شناسه خبر : 99948
دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 , 15:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک پیروزی تاریخی برای جبهه مقاومت؛ اتحادیه عرب بعد از ۱۲ سال به سوریه بازگشت!

فاش نیوز - رسانه‌ها از پایان جلسه سرنوشت‌ساز شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره و موافقت آن‌ها با بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال خبر دادند. برخی از رسانه‌ها با توجه به این‌که «بشار اسد» برای بازگشت به اتحادیه هیچ امتیازی نداده به طعنه نوشتند «اتحادیه عرب به سوریه بازگشت!»

چندی پیش، این خبر رسید آمریکایی‌ها از کشورهای عربی خواسته‌اند بدون گرفتن امتیاز، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت نشود. چند روز پس از آن روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گزارش داد «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه از دادن امتیاز به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت کرسی سوریه به اتحادیه عرب خودداری کرده است. اکثر کشورهای عربی که در این جلسه شرکت کرده‌اند، همان‌هایی هستند که برای شکست سوریه با ابزار داعش و گروه‌های تروریستی، نهایت همکاری را با غرب و رژیم صهیونیستی داشتند اما، جمهوری اسلامی ایران اجازه سرنگونی متحد خود را نداد. به هر حال به نظر می‌رسد که حالا اسد بدون دادن کوچک‌ترین امتیازی توانسته، به اتحادیه عرب بازگردد؛ اتحادیه‌ای که سوریه را اخراج کرده بود، پس از نا امیدی از شکست این دولت، دیروز دوباره رای به بازگشت این کشور داد و این یعنی، یک پیروزی تاریخی برای دولت سوریه!
اتحادیه عرب، عصر روزیکشنبه(17 اردیبهشت؛ 7 می)، در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام کرد. در واکنش به این خبر و سابقه‌ای که در بند بالا آمده، کسی نوشته بود که «جبهه عربی ضدِ اسد بدون شلیک یک گلوله منهزم شد»؛ اگر تنها با توجه به این اخبار، این جمله ذوقی صادر شده باشد که درست است، اما نباید از نظر دور داشت که برای به سر عقل آمدن کشورهای عربی هزینه‌های گزافی پرداخته شده، خون‌های زیادی ریخته شده و کشوری ویران شده است. به هر حال سوریه سال‌ها گرفتار گروه‎های وحشی تروریستی بود که کمابیش جمله معروف «آن مورخ بزرگ ایرانی» که در مورد مغولان گفته بود، در موردشان صدق می‌کند که «آمدند و کَندند و سوختند و کُشتند و بردند.» چنان‌که بارها گفته شده است، با وزیدن بادِ واقعیت‌ها و پیدا شدنِ طلیعه پیروزی دولتِ نزدیک به مقاومتِ سوریه، گویا ورق برگشته و سرهای به سنگ خورده دُوَلِ عربی و دولت عثمانی‌ِ ترکیه به فکر بازسازی روابط خود با دولتِ «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، افتادند. روشن است که با شعله‌ور شدن فتنه داعش در سوریه، تمام طرف‌های درگیر از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه که سودایِ سقوطِ دولتِ اسد را در سر داشتند، روابط خود را به طور کامل با دمشق قطع کردند و از گروه‎‌های تروریستی درگیر با دولت دمشق حمایت کردند، اما حالا با گذشت حدود 12 سال از این بحرانِ ویرانگر و با پیدا شدنِ طلیعه پیروزی دولتِ نزدیک به مقاومتِ سوریه، ورق برگشته است. در واقع این بازگشت به پاس پایداری مردمی صورت گرفته که هزینه‌ها دادند.
به نظر اولین بار، ظهر روز گذشته، خبرنگار شبکه «سعودی العربیه» خبر این بازگشت را داد که «وزرای خارجه اتحادیه عرب طی یک جلسه مشورتی پشت درهای بسته درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از غیبت ۱۲ ساله، توافق کردند.» دقایقی بعد از آن اتحادیه عرب در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام کرد و آورد: «بار دیگر پایبندی خود را به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور اعلام می‌کنیم.» در ادامه این بیانیه ضمن تاکید بر «اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌ کشورهای عربی به منظور کمک به سوریه برای خروج از بحران،» آمده است: «بر لزوم گفت‌و‌گوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دستیابی به یک راه‌کار جامع برای بحران این کشور تاکید می‌کنیم.»
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را اعلام کردند و افزودند: «مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته می‌شود. گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود. وزرای خارجه عربی مطابق با قطعنامه ۸۹۱۴ بر سر بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب اجماع کردند.» گفتنی است، چند ماه پس از آغاز بحران سوریه در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۱ (21 آبان 1390)، برخی از کشورهای عربی مانند دولت وقت قطر و عربستان تصمیم گرفتند عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تعلیق شود. برخی از کشورهای عربی نیز نمایندگی‌های سیاسی و حتی کنسولی خود در سوریه را تعلیق و تعطیل کردند. اما دیروز بعد از حدود دوازده سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی در سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت، اتحادیه عرب در نشستی در سطح وزرای خارجه، تعلیق عضویت سوریه را بالاخره لغو کرد. جالب توجه است که مقامات دمشق می‌گویند که آن‌ها درخواست بازگشت به این نهاد عربی را نداده‌اند، بلکه این بازگشت، خواست خود کشورهای عربی بوده است. در خاطر همه ما هست که بشار اسد یک سال پیش در خرداد ۱۴۰۱ در مصاحبه با «روسیا الیوم» گفته بود، اتحادیه عرب پوششی بود برای تجاوز به سوریه و لیبی. او گفت «اتحادیه عرب، در آینده چه سوریه (در این سازمان) باشد چه نباشد، چه‌کار خواهد کرد؟» اگر دمشق اصرار یا درخواستی برای بازگشت به چنین اتحادیه عربی که اسد توصیف کرده، ندارد، پرسش این است که «سوریه به اتحادیه عرب برگشته است یا اتحادیه عرب به سوریه؟» آن چه بیشتر جلب توجه می‌کند این است که در همان سال‌های ابتدایی بحران بشار اسد که پشت‌گرم به حمایتِ جبهه مقاومت بود در سخنانی تأکید کرد، به‌زودی کشورهای عربی به سوریه بازخواهند گشت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi