شناسه خبر : 98768
چهارشنبه 24 اسفند 1401 , 11:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اسفند، ماه بیعت با شهدا در آستانه سال نو

فاش نیوز - به همین دلیل نامگذاری روز بزرگداشت شهدا در اسفند تلنگری بزرگ برای مردم ایران است که هر سال جدید را با یک بیعت مجدد با شهدا‌ی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت، مدافعان سلامت و امنیت آغاز کنند تا در شروع هر سال بیش از گذشته حافظان شایسته ارزش‌های اسلامی و نظامی و آرمان‌های امام و شهدا باشند

 

اسفند، ماه بیعت با شهدا در آستانه سال نوبه گزارش دفاع‌پرس، بسیاری از روز‌ها در تقویم‌ها می‌آیند و می‌روند و کسی هم کاری به کارشان ندارد. شاید کسانی باشند که اطلاع نداشته باشند این روز‌ها به چه دلیل نامگذاری شده است و نامگذاری یک روز یا یک مناسبت در تقویم سالانه با چه هدفی صورت می‌گیرد.

ایثار و فداکاری در راه وطن و برای مردم کشور از آن دست مقوله‌هایی است که در تاریخ و فرهنگ کشورمان ریشه‌ای قوی دارد و عملکرد اشخاص مجاهد و ایثارگر چنان بوده که به واسطه شخصیت، رفتار و عملکردشان تبدیل به چهره‌هایی تاثیرگذار برای جوانان شده‌اند و نقش مثبت و اثرگذاری در گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار، فداکاری و شهادت در کشور داشته‌اند. شخصیت‌های تاریخ‌ساز، چه در زمان حیات و چه پس از مرگ، همواره زنده‌اند و بی‌تردید الگو و سرمشق برای دیگران به شمار می‌روند.

۲۲ اسفند روز «بزرگداشت شهدا» در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده که یادآور مقام شامخ شهید، شهادت و تاریخ‌سازان است و فرصتی برای یادآوری راز جاری ماندن شهداست. شهادت، نثار جان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است؛ شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است.

مسلما خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست، و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد و به فرموده امام راحل (ره) همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشّفای آزادگان خواهد بود.

کسی نیست که به ارزش ازخودگذشتگی شهدا و دستاورد‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حدود ۲۳۰ هزار از شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس واقف و معترف نباشد، ولی به هر حال به‌عنوان اقدامی نمادین در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۲ اسفند به عنوان روز تجلیل از شهدا نامگذاری شده است و در این روز معمولاً مردم در سراسر کشور بر سر مزار شهدا حاضر شده و ضمن ادای احترام به پرستو‌های خونین بال میهن، با آرمان‌های آن الگو‌های ایثار و استقامت، شجاعت و شهامت و پاسداران حریم ولایت تجدید میثاق می‌کنند تا در ادامه راه و در مواجه با ظلمت‌های دنیوی به قول استاد شهید مرتضی مطهری از نور شهدا که شمع محفل بشریت‌اند، بهره بجویند. مردم شهیدپرور ایران حتی با بهره‌مندی از زیرساخت‌های ارتباطی و از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ایجاد پویش‌های همراهی با شهدا دَین خود را نسبت به شهدا و ادامه راهشان ادا می‌نمایند.

شهدا انسان‌‎هایی از جنس ایثار و شهامت بودند و شهدا دارای زندگی ابدی هستند و راه را به آیندگان نشان می‌دهند و بشارت که به فرموده قرآن کریم «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءٌ عندَ ربهم یرزقون، فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون.» (آل عمران) (۱۶۹ و ۱۷۰) کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندارید، که زنده‌اند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی می‌دهند، از فضیلتی که خدا نصیب‌شان کرده است شادمانند و به آن‌ها که در پی ایشان هستند و هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند بشارت می‌دهند که بیمی بر آن‌ها نیست و اندوهگین نشوند.

روز بزرگداشت شهدا در ماه و روزی نام‌گذاری شده که هر فردی در کشور ما در حال آماده شدن برای عید نوروز و سال نو است و آحاد جامعه در این ماه به ویژه اواخر اسفند در تهیه و تأمین نیاز‌های اساسی و ضروری زندگی است. ولی در لابه‌لای این جنب و جوش و شور و علاقه برای آماده شدن آغاز سال جدید باید یادمان نرود که مردانی بودند که برای تحقق آرامش و امنیت امروز ما از گرانبهاترین و بالاترین سرمایه خویش که همان جان بود گذشتند و با حضور در جنگ تحمیلی و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها در برابر تجاوز و خودخواهی‌های دشمنان ایستادند و از مرز و بوم کشورمان دفاع کردند.

مردانی که با دادن خون خود زمین ایران را به رنگ سرخ آغشتند و به دشمنان اسلام نشان دادند در جایی که آن‌ها به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی بی‌احترامی کنند و یا برای کم‌رنگ کردن این ارزش‌ها توطئه کنند، حاضرند از والاترین و شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند، ولی یک قدم از آرمان و اهداف‌شان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند.

به همین دلیل نامگذاری روز بزرگداشت شهدا در اسفند تلنگری بزرگ برای مردم ایران است که هر سال جدید را با یک بیعت مجدد با شهدا‌ی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت، مدافعان سلامت و امنیت آغاز کنند تا در شروع هر سال بیش از گذشته حافظان شایسته ارزش‌های اسلامی و نظامی و آرمان‌های امام و شهدا باشند و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از آنان گام‌های بسزایی را بردارند. وفاداری به خون شهدا عامل اقتدار انقلاب و نظام است و افتخار امروز جمهوری اسلامی به اتکای جان‌فشانی‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران است که باید در مناسب‌های مختلف مقام آن‌ها پاس داشته شود.

همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده‌اند: «شهدا مایه‌ی رونق حیات معنوی‌اند در کشور و اگر سیصد سال هم بگذرد، این شهدای عزیز ما فراموش نخواهند شد؛ روزبه‌روز این‌ها زنده‌تر می‌شوند و گذشت زمان نمی‌تواند یاد شهیدان عزیز را از خاطر ملت ایران بزداید. یاد شهدا، افتخارات شهدا، عزت شهدا را همه باید نصب‌العین خودشان قرار بدهند؛ نگذارید فراموش بشود.»

ارتش جمهوری اسلامی ایران با مجاهدت و ایثارگری در دوران دفاع مقدس و با تقدیم بیش از ۴۸ هزار شهید برای دفاع از مرز و بوم نهایت مجاهدت، تلاش و کوشش خود را انجام داد. در اینجا جا دارد یاد کنیم از شهیدانی همچون صیاد شیرازی، که کوه‌های سر به فلک کشیده غرب و شمال‌غرب و دشت‌های گرم خوزستان مجاهدت او را فراموش نخواهد کرد او که با سعی و تلاش موجب وحدت و هم‌افزایی بیشتر ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس شد.

شهید فلاحی که با تدابیر و فرماندهی خود دشمن را ۳۴ روز در پشت دروازه‌های خرمشهر زمین‌گیر کرد. شهید خلبان جواد فکوری با طرح‌ریزی عملیات هوایی اولین پاسخ و کمان ۹۹ جواب دندان‌شکن در نخستین ساعات تجاوز به دشمن داد. شهید ابراهیم همتی با رشادت و دلاوری خود و همرزمانش نیروی دریایی دشمن را در ۶۷ روز نخست دفاع مقدس نابود کرد.

شهید منصور ستاری که با طرح‌ریزی پدافند هوایی متحرک ۷۰ فروند هواپیمای دشمن را در عملیات والفجر-۸ ساقط نمود. شهید سرباز وظیفه ستوان‌دوم عبدالحمید انشایی که با مقاومت، ایثار و فداکاری در ارتفاعات شیاکوه و در مقابل دشمن نلرزید و ثابت قدم ایستاد. شهید مسعود منفرد نیاکی علیرغم فوت فرزند دلبند خود و ترک نگردن صحنه نبرد، درس صبوری، ایستادگی و مقاومت را به همرزمان و سربازان خود نشان داد. یاد کنیم از شهید آزاده حسین لشکری که در طول ۱۷ سال اسارت درس مقاومت، ایستادگی و آزادگی را به منصحه ظهور رساند.

شهدای دفاع مقدس با اخلاص و از جان گذشتگی خود میراث‌های گران‌بهایی را برای ما به جا گذاشتند. باید ملت ایران قدردان شهدا و خانواده معظم آنان باشند. تکریم و تجلیل شهدا، خانواده معظم شهیدان و اهتزار عَلَم شهدا و زنده نگه داشتن سیره و راه افتخارآمیز و تابناک آنان، روحیه مقاومت، ایثار و حماسه را در جامعه جاری و ساری کرده و در عرصه بازدارندگی، اقتدار و آمادگی ملت ایران در مصاف با دشمن و هجوم بی‌وقفه قدرت‌های استکباری و امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستی به جهانیان را آشکار و نمایان سازد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi