شناسه خبر : 99134
سه شنبه 15 فروردين 1402 , 12:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ملاک معنویت از نظر شهید «حسن باقری»

فاش نیوز - شهید «حسن باقری» در عملیات محرم طی سخنانی که میان هم‌رزمان خود ایراد کرده است، بر تأثیر معنویت در عمل و نه در شکل ظاهر تأکید داشته‌ است.

 

ملاک معنویت از نظر شهید حسن باقری در چه چیزی است؟به گزارش دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به انتشار سخنانی از سردار سرلشکر شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) کرده است که برای رزمندگان در عملیات محرم ایراد کرده و در آن بر تأثیر معنویت در عمل و نه در شکل ظاهر تأکید داشته‌ است.

«عملکرد ما در قبال جنگ و در قبال انقلاب اسلامی چیست؟ ما امروز چقدر داریم برای انقلاب مایه می‌گذاریم و چقدر داریم با استفاده از بیت‌المال چنگ را پیش می‌بریم؟

ما برای «و من نصر الله» که خداوند می‌فرماید، دو تا مفهوم داریم. به دو تا مفهوم رسیدیم؛ یکی نصرت خدا در داخل عملیات‌هاست. عملیات فتح‌المبین شروع می‌شود ببیند در طول هشت روز، وسعتی که جدا یک همچین زمانی لازم دارد از نزدیک را آدم برود داخل و بخواهد آلان که منطقه دست خودمان است بازدید کند. جدا شاید یک هفته‌ای نشود رفت و همه مواضع را از نزدیک دید و از جریانات مطلع شد. ولی کل عملیات فقط شش روز، هفت روز طول کشید و این فقط یاری خداست.

شقه دوم اینکه خود این عملیات‌ها هم یاری خدا بوده یعنی این‌طوری نبوده که ما در قبال ستاد یا به‌عنوان قرارگاه کربلا یا قرارگاه یا ستاد دیگر یا غیر و ذلک بیاییم و بگوییم ما تلاشمان را زیاد می‌کنیم؛ پس عملیات شروع می‌شود.

چرا آلان عملیات دارد عقب می‌افتد؟ به دلیل اینکه تلاش کم می‌کنیم، به دلیل اینکه معنویت کم است؛ نه این‌ها نیست. الآن معنویت و قوت قلب آن در جبهه است. این نیست که معنویت را ما فقط این باشد ـ یک‌ بار دیگر خدمتتان تذکر دادم ـ فقط در گریه کردن ببینیم. اینکه ببینیم بچه‌ها چه جوری در دعا گریه می‌کنند.

آری؛ این شقه قضیه است، اما شقه دوم قضیه این است که بچه‌هایی که آمدند و در جبهه دارند درازمدت کار می‌کنند، این انگیزه‌ای که الآن همرزمان ما در تیپ‌ها در درازمدت می‌کشند، لشکر‌های ثابت نظامی که دارند می‌کشند این خودش قوی‌تر از معنویت است.

گریه کردن و روضه‌خوانی که خیلی هم برایش اهمیت قائلیم، شکل ابراز این معنویته، ولی اثر و نمود معنویت در داخل اینگونه است که ما بیاییم اینجا کار بکنیم. اگر می‌بینیم در یک تیپ، یک نیرویی می‌آید و یک مدت قلیلی می‌ماند بعد به‌دلیل مطرح کردن یک سری مسائل خانوادگی یا غیر خانوادگی عنوان می‌کند من می‌خواهم برگردم، این است که معنویت ضعیف دارد؛ اینجاست که معنویت حالا می‌خواد ضجه بزند و بی‌حال شود، این ملاک نیست. ملاک این است که اثر معنویت در عملکرد غیر عمل انقلابی او چیست؟»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi