شناسه خبر : 99243
شنبه 19 فروردين 1402 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرماندهان نیروی هوافضای سپاه خود را مدیون سردار خالقی می‌دانند

فاش نیوز - سردار ابوترابی گفت: کادرسازی‌ای که سردار خالقی در نیروی هوایی سابق سپاه انجام داد، باعث شده تا امروز بسیاری از فرماندهان این نیرو خود را مدیون کلاس‌های آموزشی سردار خالقی بدانند.

 

سردار «سید محمد ابوترابی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره سردار «حسین خالقی محمدی» رئیس وقت ستاد نیروی هوایی سابق سپاه، اظهار داشت: وی قبل از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عضویت گردان هفت سپاه تهران درآمد و در عملیات آزادسازی ارتفاعات بازی‌دراز در سرپل ذهاب در کنار شهدایی همچون غلامعلی پیچک، محسن وزوایی، علی موحد دانش و حاجی بابا حضور داشت که در این عملیات به شدت مجروح شد.

فرماندهان نیروی هوافضای سپاه خود را مدیون سردار خالقی می‌دانند

وی افزود: بعد از آن در کنار محسن وزوایی در تشکیل تیپ ۱۰ سید الشهدا حضور یافت و به‌عنوان جانشین فرمانده این تیپ در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کرد و در این عملیات هم مجدد دچار مجروحیت شدیدی شد، بدین صورت که در مرحله آخر عملیات الی بیت المقدس بواسطه مجروحیت در منطقه باقی مانده بود و سربازان عراقی به مجروحان ما به اصطلاح تیر خلاص می‌زدند که به خالقی هم تیر خلاص زدند، اما تیر به حنجره وی اصابت کرد و به شهادت نرسید.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: خالقی در کنار علی موحد دانش فرمانده بعدی تیپ سیدالشهدا نیز همچنان با سمت جانشین فرمانده تیپ حضور داشت و تلاش‌های زیادی برای سازماندهی رزمندگان این تیپ به منظور شرکت در عملیات مسلم بن عقیل انجام داد؛ وی بعد از شهادت موحد دانش در کنار کاظم رستگار و علی فضلی فرماندهان بعدی این تیپ در عملیات‌هایی همچون کربلای پنج و هشت و والفجر هشت نیز حضور داشت.

وی ادامه داد: بعد از خاتمه جنگ تحمیلی در سمت جانشین سردار حسن طهرانی‌مقدم در عملیات نیروی هوایی سابق سپاه، فرمانده عملیات، مسئول ستاد و فرمانده پدافند هوایی این نیرو به انجام وظایف محوله مشغول بود و بعد از آن در نیروی مقاومت سابق بسیج عهده دار مسئولیت معاونت عملیات شد و سپس به فرماندهی سپاه فرودگاه‌های کشور و مسئول کانون بازنشستگی سپاه منصوب شد و آخرین مسئولیت وی هم مشاور سردار سلامی بود که در این مسئولیت به همرزمان شهیدش پیوست.

سردار ابوترابی در ادامه درباره خصوصیات مدیریتی و فرماندهی این مرحوم هم عنوان کرد: سردار خالقی فرماندهی بسیار عملیاتی و خوش فکر بود به نحوی که در طراحی عملیات‌ها نظراتش را جویا می‌شدند؛ از سوی دیگر به عنوان یک رزمنده در زدن تانک‌های عراق هم تخصص داشت بدین صورت که پشت موتور می‌نشست و در حال حرکت تانک‌های عراق را با آر پی جی مورد اصابت قرار می‌داد؛ همچنین وی فردی برنامه ریز و اخلاقی بود و همواره در سخت‌ترین لحظات شوخ طبعی خود را حفظ می‌کرد و البته در کنار این ویژگی، بسیار انسان احساسی و دوستدار اهل بیت علیهم السلام هم بود.

وی تاکید کرد: کادر سازی که در نیروی هوایی سابق سپاه انجام داد، باعث شده تا امروز بسیاری از فرماندهان این نیرو خود را مدیون کلاس‌های آموزشی سردار خالقی بدانند و به شاگردی وی افتخار می‌کنند.

فرماندهان نیروی هوافضای سپاه خود را مدیون سردار خالقی می‌دانند

این یادگار دوران دفاع مقدس سپس درباره دوران مسئولیت سردار خالقی در سپاه فرودگاه هم بیان داشت: مباحث نظامی گری، موضوعی شخصی نیست یعنی وقتی به فرماندهی ماموریتی ابلاغ می‌شود باید آن را به نحو مطلوبی انجام دهد لذا در قضیه افتتاح فرودگاه امام خمینی (ره) هم وقتی صلاح بر این شد به واسطه قرارداد‌هایی که وزارت راه و ترابری وقت - زمان وزارت احمد خرم- با شرکتی خارجی عضو ناتو - ترکیه - برای ارائه خدمات فرودگاهی منعقد کرده بود و بواسطه آن احتمال پیدایش مخاطرات امنیتی می‌رفت، از افتتاح فرودگاه جلوگیری شود، وی برابر دستورات ابلاغی عمل کرد و مانع افتتاح فرودگاه تا زمان رفع مخاطرات امنیتی شد.

وی در ادامه اضافه کرد: سردار خالقی یکی از کار‌های بزرگی که در زمان تصدی فرماندهی سپاه فرودگاه انجام داد، این بود که همواره سعی کرد جایگاه‌های شغلی را در حد نیاز حفظ کند به همین جهت زمانی که یگان حفاظت هواپیمایی قدرت گرفت و بواسطه آن حوادث هواپیماربایی به حداقل رسید، سازمان بزرگی که برای این منظور تشکیل شده بود را علی رغم اینکه مخالفت‌هایی هم به دنبال داشت، کوچک کرد.

سردار ابوترابی تصریح کرد: در واقع سردار خالقی همیشه تلاش داشت تا سازماندهی فعالیت‌ها را بر اساس نیاز‌های موجود، تنظیم کند و جایگاه‌های شغلی که ممکن بود برای کشور هزینه داشته باشد را به حداقل برساند تا بتواند با حفظ کمیت، کیفیت کار را ارتقا دهد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi