شناسه خبر : 96466
پنجشنبه 01 دي 1401 , 11:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قصور مدیران اجرایی و فنی در نظارت بر پروژه‌ ی عمرانی بیمارستان

قصور مدیران اجرایی و فنی در نظارت بر پروژه‌ ی عمرانی بیمارستان آموزشی شهید مصطفی خمینی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

 ضعف نظارت دستگاه‌های اجرایی، معاونتهای فنی و نظام مهندسی ساختمان بر اجرای پروژه‌ی عمرانی،‌ بیمارستان شهید مصطفی که ترک های عمیقی را برداشته و قطعا" حادثه خیز است ایجاد سرفصلی در این زمینه نسبت به ارزیابی مدیران اجرایی شد و به آنها نسبت به انتخاب پیمانکاران و مشاوران کم تجربه و غیرحرفه ای هشدار داد.

 بعد از ساز و کارها و مقررات ملی ساختمان که ما داریم، این نوع ساخت‌وسازهای دولتی که دارای نواقص فنی و اجرایی می‌باشد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و بایستی عوامل پشت پرده ی این خطای راهبردی شناسایی و برخورد قاطع بعمل آید. شرایطی که امروز توسط دادستان سختکوش استان ایلام به عنوان حمایت حقوق عامه ی مردم گزارش شد، جای نگرانی دارد و به عنوان یک فعال رسانه‌ای از ایشان می‌خواهم با شدت بیشتری مباحث را پیگیری کند و تذکرات را مکتوب بدهد و در بررسی پروژه‌ها حتماً مقصرین و مسببین شناسایی، تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری به عمل آید. کما اینکه امروز هم بعضی از مدیران کل بااینکه مشکلات و پرونده‌هایی در این زمینه داشتند اما حاضر نیستند اشتباهات خود را به عهده بگیرند

متاسفانه مدیران از برخی وقایعی، که در زیر مجموعه‌ی دستگاه‌شان می‌گذرد بی‌اطلاع هستند.

 اگر ناظر، مشاور و تیم تحویل گیرنده‌ی کار در سیستم کارفرمایی، مقتدر، توانمند و کاربلد باشد، مجبور است برای اعتبار خود، چیزی کم از کار نگذارد و همه کار را درجه یک انجام دهد. اما اگر در سیستم کارفرمایی، کسی بلد نباشد، نظارتی وجود نداشته باشد، پیمانکار مجبور است کار را با قیمت پایین و بی‌کیفیت به پایان برساند.

 همانطور که دستگاه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های نظارتی، در موقع کلنگ زنی و روباند بریدن، عکس یادگاری می‌گیرند و مصاحبه می‌کنند، الان باید پاسخگوی اشکالات در سازه‌ی بیمارستان شهید مصطفی نیز باشند و پذیرفتنی نیست، این پروژه‌هایی که در حوزه راه و شهرسازی و آموزشی و بهداشتی، دارای کیفیت لازم نباشد.

 پذیرفته نیست این موضوع در جغرافیای استان ایلام، که در مسیر گسل زلزله قرار دارد اتفاق بیفتد،و برای مقصرین و مسببین این سهل انگاری، هیچ گونه مسئولیتی در بر نداشته باشد، باید دستگاه قضایی به شدت و حدت با عوامل دست اندکاران و این خطای راهبردی برخورد کند.

 اداره ساختمان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام مهندسی و عوامل نظارتی که در این پروزه کوتاهی کرده، و موضوع را به دستگاه های اجرایی و نظارتی منعکس نکرده اند، باید الان پاسخگو، ودر کسب رتبه و اعتبار فنی و مباحث دیگر آنها تجدید نظر شود.

ما نباید با کسی رودربایستی داشته باشیم و باید به دستگاه های نظارتی و مرجع ارتقای پیمانکار و مشاوران بیمارستان شهید مصطفی خمینی، به دلیل نظارت ضعیف دستگاه های اجرایی، گوشزد کنیم تا پیمانکاران از موقعیت خود سوء استفاده پیدا نکنند.

اگر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایلام، با جدیت به اینگونه مسائل ورود پیدا نکنند، اکثر پیمانکاران دوست دارند با کم گذاشتن در کارها و سود بیشتر پروژه‌ها را اجرا کنند. اما اداره ساختمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام مهندسی، باید بیشتر در بحث ارزیابی دقت کنند و این موضوعات و خطای راهبردی، حتما" به بازرسی استانداری ایلام، نیز اطلاع داده شود.

در ارزیابی مدیران و دستگاه‌های اجرایی موثر باشد و به عنوان یک بند به ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی گنجانده شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

در پایان از ریاست محترم دادگستری استان ایلام آقای دکتر علی‌محمدی و دادستان محترم شهر ایلام آقای بخشنده در ورود به این سازه‌ی بی‌کیفیت قدردانی و امیدواریم این نظارت‌ها، هر روز تداوم یابد تا مانع از خطاهای انسانی در اجرای پروژه‌های عمرانی باشیم.

حمیدرضا محمد مرادی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi