شناسه خبر : 99125
سه شنبه 15 فروردين 1402 , 11:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راز سر به مهر حاج احمد

فاش نیوز - هنوز هم بعد از ۴۱ سال از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی به دست فالانژ‌ها در لبنان هر ساله با نزدیک شدن به سالروز تولد حاج احمد متوسلیان و یا ربایش آنان اظهارنظر‌ها در خصوص شهادت یا زنده بودن آنان قوت می‌گیرد

 

راز سر به مهر حاج احمد/ ۲ احتمال قوی در خصوص سرنوشت دیپلمات‌هابه گزارش دفاع‌پرس، صبح روز دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۶۱، با خبری که از محاصره سفارت ایران در لبنان رسید، حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به همراه سید محسن موسوی کاردار ایران، یک خبرنگار به نام کاظم اخوان و راننده تقی رستگار عازم بیروت شدند. دیپلمات‌های ایرانی به دلیل محاصره بودن بیروت به‌ناچار عازم بعلبک شدند، اما بنا به ضرورتی که وجود داشت، مسیر خود را تغییر دادند و به سمت بیروت رفتند. از آنجا که تمامی مسیر‌ها به سمت بیروت تحت تسلط رژیم صهیونیستی قرار داشت، مسیر طرابلس به بیروت که در اختیار فالانژ‌ها بود را برای رسیدن به بیروت انتخاب کردند تا آنکه ۱۲ ظهر در ایست بازرسی البرباره به دست فالانژ‌ها ربوده شدند.

سرگذشت غریبانه مرد میدان‌های جنگ و فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) با ربوده شدن او و اطلاق عنوان جاوید الاثر از ۴۱ سال پیش آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. در این سال‌ها بار‌ها مسوولان و مقامات عالی رتبه ایرانی در خصوص سرنوشت و پیگیری پرونده‌ها اظهاراتی داشته‌اند، اما تاکنون به صورت قطعی درباره شهادت یا زنده بودن او و همراهانش صحبت نشده است و این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام است، هرچند که گذر زمان شهادت را بیش از زنده بودن قابل باورتر می‌داند. اما نکته مهمتر این است که هر ساله با نزدیک شدن به تاریخ ربوده شدن این چهار تن و یا میلاد هر یک موج اظهارات و سخنان اوج می‌گیرد و پس از گذشت تاریخ مذکور گویی از خاطره‌ها و اذهان محو می‌شود.

دل خون خانواده چهار دیپلمات از اظهار نظر‌ها

شاید اگر خود را جای خانواده دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی بگذاریم بهتر بتوان درک کرد که تحمل اظهارات ضد و نقیض آنهم درست در سالروز ربایش عزیزانشان که هر ساله صورت می‌گیرد نمکی است که بر زخمی کهنه پاشیده می‌شود. چنانچه در اینباره برادر کاظم اخوان خبرنگار ربوده شده در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ در یادداشتی نوشت: «تیرماه ۶۱ زخمی عمیقی بر قلب و جان ما نشانده است. پس از گذشت چهار دهه از ربوده شدن برادرمان کاظم اخوان خبرنگار عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و سه همراه وی احمد متوسلیان، تقی رستگار مقدم و سیدمحسن موسوی سپری شده است، اما سرنوشت آنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تاکنون هیچ مرجع رسمی دولتی نخواسته است، واقعیت سرنوشت آنان را به خانواده آنان اعلام کند. سال گذشته در این ایام جناب آقای حمید داود‌آبادی پژوهشگر محترم دفاع مقدس به نقل از شهید قاسم سلیمانی در رسانه‌های جمعی اعلام کرد: عزیزان ما در همان ابتدای ورود به لبنان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، اما دولت به دلایل سیاسی حاضر به اعلام آن نیست.»

شهادت یا اسارت، راز احمد

اظهارات درباره ربودن چهار دیپلمات ایرانی و پیگیری پرونده از نخستین روز‌های ربایش آنان آغاز شد، اما کندی روند اجرای آن باعث ایجاد شائبه‌هایی در موضوع عدم شفافیت پرونده چهار دیپلمات ربوده شده است و برخی آن را سیاسی کاری دانسته‌اند.
در بهمن ۱۳۸۷ سمیر جعجع که فرماندهی نیرو‌های فالانژ را هنگام ربودن چهار دیپلمات ایرانی بر عهده داشت، برای اولین بار اعتراف کرد که دیپلمات‌های ایرانی در ایست البرباره ربوده‌شده‌اند، ولی بعد در مکانی که وی مدعی بود از آن اطلاعی ندارد، کشته‌شده‌اند.
سردار حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، سوم خرداد ۱۳۹۵ خبر داد یک زندانی یونانی آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی با مراجعه به سفارت ایران در یونان ادعا کرده که هر چهار ایرانی را در زندان‌های این رژیم دیده است. طبق این گزارش، احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ربوده‌شده ایرانی زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند. از این رو وی تیر سال ۱۴۰۰ نیز در اظهارات خود در کنگره خورشید دوکوهه با تاکید بر اینکه معتقد به بازگشت حاج احمد متوسلیان است گفته بود که صهیونیست‌ها باید در خصوص اسارت حاج احمد متوسلیان پاسخگو باشند.

۲ احتمال قوی در خصوص سرنوشت دیپلمات‌ها

سید رائد موسوی فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی و دبیر کل انجمن حمایت از دیپلمات‌های روبده شده در تیر سال ۱۳۹۹ و پس از نقل قول‌های جدیدی در مورد شهادت احمد متوسلیان و یارانس در مصاحبه‌ای گفته بود «به عنوان یکی از کسانی که بیشتر از سایرین روی مستندات پرونده دیپلمات‌های ربوده شده کار کرده‌ام، می‌گویم در میان احتمالات بررسی شده ما دو نوع سناریو محتمل داریم که به نسبت مابقی قابل اتکاتر است. یکی اینکه چهار دیپلمات ربوده شده به فلسطین اشغالی منتقل شده و در اسارت به سر می‌برند و سناریوی دیگر این که در همان مرحله نخست دستگیری شهید شده‌اند. چنانچه توانسته باشند روز اول اسارت را به روز دوم برسانند تا کنون کشته نشده‌اند مگر آنکه در اسارت به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند.

پرونده متوسلیان همچنان باز است

به تازگی و در دیدار نوروزی سردار سلامی با خانواده احمد متوسلیان وی با اطلاق عنوان شهید از ایشان به عنوان اولین شهید راه قدس یاد کرد. همین موضوع دستمایه انتشار خبری از سوی رسانه‌ها مبنی بر تاییدیه شهادت متوسلیان و یارانش از سوی فرمانده سپاه شد. روز گذشته سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران عنوان کرد: برای تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود در وضعیت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و سرنوشت قطعی ایشان تاکنون تغییری حاصل نشده است و پرونده وی و همراهان «کاظم اخوان، تقی رستگار مقدم و سید محسن موسوی» که در ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه «باره» لبنان توسط نیرو‌های فالانژ ربوده شده‌اند، همچنان مفتوح و توسط مراجع سیاسی و حقوقی کشور در حال پیگیری است. عنوان جاوید الاثر و یا شهید جاویدالاثر یک اصطلاح عرفی بوده و برای تکریم و تجلیل شماری از فرماندهان و رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و جبهه مقاومت اسلامی به کار می‌رود که از سرنوشت قطعی آن‌ها (شهادت یا زنده بودن) اطلاعات موثقی در دست نیست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi