شناسه خبر : 99570
پنجشنبه 31 فروردين 1402 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماکرون در پکن بایدن را دور زد مذاکره محرمانه درباره جنگ اوکراین

فاش نیوز - رسانه انگلیسی تلگراف در گزارشی از دور زدن بایدن توسط ماکرون در موضوع جنگ اوکراین خبرداده و نوشته است ماکرون در حال طراحی برنامه‌های محرمانه با چین برای آوردن روسیه و اوکراین به میز مذاکره تا تابستان امسال است.

جنگ اوکراین در سیزدهمین ماه خود همچنان بدون هیچ روزنه امیدی از آتش‌بس ادامه دارد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با نیویورک تایمز پیش‌بینی کرد که جنگ کنونی دست‌کم تا سال 2024 میلادی ادامه خواهد یافت. وی این را هم گفته است که باید واقع‌بین بود چرا که هیچ لحظه جادویی وجود ندارد که در این جنگ روسیه سقوط کند. کارشناسان بر این باور هستند که ادامه جنگ به نفع خود اوکراین و البته کشورهای اروپایی نیست اما آمریکا با تداوم جنگ می‌تواند روسیه را تضعیف و اروپا را بیشتر به خود وابسته کند. بر همین اساس طی هفته‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی برخی سران اروپا مثل ماکرون شروع شده است تا هر چه سریع‌تر راه‌حلی برای پایان جنگ بیابند. ماکرون در سفر به چین تلاش کرد تا با استفاده از ظرفیت چین روسیه را به پذیرش آتش‌بس مجاب کند. وی در بازگشت از این سفر نیز ضمن اظهاراتی ضدآمریکایی خواستار استقلال اروپا از آمریکا شد اظهاراتی که با ناراحتی مقامات دولت بایدن همراه بود. 
 از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی است ماکرون با دور زدن آمریکا در حال مذاکرات محرمانه با چین بر سر جنگ اوکراین است. بر اساس گزارش «دیلی تلگراف» امانوئل ماکرون پس از پایان سفر اخیرش به چین، از طرحی سرّی با پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین و بازگرداندن طرفین درگیر به میز مذاکره تا تابستان سال جاری خبر داد؛ موضوعی که شرکای اروپایی فرانسه دست‌کم در ابتدای کار چندان به آن خوش‌بین نیستند و ممکن است حتی ماکرون را به‌خاطر همکاری با چین سرزنش کنند. به گزارش دیلی تلگراف،. این طرح از سوی «توبیاس الوود» رئیس ‌کمیته دفاعی پارلمان انگلیس، طرحی خطرناک اعلام شده و «یان دونکان اسمیت» رهبر پیشین حزب محافظه‌کار انگلیس هم رئیس‌جمهوری فرانسه را دوستی نه چندان قابل اعتماد خوانده است. بر اساس این گزارش «امانوئل ماکرون» در دستوری خطاب به امانوئل بون مشاور سیاست خارجی پیشین خود گفته بود با وانگ یی دیپلمات ارشد چینی برای ایجاد چارچوبی که بتواند به عنوان اساس مذاکرات آینده درباره اوکراین مورد استفاده قرار بگیرد، همکاری کند. به گزارش ایرنا، دیلی تلگراف درحالی از وجود یک طرح سرّی میان چین و فرانسه برای خاموش کردن آتش جنگ اوکراین گزارش داده که دولت چین از وجود چنین طرح سخن به میان نیاورده و البته این موضوع را تکذیب هم نکرده است. منابع خبری معتقدند هرگونه مذاکره‌ای در آینده بستگی به شرایط بسیاری از جمله جهش موفقیت‌آمیز حملات اوکراین دارد که می‌تواند کیف را در موقعیتی قدرتمند طی مذاکرات قرار دهد. به گزارش بلومبرگ یک مقام رسمی دفتر ماکرون‌، موضوع گفت‌و‌گوی میان امانوئل بون و وانگ یی را تایید کرده است. با وجود این از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده و افزوده متحدان فرانسه از هرگونه طرح ابتکاری از سوی فرانسه آگاه و مطلع بودند. از سوی دیگر کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای توافق صلح که از سوی فرانسه ارائه شده به دستش نرسیده است. «جاستین کرامپ»، از موسسه سیبل لاین، یک نهاد اطلاعاتی و ژئوپلیتیکی درباره این طرح گفت: «بزرگ‌ترین مشکل این است که بسیاری در اروپا و در واقع غرب، با توجه به موقعیت مشکوک پکن و روابط عمیق با مسکو، هرگز نمی‌توانند چین را یک واسطه صادق برای صلح بخوانند». نشریه فرانسه لوموند هم در گزارشی نوشت دیپلمات‌های فرانسوی از توجیه و جمع و جور کردن تبعات بلندپروازی‌های ماکرون خسته شده‌اند. لوموند گزارش داد: «خستگی از عادت‌های نادرست ماکرون، به تنهایی می‌تواند توضیح دهد که چرا «فیلیپ اررا»، مدیر مهم امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه، پس از چهار سال در تابستان امسال قصد کناره‌گیری از سیاست را دارد.»
رکورد‌زنی تورم انگلیس
اما در حالی که سران اروپا در جست و جوی راهی برای پایان دادن به جنگ اوکراین هستند بحران اقتصادی ناشی از این جنگ همچنان بر سر دولت‌های اروپایی سنگینی می‌کند. نرخ تورم در انگلیس طبق آخرین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس که روز چهارشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۲) منتشر شد دو رقمی ماند و رکورد بالاترین شاخص نرخ مشتری در حوزه غرب اروپا را زد. به گزارش ایرنا از مرکز ملی آمار انگلیس، شاخص نرخ مشتری (CPI) که بر اساس آن نرخ تورم ‌اندازه‌گیری می‌شود از ۱۰.۴ درصد در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) به ۱۰ درصد در ماه (اسفند/ فروردین) رسید که ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش نشان می‌دهد.اما این نوسان کمتر از حد انتظار کارشناسان اقتصادی است که پیش‌بینی می‌کردند تورم در ماه مارس (اسفند/ فروردین) به ۹.۸ درصد برسد و از نرخ اکتبر (مهر/آبان) پارسال (۱۱.۱ درصد) که رکورد بالاترین حد در ۴ دهه گذشته را زد، فاصله بگیرد. نرخ تورم انگلیس همچنان بالاترین میزان در غرب اروپا به‌شمار می‌رود و این کشور تنها قلمروی است که تورم آن در یک ماه گذشته دو رقمی مانده است. بانک مرکزی انگلیس ماه گذشته پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. کارشناسان بانک پیش‌بینی می‌کردند که نرخ تورم در مارس(فروردین) گذشته به ۹.۲ درصد برسد.
دولت «ریشی سوناک» وعده داده که تورم را تا پایان امسال به زیر نصف برساند.«‌جرمی ‌هانت» وزیر دارایی انگلیس هم ماه پیش هنگام ارائه لایحه بودجه دولت به پارلمان گفت که سازمان ناظر بر نحوه مصرف بودجه پیش‌بینی کرده است که تورم تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲.۹ درصد کاهش می‌یابد. این درحالی ‌است که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و تحقق چنین وعده‌ای از نظر کارشناسان بعید به‌نظر می‌رسد «‌اندرو بیلی» رئیس ‌بانک مرکزی انگلیس با بیان اینکه این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده است درباره چالش‌های اقتصادی کشور طی دو سال آینده هشدار داده است. «بسیار چالش‌برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد انگلیس در سال جاری میلادی کوچک‌تر شده و بدترین عملکرد را نسبت به سایر کشورهای گروه هفت ثبت خواهد کرد. نخست‌وزیر انگلیس به صراحت اعلام کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آنها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی نیز امسال از بین نخواهد رفت.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi