شناسه خبر : 98837
دوشنبه 07 فروردين 1402 , 08:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بنیاد شهید در موضوع خودرو جانبازان باید مسئولانه، فعال و شفاف عمل کند

سخنگوی صمت از چند ماه قبل اعلام آمادگی کرده بود با اولویتی که بنیاد شهید در نظر گرفته است به واجدین شرایط ایثارگر خودرو واگذار شود. منتها آن موقع بنیاد از مسئولیت خودش شانه خالی می کرد و می گفت ما نمی توانیم ده هزار خودرو را بین ۳۰۰هزار جانباز تقسیم کنیم....

 فاش نیوز - اگر قرار است خودرویی به جانبازان از تولیدات داخلی داده شود باید بخشی از قیمت آن را دولت بدهد. اما اگر قرار بر این باشد که خودروی واگذار شده وارداتی باشد، نحوه واگذاری به صورت شفاف مشخص شود.

آنگونه نشود که شرکت های خودروسازی برای اشخاص پیامک فرستاده و اعلام کنند "قرارداد آماده است و 72ساعت وقت دارید تا پول آن را وازیز و ماشین را تحویل بگیرید". به طور مثال اگر قرار است ایران خودرو به جانبازان خودرویی بفروشد، دولت باید بخشی از قیمت را به صورت تسهیلات بدهد.

از طرف دیگر کسی که بخواهد خودرو وارد کند، معلوم نیست تسهیلاتش چگونه است؛ یعنی معلوم نیست چه تسهیلاتی به او بدهند. هر چند که ممکن است یک جانباز از پرداخت درصدی از عوارض گمرکی معاف شود و این حداقل چیزی است که می تواند برای این قشر تاثیرگذار باشد.

برخی از دوستان با ایران‌خودرو تماس گرفته اند و به آنها گفته شده تمام وجه را باید همان ابتدا بپردازید؛ آن وقت خودرو را سه ماهه به شما تحویل می دهند. نکته جالب اینکه در پیامک شرط کرده اند طی 72 ساعت باید پول را واریز کنید. این در حالی است که خیلی ها ممکن است این پول را نداشته باشند که برای خرید ماشین بدهند.

نکته دیگر تسهیلاتی است که دولت باید به شما بدهد تا وام را پرداخت کنید که این موضوع مانند سری‌های قبل صاف و شفاف نیست؛ چرا که برای خودروی وارد شده شرط و شروط گذاشته نشده است. الان هم برای طرف شیر یا خط می کنند که اگر از این استفاده کنید یک خودرو هم می توانید وارد کنید.

یعنی همین چیزی که مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو برای جانبازان بالای 50درصد تصویب و آنها را داخل یک برزخی انداخته است. در مورد موضوع خودرو، بنیاد شهید می گوید به سایت مراجعه کنید و  قرار است خودرو بدهند. از طرفی ایران خودرو برای جانبازان پیامک و قرارداد فرستاده است که طی 72 ساعت باید کل مبلغ را پرداخت کنید. از طرف دیگر وقتی شما رفتی ماشین را خریدی پس پول داشتی که آن را خریدی؛ پس خودت داشتی که خریدی؛ بنابر این مشکلی نداشتید که بخواهید از تسهیلات استفاده کنید. در واقع مصوبه مجلس را می خواهند ناقص اجرا کنند و یک جوری افراد را در هول و ولع انداخته اند.

من کسانی را می شناسم که می گویند این خودروی داخلی را نگیرید و خودری وارداتی را بگیرید. منتها همه توانایی این کار را ندارند و نمی توانند این کار را بکنند؛ هر چند که همین الان برای خرید خودرو  شما احتیاجی ندارید پولی بریزید؛ اگر چه گفته شده شخص برای خرید، طرف می تواند یک جا به جایی بکند.

در چنین تفکری طرف می گوید من الان ماشینی را که دست نزده ام را می خرم و بعد می فروشم یکی دو ماه صبر می کنم. اما به نظر می رسد کسی که خودرو برای او ضرورت ندارد، می تواند جا به جایی کند و بالاخره جا به جایی ممکن است؛ منتهای مراتب، در آخر معلوم نیست چی به چی هست. اگر چه قرار بود برای جانباز 50 درصد به بالا تسهیلات دولتی داده شود و اگر خودرویی دادند نصفش را شخص به صورت اقساط و نصف مابقی را هم دولت بدهد.

در این چارچوب، قالیباف، سخنگوی صمت از چند ماه قبل اعلام آمادگی کرده بود با اولویتی که بنیاد شهید در نظر گرفته است به واجدین شرایط ایثارگر خودرو واگذار شود. اگر این اتفاق می افتاد ایران‌خودرو زنگ می زد و می گفت فلانی بیا ماشینت را ببر. ببینید این اتفاق الان نیفتاده است و قبلا  اعلام آمادگی کرده بودند. منتها آن موقع بنیاد از مسئولیت خودش شانه خالی می کرد و می گفت ما نمی توانیم ده هزار خودرو را بین 300هزار جانباز تقسیم کنیم. هر چند این بنیاد شهید است که باید برای واگذاری خودرو اولویت‌بندی کند و کار وزارت صمت نیست؛ چرا که  از پرونده جانباز و وضعیت و درصدش اطلاعی ندارد.

الان شما لیست جانبازان 70 درصد را دارید که مثلا ده هزار نفر است، ضمن اینکه ایران خودرو می گوید پولش را بریزد و خودرو را تحویل بگیرد، اما فرد با خودش می گوید خب من اگر این پول را بریزم، چه بخشی از ماده 45 شامل حال من می شود تا آن را بنیاد بدهد و چه بخشش را دولت، و چه بخشی از آن را خود فرد جانباز باید بدهد.

هر چند که بعضی ها با استناد به قوانین و مقرارات و مصوبات می گویند که این به موضوع ربطی ندارد. در قانون بودجه امسال نوشته شده است که جانبازان 70 درصدی که از این قانون استفاده نکرده باشند می توانند بهره مند شوند.

متاسفانه در موضوع واگذاری خودرو برای استفاده از ماده 45 شرط گذاشته شده است؛ اما چون ماده 45 کاملا اجرایی نشده است این شرط باطل است. یعنی چه جانبازان استفاده نکرده اند. چه ارتباطی با خودرو دارد که موضوع خودرو در درون آن ماده نباشد.

این موضوع را بنیاد شهید مصر است و می گوید اگر کسی تا مدتی استفاده نکند در اولویت بعدی قرار خواهد گرفت. مثل همین موضوع وزارت صمت می شود که برای شما پیامک ارسال کرده  که ظرف 72 ساعت باید حساب را پر کنید؛ اما اگر این کار را نکنید آیا راه دیگری هست؟ البته ممکن است بنیاد بگوید من امسال این ده هزار تا خودرو را به واجدین شرایط بدهم و در آخر از ایران خودرو پنج الی شش ماه دیگر یک پیرینت می گیرد که چند نفر از این ظرفیت استفاده کرده اند و برای اینکه ظرفیت نسوزد اولویت‌بندی می کنند.

سخن آخر اینکه در همین اوضاع و احوال است که شرکت ها و افراد سودجود به میدان آمده و می گویند آقا ماشینت را وارد کرده ای؟ من به شما این مبلغ را می‌دهم برو کنار تا من وارد کنم. بعد شما بدون اینکه کاری کرده باشید، مبلغ وارد حسابتان می شود. بعد هم که خودرو را آوردند، با پلاک شما تا چند سال در شهر خواهند چرخید. حالا دعای کمیل برود یا پارتی برود به هر حال با پلاک شما می رود. و دیگر فرهنگ ایثار درون این موضوع گم می شود.

|| مهدی شکوری(کارشناس مسایل حقوقی ایثارگران)

اینستاگرام
خیلی روان و دقیق نوشته شده است
سلام برحسین و یارانش
عزیزان،باتوجه به عملکرد ،این چند دهه، بنیاد، و دیدگاه از بالا به پائینن مسئولان انتصابی ، تا قوانین جامع اجرائی نگردد، که با این رویکرد هیچگاه این اتفاق صورت نمیپذیرد ،سخن بیهوده و درد دلها بیهوده ،خواهشا برای روان خود ارزش قائل شوید و ...
جالبه یکی دو ساله که دارند شعار ميدند به ایثارگران به ویژه جانبازان ۷۰ درصد خودرو می‌دهند و بارها اعلام کردند که با وام می‌دهند ولی به یک باره به جانبازان در حال جان دادن که هفته ای چند نفر آنها پرواز می کنند پیامک می‌دهند که ۳ روز فرصت دارید این مبلغ را به حساب واریز کنید وقتی پیگیری می شود مسئولین بنیاد با حالتی طلب کارانه می‌گویند که بروید خدا را شکر کنید که این واگذاری خودرو قبل از گرانی خودرو انجام می شود. تازه وقیحانه می‌گویند اگر برخی افراد مبلغ را واریز نکردند افراد جایگزین می‌شوند.
دقت کنید راس این مجموعه قاضی زاده هاشمی است که می‌خواست رئیس جمهور شود به حمدالله تمام اون افرادی که دولت قبل را به دلیل غرب زدگی مسئول مشکلات می دانستند و در سال ۱۴۰۰ کاندید شدند مسئولیت گرفته اند
چرا باید آقای اوحدی با آن سابقه درخشان کنار گذاشته شود چرا رئیسی که ادعای انقلابی گری دارد گوش قاضی زاده را نمیگیرد.
کشور شرایط سختی دارد و تورم و گرانی امان مردم را بریده.
کمی صبرکنید داره یواش یواش حانبازان۷۰٪پرواز میکنن
دولت انقلابی خوشیحالتون ونمایندگان محترم فرزندانتان بارانت خودرو حالشو میبرن
از طرف همه جانبازان: بنیاد شهید و کل کارمندانش را سر پل صراط میبینیم از مدیر تا آبدارچی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi