شناسه خبر : 96579
یکشنبه 04 دي 1401 , 13:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نامه‌های شهریاری به رییسی درباره وضعیت سازمان انتقال خون و سرانه درمان ایثارگران

نامه‌های شهریاری به رییسی درباره وضعیت سازمان انتقال خون و سرانه درمان ایثارگران

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در دو نامه جداگانه به رییس جمهوری نسبت به لزوم توجه به سرانه درمان ایثارگران در بودجه سال آینده و همچنین وضعیت سازمان انتقال خون تاکید کرد.

 حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رییس جمهوری درباره سازمان انتقال خون به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

احتراماً به استحضار می رساند سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها مرجع تامین کننده خون و فرآورده های آن در کشور و به منظور ارتقای سلامت بیماران دریافت کننده خون و فراورده‌های آن و حفظ پیشگامی خود در سطح کشورهای منطقه، ضرورت دارد اقدامات سه گانه شرح داده شده ذیل را (با ذکر دلایل علمی و توجیهی و هزینه اثربخشی آن) اجرایی نماید. میسر شدن این مهم نیازمند عنایت ویژه حضرتعالی به سلامت جامعه و صدور دستورات مقتضی در خصوص تامین و تخصیص بودجه و رفع موانع مالی و اجرایی آن از سوی تمامی دستگاه های ذیربط (سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بانکهای عامل، سازمان غذا و دارو، گمرک و ...) می باشد:
 
۱- تولید خون کم لکوسیت: منافع فرایند کاهش لکوسیت عبارتند از: کاهش واکنش های تب زای غیر همولیتیک ناشی از تزریق خون(FNHTRs)، جلوگیری از انتقال برخی ویروس ها مانند CMV، کاهش آلو ایمونیزاسیون HLAو مقاومت پلاکتی. همچنین باعث کاهش مرگ و میر در جراحی های قلب و بیماران بدحال و بحرانی می شود. علاوه برآن باعث بهبود مراقبت از بیماران و کاهش هزینه های بیمارستانی می شود به نحوی که در بیمارانی که خون کم لکوسیت دریافت کرده اند میزان مرگ و میر ۱% کمتر از بیمارانی است که خون غیر کم لکوسیت دریافت نمودند. علاوه بر آن کاهش ۲% در تب های بعد از تزریق و به همان نسبت، کاهش ۲% در مصرف آنتی بیوتیک بیماران اتفاق افتاده است. همچنین استفاده از خون کم لکوسیت در بیماران جراحی قلب منجر به کاهش مرگ و میر از ۵.۳% به ۳.۲% بود و مدت زمان بستری بیمارانی که خون کم لکوسیت دریافت کردند ۱.۲ روز کمتر از بیمارانی بود که خون غیر کم لکوسیت دریافت کردند (۹.۵ روز بجای ۱۰.۷ روز).

در نوزادانی که خون کم لکوسیت دریافت می کنند مدت زمان تهویه مکانیکی و مدت زمان بستری در NICU کاهش می یابد. در آمریکا در بیماران جراحی قلب  هزینه هر بیمار بستری با تزریق خون کم لکوسیت از  ۴۰۰۰ دلار به ۲۳۰۰ کاهش یافت. با در نظر گرفتن ۷۵۰۰۰۰ جراحی قلب سالیانه و کاهش ۱۷۰۰ دلاری هر بستری سالانه ۱.۲۸ میلیارد دلار صرفه اقتصادی دارد. تنها همین فایده در جراحی قلب، دو تا سه برابر بیشتر از کل هزینه leukoreduction Universal است. بنابراین نه تنها باعث کاهش موربیدیتی و مورتالیتی در گیرندگان خون می‌شود بلکه از معدود مواردی هست که باعث صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت هم می‌شود.

۲- تست های غربالگری مولکولی (NAT): رسالت سازمان انتقال خون ایران، تامین خون و فرآورده های خون با حداکثر سطح سلامت برای بیماران و مراکز درمانی می باشد. این مهم با استفاده از روش های با تکنولوژی بالا مانند تکنیک آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) برای آزمایشات غربالگری اهداکنندگان خون می تواند حاصل گردد. سالانه بیش از ۶۰ میلیون اهدای خون در سراسر جهان توسط NAT آزمایش می شود و در این صورت، خطر باقیمانده انتقال ویروس های (HIV، HBV و HCV)  از طریق خون و فرآورده های خونی را می توان تقریباً به صفر رساند. تامین سلامت خون و راه اندازی این اقدامات در سازمان انتقال خون نیاز به تامین بودجه مناسب و توجه ویژه دارد.

۳- نیاز به تامین دستگاه Next Generation Sequencing : پیوند سلولهای بنیادی خون‌ساز درمان بالقوه برای بسیاری بدخیمی ها /سرطان های خونی و همچنین بیماریهای ارثی صعب‌العلاج خونی( نظیر تالاسمی ،آنمی داسی شکل، آنمی آپلاستیک) ، نقایص ایمنی، بیماریهای متابولیک ارثی و تومورهای سایر بافت ها و اعضای بدن می باشد.در بسیاری موارد پیوند سلولهای بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار درمان بالقوه برای بهبود و یا تنها گزینه باقیمانده برای نجات جان بیمار می باشد .به علت کوچکی بانک HLAایرانی شانس یافتن اهداکننده غیر خویشاوند مناسب پیوند بسیار کم میباشد .جهت گسترش بانک HLA نیاز مبرم به راه اندازی روشهای تایپینگ با دقت و سرعت و ظرفیت بالا میباشد که علاوه بر نجات زندگی بیماران و عواقب ناشی از دارو و درمان بیماری از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.»

همچنین متن حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رییس جمهوری درباره سرانه درمان ایثارگران به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

احتراماً همانگونه که کراراً و در مکاتبات متعدد به استحضار عالی رسانده شد، جامعه معزز ایثارگری به ویژه جانبازان عزیز علاوه بر مشکلات جدی فراروی تأمین داروی مورد نیاز خویش، در پرداخت هزینه های درمانی و دارویی با مشکلات جدی مواجه می باشند. این در حالیست که به موجب مواد (۱۲) و (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دولت مکلف است ۱۰۰ درصد هزینه های بهداشتی و درمانی ایشان را در ۳ سطح پایه، مکمل و خاص، پرداخت نماید. در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبار مورد نیاز واقعی، توسط سازمان برنامه و بودجه عملاً بخش عمده ای از ارائه دهندگان خدمات سلامت نسبت به لغو قرارداد خود با بیمه تکمیلی اقدام نموده و از سوی دیگر پرداخت خسارت متفرقه ی اسناد ایثارگران نیز از سوی بیمه مذکور با مشکل جدی مواجه می باشد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در چند جلسه و پس از بررسی با حضور مسئولین سازمان برنامه و بودجه کشور به این نتیجه رسیده است که علت اصلی تأخیرات صورت گرفته و لغو قرارداد ارائه دهندگان خدمات سلامت که موجبات نارضایتی جامع معزز ایثارگری را فراهم نموده است، واقعی ندیدن سرانه درمان مورد نیاز این عزیزان است.  

متاسفانه سازمان برنامه و بودجه کشور جامعه ایثارگری را که علاوه بر بیمارهای خاص دوره سالمندی جانبازانی با جراحات و ضایعات ناشی از آن را دارا می باشند که به طور طبیعی هزینه های سرسام آوری را به همراه دارد، به مثابه سایر گروههای جامعه می پندارد این در حالیست که برابر مشاهدات علمی، بخش عمده هزینه های جاری جامعه معزز ایثارگری مرتبط با درمان این عزیزان می باشد.

لذا استدعا دارد دستور اکید صادر فرمائید علاوه بر تأمین و پرداخت هزینه واقعی و مورد نیاز سال ۱۴۰۱ ، سرانه ی درمانی واقعی ایثارگران در بودجه سال ۱۴۰۲ را پیش بینی تا از بروز مشکلات سال جاری و افزایش نارضایتی ایثارگران به عنوان یادگاران معزز دوران دفاع مقدس، پیشگیری به عمل آید.»

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi