شناسه خبر : 108368
دوشنبه 23 بهمن 1402 , 10:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قهرمان من: امیر سرلشکر شهید «سید مسعود منفرد نیاکی»

فاش نیوز - امیر سرلشکر شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» از فرماندهان متدین ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در دوران هشت سال دفاع مقدس، خصوصاً در سمت فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی اهواز، نقش مهمی را در عملیات‌های مختلف ایفا کرد و سرانجام در ششم مرداد سال ۱۳۶۴ در حالی که به‌عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار حضور داشت، به شهادت رسید.

کد خبر: ۶۲۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۴ - 12February 2024
 
دانشنامه شهدا | امیر سرلشکر شهید «مسعود منفرد نیاکی»
نام و نام خانوادگی: سید مسعود منفرد نیاکی
محل تولد: آمل
تاریخ تولد: ۱۳۰۸/۰۳/۰۲
شاخه نظامی: ارتش جمهوری اسلامی ایران
مسئولیت: جانشین اداره سوم ستاد مشترک ارتش
تاریخ شهادت: ۱۳۶۴/۵/۶
سن: ۵۵ سال
مزار شهید: گلزار شهدای بهشت‌زهرا (س)

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: امیر سرلشکر شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» سال ۱۳۰۸ در «آمل» متولد شد و پس از اخذ مدرک دیپلم، در دانشکده افسری ارتش به ادامه تحصیل پرداخت و پس از فارغ‌التحصیلی در خدمت ارتش قرار گرفت. وی مدارج تحصیلی را از دوره مقدماتی و عالی زرهی تا دوره فرماندهی و ستاد و دانشکده پدافند ملی با موفقیت پشت سر گذاشت، تا این‌که ۲۲ دی سال ۱۳۵۴، معاون تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی شد و سال ۱۳۵۵ هم به درجه سرهنگی نائل آمده و ۲۲ آذر سال ۱۳۵۷ نیز به‌عنوان فرمانده تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی منصوب شد.

«سید مسعود منفرد نیاکی» در جریان نهضت انقلاب اسلامی، درحالی فرمانده تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی بود، توانست با درایتی که داشت، یگان تحت امر خود را از درگیری‌ها علیه مردم دور نگه دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز، خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی کرد و در سال ۱۳۵۹ فرمانده لشکر ۸۸ زرهی زاهدان شد.

وی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز خود را وقف جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کرد و در مسئولیت‌هایی همچون فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی اهواز، فرماندهی قرارگاه فتح و فرماندهی گردان مشترک دریا - ساحل در بندرعباس، کمک شایانی به جبهه‌ها کرد و در عملیات‌های بزرگ نیز نقش مؤثری داشت.

«سید مسعود منفرد نیاکی» در تاریخ ۱۳۶۴/۵/۶ به‌عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار شرکت کرد و در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 


تولد، دوران کودکی و تحصیلات

«سید مسعود منفرد نیاکی» دوم خرداد سال ۱۳۰۸ در «آمل» متولد شد. وی سال ۱۳۳۱ موفق به اخذ دیپلم شد و سپس در دانشکده افسری استخدام و پس از طی دوره سه ساله دانشکده، به درجه ستوان دومی نائل و با انتخاب رسته زرهی، به خدمت مشغول شد.

وی در دوران تحصیل خود، از نظر جسمانی یک افسر بسیار محکم و خوب و با انضباط بود. از نظر فکری هم در ذاتش فرماندهی وجود داشت، در نتیجه در دانشکده افسری هم یک دانشجوی بسیار با انضباط و درس‌خوان و خیلی خوب بود. همرزمانش همیشه به او به‌عنوان یک افسر شیک‌پوش و با انضباط می‌نگریستند که گفتار و صحبتش بیانگر یک نظامی خوب و معلوم بود که آینده خوبی دارد و همین‌طور هم شد؛ چون در دوره‌هایی را که می‌دید، همیشه رتبه بالا به‌دست می‌آورد و از نظر مقاومت جسمانی خیلی محکم بود.

«سید مسعود منفرد نیاکی» از نظر تحصیلی هم شاگرد ممتازی بود و درس‌ها را خیلی زود می‌گرفت؛ به‌طوری که اگر یک تانک جدیدی می‌آمد، خیلی علاقمند بود که از امکانات آن مطلع شود و بتواند در رقابت با هم دوره‌های خودش، رتبه بالایی را به‌دست آورد.

افسری بانظم، جدی، صادق و متدین در ارتش

«سید مسعود منفرد نیاکی» در طول خدمت، با نظمی مثال‌زدنی، جدیت و صداقت در سمت‌های مختلف فرماندهی در یگان‌های رزمی به انجام وظیفه پرداخت و مدارج تحصیلی را از دوره مقدماتی و عالی زرهی تا دوره فرماندهی و ستاد و دانشکده پدافند ملی با موفقیت پشت سر گذاشت، تا این‌که ۲۲ دی سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یک افسر کارآزموده، معاون تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی شد و سال ۱۳۵۵ هم به درجه سرهنگی نائل آمده و ۲۲ آذر سال ۱۳۵۷ نیز به‌عنوان فرمانده تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی منصوب شد.


فعالیت‌های مبارزاتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

«سید مسعود منفرد نیاکی» در جریان نهضت انقلاب اسلامی ایران، همچون بدنه مؤمن و خدمتگزار ارتش، به دریای بی‌کران ملت پیوست و درحالی که به‌عنوان فرمانده تیپ سه لشکر ۸۱ زرهی منصوب شده بود، توانست با درایتی که داشت، یگان تحت امر خود را از درگیری‌های داخلی دوران نهضت انقلاب اسلامی دور نگه دارد. 


فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

«سید مسعود منفرد نیاکی» پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شکرانه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی کرد و در سال ۱۳۵۹ قبل از آغاز جنگ تحمیلی، به سمت فرماندهی لشکر ۸۸ زرهی زاهدان منصوب شد.


مجاهدت‌ها در دوران دفاع مقدس

کارنامه «سید مسعود منفرد نیاکی» در دوران دفاع مقدس، مشحون از افتخارات و قهرمانی‌های زیادی است. وی به پاس فداکاری و خدمات ارزشمند به جمهوری اسلامی ایران، ۲۰ فروردین سال ۱۳۶۰ به فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی اهواز که یگان درگیر با جنگ بود منصوب شد و داشته‌های خود را در خدمت جنگ قرار داد.

وی همچنین همزمان که سمت فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی را برعهده داشت، به‌عنوان فرمانده قرارگاه فتح نیز منصوب شد و بار‌ها به قلب دشمن تاخت و شکست‌های سنگینی بر پیکره آن وارد آورد و در عملیات‌های بزرگی همچون طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر و رمضان خدمت کرد.

«سید مسعود منفرد نیاکی» سپس به واسطه لیاقت و شجاعت وافر خود، طی حکمی از سوی شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، به سمت جانشینی فرمانده نیروی زمینی ارتش در جنوب منصوب شد و در طراحی عملیات‌های بزرگ رزمی در جنوب نقش مؤثری ایفا کرد.

وی همچنین سال ۱۳۶۳ با کوله‌باری از تجربیات گران‌بها به سمت جانشین اداره سوم سماجا (ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران) منصوب و آماده ایفای مسئولیت‌های سنگین و جدید دیگری شد.

تلاش‌های بی‌بدیل در عملیات «طریق‌القدس»

«سید مسعود منفرد نیاکی» در عملیات «طریق‌القدس» بسیار پرتلاش بود. امیر «جمشیدی» یکی از همرزمان این شهید والامقام گفته است: «شهید نیاکی هم فرمانده لشکر ۹۲ و هم جانشین فرمانده نزاجا در جنوب بود. وی در این عملیات بسیار پرتلاش کار کرد. من فرمانده تیپ بودم و در تمام جلساتی که تشکیل می‌شد، شرکت داشتم. من دیدم که ایشان مطالبی را که بیان می‌کند، شناسایی‌های که انجام شده و... می‌دیدم که افسری پرتلاش، شجاع و با دانش و علاقمند برای به‌دست آوردن موفقیت است».

تخریب شهید منفرد نیاکی توسط رادیو عراق

«سید مسعود منفرد نیاکی» سهم زیادی در به اسارت گرفتن صد‌ها نیروی عراقی داشت و رادیو عراق همیشه عیله او حرف می‌زد.

فرماندهی گردان مشترک دریا - ساحل در بندرعباس

«سید مسعود منفرد نیاکی» از تاریخ از بهمن سال ۱۳۶۲ تا اواخر سال ۱۳۶۳ به بندرعباس اعزام و فرماندهی گردان مشترک دریا - ساحل را برعهده گرفت و در اواخر سال ۱۳۶۳ نیز به اداره سوم منتقل و جانشین آن اداره شد.


شهادت

امیر سرلشکر «سید مسعود منفرد نیاکی» ۱۳۶۴/۵/۶ به‌عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگی اجرا شد، شرکت کرد و تقدیر الهی بر آن شد که پس از ۳۳ سال خدمت پرافتخار سربازی، در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نائل شود.


وصیت‌نامه

امیر سرلشکر «سید مسعود منفرد نیاکی» در فرازی از وصیت‌نامه خود نوشته است: «این سربازانی که هم اکنون در مصاف با دشمن بعثی هستند، همه فرزاندن ما هستند و من وظیفه دارم که در کنار آن‌ها باشم، همراه با آن‌ها بجنگم دشمن را ناکام کنم و پیروزی را برای اسلام و مردم فداکار خود به ارمغان بیاورم».

خصوصیات اخلاقی

علاقه‌مندی به مسائل مذهبی از جوانی

همسر شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» درباره وی گفته است: «از زمان جوانی به مسائل مذهبی علاقمند بود و مراسم‌های مذهبی را دوست داشت. پدرم هم به‌خاطر این‌که متدین و با خدا بود و اهل نماز بود، از او خوشش آمد. از سربازی که برای آن‌ها کار می‌کرد، پدرم سوال کرده بود که این‌ها در خانه نماز می‌خوانند، گفته بود که یکی از آن‌ها نماز می‌خواند، مسعود را نشان داده بود و گفته بود این آقا نماز می‌خواند. بعد از ازدواج به من گفت که من با همکارم که یک سروان بود آن‌قدر صحبت کردم تا او هم نماز خوان شد. از بچگی متدین بوده است».

همیشه در کنار سربازان خود قرار داشت

یکی از خصوصیات بارز شهید «سید مسعود منفرد نیاکی»، این بود که همیشه در کنار سربازان خود قرار داشت و حتی در خط اول نیز به آن‌ها سرکشی می‌کرد و به آن‌ها روحیه می‌داد و مشکلات‌شان را برطرف می‌کرد؛ به‌همین خاطر در بین پرسنل از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

هدفش اجرای مأموریت بود از صمیم قلب با همه همکاری می‌کرد

امیر سرتیپ «بهروز سلیمان‌جاه» درباره شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» گفته است: قلب رئوفی داشت به جز مأموریت به چیز دیگری فکر نمی‌کرد، هدفش اجرای مأموریت بود از صمیم قلب با همه همکاری می‌کرد، با فرماندهان رده بالا با افسران خودش، درجه‌داران و سربازان، سپاه و بسیج و هرکس که برای جنگ قدمی برمی‌داشت 10 قدم برمی‌داشت؛ این خصوصیات باعث شده بود که همه او را دوست داشته باشند. همه به او احترام می‌گذاشتیم، نه به خاطر اینکه سابقه خدمت او از ما بیشتر بود؛ بلکه به خاطر صداقت و سالم بودنش به او احترام می‌گذاشتیم، همیشه به مأموریت و پیشرفت کار فکر می‌کرد و همه او را از صمیم قلب دوست داشتیم.


آلبوم تصاویر

 

دانشنامه شهدا | امیر سرلشکر شهید «مسعود منفرد نیاکی»

تصاویر/ سرلشکر شهید «سید مسعود منفرد نیاکی»

 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi