادر به پرداخت چیزی نخواهند بود که مردم آن را «استاندارد زندگی مناسب» می‌دانند. ایسنا در این باره به نقل از راشا تودی نوشته افزایش قیمت‌ها، افزایش درآمد کمتر از نرخ تورم و افزایش پیش‌بینی‌شده بیکاری باعث می‌شود ۴۳ درصد از خانوارهای انگلیسی فاقد منابع کافی برای تهیه غذای مناسب یا خرید لباس جدید باشند. ارزیابی‌های بنیاد اقتصادهای جدید همچنین نشان می‌دهد تا ۲۰۲۴ میلادی ۹۰ درصد از والدین مجرد و ۵۰ درصد از کارگران دارای فرزند به زیر استاندارد حداقل دستمزد سقوط خواهند کرد.
همچنین این تحقیق نشان می‌دهد به طور متوسط، افرادی که زیر آستانه استاندارد زندگی مناسب قرار می‌گیرند، ۱۰ هزار پوند (۱۲ هزار و ۴۲۲ دلار) در سال کمبود خواهند داشت. میلیون‌ها خانواده در انگلیس اکنون در محرومیت هستند اما درصد خانوارهایی که درآمد کم دارند در حال افزایش است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ۲۲ درصد از انگلیسی‌ها در حال حاضر زیر خط فقر هستند چون کمتر از ۶۰ درصد از درآمد متوسط را دارند.
اعتصاب سراسری شروع شد
از سوی دیگر تورم مهارنشدنی، کمبود انرژی و مشکلات معیشتی این کشور را در واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی با بزرگ‌ترین موج اعتراض‌های عمومی و اعتصاب کارگران و کارکنان اصناف مختلف مواجه کرده که از 30 سال گذشته به این سو سابقه نداشته است. روزنامه سوئیسی «اس ار اف» چندی پیش نوشته بود انگلیس این روزها در اعتصاب «غرق» شده است. تصاویر منتشر شده از شهرهای مختلف انگلیس از سرما و یخبندان گسترده حکایت دارد و این در حالی است که اعتصاب گسترده در بخش‌های مختلف این کشور و به ویژه در سیستم حمل‌ونقل عمومی این کشور چند روزی است که آغاز شده است. سه شنبه گذشته (23 آذر) اعلام شد که بیش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان راه آهن انگلیس در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود دست از کار کشیده‌اند. روز پنجشنبه(24 آذر) نیز رسانه‌های انگلیس از آغاز بزرگ‌ترین اعتصاب‌پرستاران در این کشور خبر دادند.
رویترز در این باره نوشته، براساس آمار تخمین زده شده، حدود ۱۰۰ هزار‌پرستار در ۷۶ بیمارستان و مرکز بهداشتی در این اعتصاب حضور دارند و حدود ۷۰ هزار ویزیت و عمل در این کشور لغو می‌شود. بنابر اعلام اعضای کالج سلطنتی‌پرستاری (RCN)، اعتصابات با هدف افزایش دستمزد به ۵ درصد بالاتر از تورم فعلی در انگلیس و در اعتراض به تصمیم دولت برای افزایش دستمزد حداقل ۱۴۰۰ پوندی (حدود ۴ درصد) برگزار می‌شود. بر این اساس،‌پرستاران بخش‌های مختلف انگلستان، ولز و ایرلند شمالی در ۱۵ و ۲۰ دسامبر (۲۴ و ۲۹ آذر) پس از اینکه رئیس‌اتحادیه سلطنتی کالج‌پرستاری (RCN) اعلام کرد پیشنهاد مذاکره آنها برای افزایش حقوق از سوی مقامات دولتی رد شده به اعتصابات خواهند پیوست. دبیرکل کالج سلطنتی‌پرستاری تاکید کرده که‌پرستاران برخلاف میل خود و به دلیل تورم فزاینده و دستمزد نامناسب پیشنهادی دولت ناچار به اعتصاب شده‌اند. مقام‌های دولتی پیشتر گفته بودند نیروهای ارتش انگلیس قرار است جور کارکنان معترض از بخش‌های بهداشت و درمان تا شبکه ریلی و ماموران مرزی را در ایام اعتصاب بکشند.
اعتصاب‌پرستاران از نظر زمانی بین اولین دوره از یک‌سری اعتصابات دو روزه توسط کارگران راه‌آهن سراسری برگزار می‌شود. همچنین کارکنان خدمات پستی نیز اعتصاب خود را در آستانه کریسمس برگزار خواهند کرد.این درحالی است که کارکنان فرودگاه‌های گتویک، هیترو، منچستر، بیرمنگام، و کاردیف هم به مدت ۸ روز از ۲۳ دسامبر (2 دی)تا سال جدید میلادی دست از کار می‌کشند. همچنین بسیاری از کارکنان دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی از وکلا گرفته تا پرسنل زمینی فرودگاه‌ها نیز امسال اعتصاب کرده‌اند.
4 میلیارد پوندخسارت
طبق برآوردهای صورت گرفته اعتصاب‌های گسترده مشاغل عمومی در انگلیس در ایام کریسمس بالغ بر ۴ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور ضرر می‌زند. به گزارش ایرنا نشریه اکسپرس در گزارشی تخمین زده است که اعتصاب کارکنان صنعت مهمان‌یاری ۲.۲۵ میلیارد پوند در طول کریسمس و بخش حمل‌ونقل روزانه ۳۰۰ میلیون پوند خرج روی دست دولت بگذارند. اعتصاب‌هایی که در ماه‌های اخیر برگزار شده است تاکنون ۷۵۰ میلیون پوند به اقتصاد کشور ضرر زده و طبق محاسبات صورت گرفته اعتصاب کارکنان شبکه ریلی نیز ۱.۵ میلیارد پوند به این صنعت آسیب زده است. به گفته وزارت دارایی انگلیس افزایش یازده درصدی حقوق تمام کارکنان بخش‌های عمومی که با نرخ تورم برابری کند، نیازمند بالا بردن ۴ درصدی مالیات‌ها است تا بودجه آن تامین شود. طبق محاسبات صورت گرفته مطالبات معترضان ۲۸ میلیارد پوند معادل یک هزار پوند برای هر خانوار هزینه دارد.
شوک به بازار مسکن
همزمان با شروع اعتصاب سراسری‌پرستاران در انگلیس کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی این کشور نیز روز پنجشنبه تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را با نیم درصد افزایش به ۳.۵ درصد برساند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ به این سو محسوب می‌شود. به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی اضافه می‌شود.
به گزارش ایرنا بانک مرکزی انگلیس دو سال پیش نرخ بهره را برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش داد و این میزان را تا پایان سال گذشته میلادی حفظ کرد. اما با افزایش افسارگسیخته شاخص تورم که اینک به ۱۰.۷ درصد رسیده و در مسیر صعود به ۱۵ درصد قرار دارد، بانک نرخ بهره را به تدریج بالا برد.این برای نهمین بار در سال جاری است که بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده میلادی نیز این روند ادامه داشته و از مرز ۴ درصد تجاوز کند.طبق داده‌های مرکز ملی آمارهای انگلیس ۶.۸ میلیون خانوار در این کشور از وام مسکن برخوردار هستند. ۴.۸ میلیون خانوار هم در مساکن اجاره‌ای زندگی می‌کنند که بیشتر صاحبان ملک دارای وام مسکن هستند رسانه‌های انگلیسی افزایش نرخ بهره بین‌بانکی را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند.
دولت اسلواکی هم سقوط کرد
پس از ایتالیا و انگلیس، بحران اقتصادی و انرژی حاصل از جنگ اوکراین، دولت اسلواکی را هم سرنگون کرد. بر اساس گزارش‌ها دولت «ادوارد هگر» نخست‌وزیر اسلواکی پنجشنبه شب نتوانست از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد و سقوط کرد. به گزارش ایرنا ۷۸ قانونگذار پارلمان ۱۵۰ نفری اسلواکی به دولت راست میانه این کشور رای عدم اعتماد دادند. اما «هگر» فعلا می‌تواند به عنوان سرپرست دولت به فعالیت خود ادامه دهد.احتمال می‌رود که اسلواکی با بی‌ثباتی سیاسی بیشتری رو‌به‌رو شده و انتخابات پارلمانی که برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.
ائتلاف حاکم که گروه‌های مختلفی از جمله لیبرال‌ها و محافظه‌کاران مسیحی را در بر می‌گیرد، در سال ۲۰۲۰ به قدرت رسید اما حزب SaS پس از تنش‌های فراوان با شرکای ائتلافی، در ماه سپتامبر(شهریور) از دولت جدا شد و «هگر» اکثریت پارلمانی را از دست داد.این حزب، دولت را متهم کرده است که کمک کافی به مردم ارائه نکرده است تا با بحران افزایش بهای انرژی در اسلواکی مقابله کنند.رویترز نوشت که سقوط دولت اسلواکی حمایت این کشور از اوکراین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسلواکی که عضو ناتو است از آغاز جنگ، از اوکراین حمایت کرده و علاوه‌بر ارسال سلاح به این کشور، شماری از پناهندگان اوکراینی را پذیرفته است.
دشوارترین زمستان تاریخ اروپا
رئیس‌جمهور صربستان نیز با پیش‌بینی این که جنگ اوکراین سال بعد هم ادامه داشته باشد از زمستان آینده به عنوان دشوارترین زمستان تاریخ اروپا یاد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «الکساندر ووچیچ» گفت: «همه چیز پیچیده است. پیش‌بینی می‌کنم که این جنگ سال بعد هم ادامه داشته باشد و زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ دشوارترین زمستان تاریخ باشد. »رئیس‌جمهور صربستان پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خطاب به مردم خود گفته بود که صربستان از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند اما علیه روسیه تحریمی اعمال نخواهد کرد.
دستگیری 5 هزار معترض در یونان
در یونان نیز بحران اقتصادی با شلیک پلیس به یک نوجوان به بحران امنیتی تبدیل شده است.درگیری‎ها در آتن از هفته گذشته پس از آن آغاز شد که یک افسر پلیس با شلیک مستقیم به سر یک نوجوان ۱۶ ساله به دلیل ناتوانی در پرداخت قبض ۲۰ یورویی در پمپ بنزین او را کشت!بر اساس اخبار منتشر شده در مطبوعات یونان، فعالان در منطقه‌ایاصوفیه تسالونیکی سنگرهایی که در جاده ایجاد کرده بودند را به آتش کشیدند. پلیس نیز با گاز اشک آور با معترضان به مقابله پرداخت.
حملات روسیه به انبارهای تسلیحاتی ناتو
رسانه‌های محلی همچنین بامداد جمعه از آغاز دور جدید عملیات هوایی روسیه علیه اهداف و مکان‌های استقرار تسلیحات ناتو در اوکراین خبر دادند.براساس گزارش‌ها، هواپیماهای راهبردی و ناوگان دریای سیاه روسیه حداقل ۶۰ فروند موشک از محور شبه‌جزیره کریمه به سمت مرکز و شرق اوکراین شلیک کرده‌اند.رویترز نیز گزارش داد انفجارهای شدیدی «خارکیف» و «کی‌یف» را لرزانده و زیرساخت‌های انرژی در این مناطق هدف قرار داده شدند.

اینستاگرام
شما خودتون نیروهای کادر درمان رو بعد از ایثار شان در ایام کرونا علی رغم کمبود شدید نیرو درنظام سلامت تعدیل یا از کار بیکار نکنید نمیخاد خبرهای اونا رو برا ما بگید. پرستارهای ما از مشکلات زیادی رنج می‌برند فکر مشکلات اینا باشین اونا پیشکشتون. من خودم یه نیرو کادر درمان در تمام زمان کرونا بودم که بعد از کرونا تعدیل شدم به دلیل اتمام قرارداد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi