شناسه خبر : 96500
شنبه 03 دي 1401 , 10:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

علی‌رغم تحریم‌های سنگین غربی ‌ها

یک موسسه بین‌المللی: رتبه ۲۹ ایران در مقابله با سوءتغذیه در جهان

براساس آمارهای یک موسسه بین‌المللی، جایگاه ایران در کاهش سوءتغذیه بین 125 کشور جهان بهتر از کشورهایی همچون عربستان و عمان است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسسه غیردولتی «کانسرن ورلدواید» یک سازمان بشردوستانه بین‌المللی مستقر در ایرلند است که شاخصی به نام شاخص گرسنگی جهانی را تعریف کرده و با استفاده از این شاخص وضعیت کشورهای در حال توسعه را ازنظر گرسنگی و سوءتغذیه می‌سنجد.
شاخص گرسنگی جهانی بر پایه چهار مولفه تعریف شده است که عبارت‌اند از درصدی از جمعیت که به کالری کافی دسترسی ندارند، درصد کودکان زیر پنج سال که وزنی کمتر از حد معمول دارند، درصد کودکان زیر پنج سال که کمتر از حد معمول قد دارند و درصد کودکانی که قبل از پنج‌سالگی می‌میرند.
بر این اساس به هر کشور نمره‌ای از 1 تا 50 داده می‌شود که هر چه نمره کشوری در شاخص گرسنگی جهانی بیشتر باشد نشان دهنده وضع بدتر مردم آن کشور ازنظر گرسنگی و سیر کردن شکم خود است.
این موسسه معتبر بین‌المللی که بانک جهانی نیز در پایگاه‌های داده‌های خود از آمار آن استفاده کرده در گزارش سال 2022 وضعیت 125 کشور در حال توسعه از نظر شاخص گرسنگی را مورد بررسی قرار داده است و این کشورها را با توجه به نمره‌ای که به دست آورده‌اند در چهار گروه دسته‌بندی کرده است. کشورهایی که نمره‌ای از 1 تا 9.9 به دست آورده‌اند به عنوان کشورهای با گرسنگی پایین شناخته شده‌اند و دارای وضعیت سبز از این نظر در جهان هستند. کشورهایی که نمره 10 تا 19.9 به دست آورده‌اند دارای گرسنگی متوسط بوده و وضعیت گرسنگی در کشورهای حائز نمره 20 تا 34.9 جدی و کشورهای حائز نمره 35 تا 49.9 هشدارآمیز دانسته شده است.
گرسنگی در ایران کمتر از 96 کشور در حال توسعه
این موسسه بین‌المللی، ایران را در میان 49 کشوری قرار داده است که ازنظر شاخص گرسنگی وضعیت سبز دارند. در واقع ایران از جایگاه بسیار خوبی در رده‌بندی کشورهای در حال توسعه ازنظر شاخص گرسنگی برخوردار است و در بین 125 کشور رتبه 29 را به دست آورده است؛ یعنی تنها 28 کشور وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند و 96 کشور پایین‌تر از ایران در رده‌بندی جهانی شاخص گرسنگی قرار گرفته‌اند.
گرسنگی در عربستان و عمان بیشتر از ایران است
ازجمله کشورهایی که با وضعیت مطلوبی در مقایسه با ایران از نظر گرسنگی مردم مواجه نیستند عبارت‌اند از: عربستان سعودی که یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه 30 جهان قرار گرفته است، آرژانتین، الجزایر، مولداوی، مکزیک، مراکش، لبنان، اردن، تایلند، مصر، آفریقای جنوبی، عمان، عراق، ‌اندونزی، پاکستان و هند.
ایران در شاخص گرسنگی جهانی در سال 2022 نمره 6.5 را به دست آورده است که در مقایسه با نمره کمتر از 5 کشورهای قرار گرفته در راس رده‌بندی جهانی و نمره 49.9 آخرین کشور در این رده‌بندی رقم بسیار قابل قبولی به نظر می‌رسد.
17 کشور نمره کمتر از 5 در شاخص گرسنگی به دست آورده‌اند که عبارت‌اند از بلاروس، بوسنی و هرزگوین، شیلی، چین، کرواسی، استونی، مجارستان، کویت، لتونی، لیتوانی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، رومانی، صربستان، اسلواکی، ترکیه و اروگوئه.
روسیه با نمره 6.4 در شاخص گرسنگی یک پله بالاتر از ایران در رتبه 28 قرار گرفته است.
چهار کشور بروندی، سومالی، سودان جنوبی و سوریه با کسب نمره 35 تا 49.9 در رده آخر این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.
گرسنگی در ایران طی دو دهه گذشته نصف شد
آمار ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد ایران طی دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در مقابله با گرسنگی داشته و در واقع گرسنگی در ایران از سال 2000 به این سو نصف شده است. نمره 6.5 ایران در شاخص گرسنگی که در سال 2022 کسب کرده است کمتر از نصف نمره 13.7 است که ایران در سال 2000 در این شاخص به دست آورده بود. ایران در سال 2000 جزو کشورهای دارای گرسنگی متوسط قرار گرفته بود.
تدوین سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور 
در همین حال،معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است، گفت: تولید غذای کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
به گزارش صدا و سیما، مجتبی خیام نکویی اظهار داشت: جنگ اوکراین و روسیه نشان داد که داشتن پول الزاما نمی‌تواند امنیت غذایی یک کشور را تامین کند، کشوری که نتواند در حد نیاز خود محصولات راهبردی غذایی را تامین کند، نمی‌تواند ادعای استقلال داشته باشد، استقلال سیاسی کشور در گرو استقلال اقتصادی است و باید در تولید محصولات راهبری روی پای خودمان بایستیم. وی با بیان اینکه تولید غذایی کشور در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن است، گفت: تولید غذای کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است، بخشی از این افزایش تولید ناشی از افزایش سطح زیر کشت بود، بخش دیگر ناشی از رسوخ فناوری و دانش در بخش کشاورزی است.
خیام نکویی با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۸۰ درصد است، عنوان کرد: برای جبران کمبود ۲۰ درصد تولید در بخش کشاورزی سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود، ۳۳ درصد ارز اختصاص یافته برای واردات صرف واردات روغن، کنجاله و نهاده دامی می‌شود، بیش از ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است و الگوی نامناسبی برای مصرف در این حوزه داریم.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد، عنوان کرد: بنابراین غذای مورد نیاز سالانه کشور ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن خواهد بود و به این مفهوم است که باید برای تولید ۵۰ میلیون تن غذا در کشور چاره‌اندیشی کنیم.
ایران به دنبال اقتدار غذایی است
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در کشور بر روی اقتدار غذایی است، خاطرنشان کرد: اقتدار غذایی، یعنی چند پله بالاتر از امنیت غذایی باشیم، باید در تولید محصولات غذایی راهبردی به نقطه‌ای برسیم که علاوه‌بر تامین نیاز داخل کشور، بتوانیم به کشور‌های دوست نیز صادرات داشته باشیم.
خیام نکویی گفت: الگوی مصرف غذایی مردم کشور نیازمند اصلاح است، حدود ۳۰ درصد ضایعات در بخش کشاورزی وجود دارد، این میزان معادل غذای ۱۸ میلیون نفر است که در مقایسه با سایر کشور‌ها عدد بسیار بالایی است، اگر هر ایرانی روزی یک قاشق برنج دور بریزد، غذای ۲۳ هزار نفر را از بین برده است، حیف و میل غذا در ایران باید کاهش پیدا کند. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سند امنیت غذایی برای اولین بار در کشور در حال تدوین است، گفت: این سند در مرحله نهایی شدن است، باید ریل‌گذاری برای حداقل ۱۰ سال آینده در زمینه امنیت غذایی در کشور صورت بگیرد، رئیس ‌اجرای سند الگوی کشت در استان‌ها شخص استاندار است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi