شناسه خبر : 37308
دوشنبه 23 شهريور 1394 , 15:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیمه وهزینه های درمانی ایثارگران...بایدهاونبایدها

مواردی از مشکلات و بی توجهی مسئولان به شرح ذیل منعکس می گردد...

جانباز بازنشسته اوقاف - جانبازان و ایثارگران به لحاظ آسیب های مختلف روحی و جسمی و بعضا"مصرف مداوم دارو آنهم با توجه به شرایط سخت زندگی همیشه راهی بیمارستان ها ومطب پزشکان متخصص هستند. بالطبع خانواده  این عزیزان و افراد تحت تکفل آنان هم از این قاعده مستثنی نیستند زیرا که وضعیت جانکاه این یادگاران دفاع مقدس، مشکلات روحی وجسمی را در میان اطرافیان افزایش داده است.  از طرفی مشکلات روزمره موجود،از قبیل دارو و درمان، وضعیت معیشت،بیکاری فرزندان،کمبود امکانات ضروری و از همه مهمتر بی توجهی مسئولان به رفع مشکلات، استرس و اضطراب را افزایش داده و در نهایت وضعیت خانواده ها را دگرگون ساخته است. به عنوان نمونه مواردی از مشکلات و بی توجهی مسئولان به شرح ذیل منعکس می گردد:

1-معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران طی نامه شماره 7157/820/540 مورخه 7/8/93 به تمامی وزارت خانه ها و سازمان ها اعلام داشته است " با عنایت به اشکالات قانونی و اجرایی بند ج تبصره 16 قانون بودجه1393 که منجر به بلاتکلیفی دستگاه های اجرایی و ایثارگران عزیز و عدم تحقق اجرای این بند گردیده، موضوع از معاونت حقوقی دیوان محاسبات استعلام و دیوان محاسبات در پاسخ به استعلام این بنیاد اعلام می دارد با عنایت به قانون تفسیر بند ج تبصره 16 قانون بودجه سال 1393 کل کشور مصوب 27/3/1393 مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و صندوق های بازنشستگی، منعی جهت پرداخت هزینه های درمانی به کارکنان و بازنشستگان ایثارگر تحت پوشش خود ندارند. در نتیجه , اقدامات بایسته را نسبت به پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران, خصوصا تا شهریور 93 ,اعلام داشته است.

2- با توجه به شرح قید شده در بند 1، جانبازان و ایثارگران سازمان اوقاف و امور خیریه از سال گذشته(93) چند فقره نامه برای نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا محمدی و همچنین معاون اداری سازمان ارسال داشته اند لیکن با توجه به دستورات صادره، متاسفانه نتیجه بخش نبوده است.

3-در ارتباط با موضوع پرداخت هزینه های درمانی جانبازان و ایثارگران سازمان اوقاف ،مشاور محترم مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران مکاتبه ای به شماره 1/20-3172 مورخ 19/1/94 بعنوان نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال داشته و در دیدار حضوری هم مشکلات و وضعیت ایثارگران هم بیان گردیده، اما تا کنون مشکلات یاد شده به قوت خود باقی است که جای بسی تاسف دارد.

4-جانبازان و ایثارگران سازمان از تاریخ 1/6/1393 تا تاریخ 31/5/1394 از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای بیمه تکمیلی بوده اند که در این فاصله زمانی مشکل خاصی وجود نداشته است.

5-با توجه به اتمام اعتبار بیمه تکمیلی اخیرا مشکلات و بلاتکلیفی ایثارگران از تاریخ 1/6/1394 برای کل جامعه هدف،حاکم  شده است اگر چه در جلسه هیئت محترم دولت مورخ 8/6/94 مجددا بیمه تکمیلی به بنیاد شهید و امور ایثارگران برگشت داده شده اما به لحاظ بدهی 7 هزار میلیارد ریالی مشکلات درمانی جانبازان و ایثارگران فعلا لا ینحل باقی مانده است.

6-از آنجایی که تامین بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت هزینه های درمانی ایثارگران از بار مالی سنگینی برخوردار است جا دارد پیرامون وضع و اوضاع بیمه تکمیلی جامعه هدف ،تدابیر مستحکمی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی گردد تا هر ساله چنین جریانی رسانه ای نشود. در این باب براساس بند ب ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1389 ، صددرصد هزینه های ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دستگاه اجرایی و صددرصد هزینه های درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

7-با توجه به مشکلات بودجه ای آن هم درچنین کار دشوار و سنگینیTتامین هزینه های امور درمانی جانبازان و ایثارگران کل کشور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران اساسا به مصلحت نظام نمی باشد زیرا تحقق چنین برنامه کلانی به یک برنامه مطالعاتی جامع نگر همراه با طرح زمانبندی شده نیاز دارد که در حال حاضر بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به شرایط کنونی، قادر به اجرا نمی باشد. بنابراین پرداخت هزینه های سنگین درمانی ایثارگران کل کشور در قالب اجرای طرح بیمه درمان ایثارگران بازنشسته و همچنین شاغل در دستگاه های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران درقالب یک پروژه  (بافرض وجود آزمون و خطا) نمی گنجد. کما اینکه در این شرایط سخت زندگی ، همین وضعیت بیمه ای ایثارگران به لحاظ تغییر قانون مدتهاست سرو سامانی پیدا نکرده است.

8-سازمان اوقاف و امور خیریه علاوه بر اعتبارات دولتی از عواید و درآمدهای مالی قابل توجهی نیز از قبیل موقوفات مرتبط با دارو و درمان برخوردار است که می تواند نقش ارزشمندی در تامین هزینه های درمانی معدودایثارگران وجانبازان شاغل درسازمان داشته باشد اما متاسفانه به دلیل بی اعتنایی مسئولان اوقاف به وضعیت ایثارگران بازنشسته سازمان که جوانی و توان فکری و عملی خویش را صادقانه با بیش از 30 سال خدمت به وقف و اوقاف نموده اند اقدامی صورت نگرفته است درحالیکه از نظر وجدانی و انسانیت سازمانی که ماموریت اجرای نیات خیراندیش برای رفع نیازهای نیازمندان بر عهده دارد وظیفه و مسئولیت رسیدگی به امور کارکنان جانباز و ایثارگر خود را باید در اولویت قرار داده و در جهت خدمت رسانی به آنان می بایست بیش از هر نهاد و ارگان دیگری احساس مسئولیت نماید.

9- با توجه به آمار عزیزان ایثارگر در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود یک مشاور امور ایثارگران می تواند به عنوان عنصری پیگیروجوابگو به جانبازان و ایثارگران و برقراری ارتباط مستمر با ریاست سازمان و مدیران مجموعه باشد که در نتیجه منشاء خیر، و بِستری جهت رفع مشکلات گوناگون قرار گیرد.
امید است مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه که در راس آن نماینده محترم مقام معظم رهبری حضور دارند با مدیریت و برنامه ریزی در ایام و مناسبت های مختلف از این عزیزان که عمری را در خدمت به سازمان تلاش داشته اندتقدیرو یا لااقل باتشکیل جلساتی ، مشکلات دردناک جانبازان و ایثارگران را حل و فصل نمایند.

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
با سلام خدمت كليه جانبازان

حل كردن معضل بيمه تكميلي جانبازان خيلي هم سخت نيست.
همه دستگاههاي اجرايي كشور داراي شماره بودجه اي مخصوص به خود هستند مثلا وزارت كشور 105000 - دانشگاه تهران 114500 - صندوق بازنشستگي كشوري 154000 - وزارت آموزش و پرورش 127500
بنياد هم كه بر مبناي بانك اطلاعاتي جانبازان با بيمه ايران قرارداد بسته است. حالا كافيه براي هر جانباز يك ركورد جديد تعريف و شماره دستگاه محل خدمت را در آن بنويسند. بعدش بنياد بايد براي دستگاهها صورتحساب هزينه بيمه تكميلي را ارسال كند يا اينكه از طريق سازمان مديريت مبالغ مربوط به هر دستگاه را از سرجمع دستگاه كم كرده و به حساب بنياد بريزند.
موفق باشيد.
دوست عزیزم که ردیفهای بودجه را معرفی کردید مگر فکر میکنید انها بلد نیستند خیر عزیزم تو دولت همه مشکلات مملکت باید حل بشه اگر چیزی ماند انوقت به جانبازان اختصاص دهند چرا برای اینکه تفکر غلطی در جامعه ما حاکم است که فکرمیکنند تمام پول دولت را به خانواده شهدا وجانبازان میدهند انقدر این موضوع بناحق تکرار شده تا ملکه ذهن مسئولین شده وراستی راستی باورشان شده است درحالی که این فراد مظلوم از ابتدائی ترین حقشان که بیمه ودرمان است محرومندمسئولین محترم ایا کسی که سلامتی وجانش را برای وطنش اردست داده وبرای زنده ماندن نیاز به دارو ودرمان دارد اینقدر برای شما بی اهمیت است که هرساله این عزیزان 4تا 5ماه را سرگردان وبدون بیمه تکمیلی از جیبشان خرج کنند تا زد وبندهای اقایان به سرانجام برسد ومابقی سال را هم برای دریافت دارو یک پایشان دکتر وپای دیگرشان بیمه ایران برای تائید نسخه دارو این ظلم را کوچک نشمارید بخدا بروید کشورهای غیرمسلمان ببینید انها برای مجروحینشان چکارمیکنند چرا زحمتها وایثارگریهای یک ملت رشید که جانشان را کف دست گذاشتند ودر باز کردن میدان مین مسابقه میگذاشتند ودوران لذت وجوانی را با جنگ ومجروحیت وخانه نشینی تجربه کردنند امروز از یک قرص وشربت محروم ومنتظر کاغذ بازی والطاف کسی بمانند که شاید درکی از این مردان ندارند دولت محترم تدبیر ی بیندیشد تا امید های این قشر را ناامید نکند ودر گذشت زمان فراموش نشوند باور بفرمائید عمر ما تمام شده لحظه های اخراست بگذارید تا شرمنده بچه هایمان نشویم حق یارتان
صداوسیماازجانبازان 5و10و 15یو20درصدمبلغی تحت عنوان هزینه های بهداشت که به دکترمیرن درفیش حقوقیشان کسرمیکندومیگویندتعرفه چون 150درصداست وپرداخت به شما100درصدیدپس باید50درصدباقیمانده بدهی بهداشتی راجانبازان زیر25درصد پرداخت نمایند وامورمالی میگویدازتهران بخشنامه کرده اند.اصلاتعرفه 150درصددیگه چیه.ترو خدابه ایثارگران تهران بگین نامه بزنن وبخشنامه کنن دیگه این کاررونکنن.
سلام بر امام وشهدا
حل مشکلات بیمه تکمیلی کلیه ایثار گران چندانم که بنیاد اعلام می دارد سخت ولاین حل نیست فقط باید افرادی در این امور دخیل باشند که دارای صلاحیت اجرای این ممکن باشند چرا تا امروز این موضوع با مشکل روبرو بوده باید خاطر نشان ساخ که افراد نا کار شناس نظر داده اند ویا در امور در مانی یاهر کار دیگری از ایثارگران مسئولیت داشته اند.
همیشه جانبازان و ایثارگران در اداره ضد وقف غریبه بوده اند . ما توقع داشتیم اداره ضدوقف نسبت به سایر ایثارگران تسهیلاتی ایجاد کند اما حالا که مشاهده میکنیم نسبت به ایثارگران اداره خودشان اینقدر بی رحم هستند اصلا هیچ توقعی نداریم . اصلا این اداره جزع کشور ما نیست ... با واژه جانباز و ایثارگر نا اشنا هستند و نمیدانندکه تا اعتماد مردم را نداشته باشند سازمان انها به بیراهه خواهد رفت . لفظی هم که شده بگویند ایثارگر و جانباز را میشناسند و فرهنگ سازی کنند ...
تعدادی از دستگاهها از جمله آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی کشوری هیچ اعتنایی به درمان و بیمه تکمیلی جانبازان ندارند وتاکنون ریالی از هزینه های درمانی را پرداخت نکرده اند. و هم دولت وهم بنیاد شهید بخوبی دستگاههای گریز از درمان جانبازان را می شناسند بنابراین خیلی راحت می توانند مشکل درمان را حل کنند یعنی بیمه کامل جانبازان دستگاههای درمان گریز را مانند افراد غیرشاغل به بنیاد واگذار کنند و بودجه آن را از سرفصل بودجه دستگاه کم کنند.وبیمه جانبازان سایر دستگاهها را به دستگاه خودشان. متأسفانه چون این مسئله زمینه سوءاستفاده و اختلاس برای دولتیان ندارد تمایلی برای حل آن هم وجود ندارد.
باسلام داستان قشرماآسیب دیده ازجنگ اعم ازجانبازوآزاده وخانواده شهدامثل ان مثال معروف شده که میگن اگربرای مانون نداشت برای بعضی هااب داشت درکشورماهروقت که انتخاباتی درپیش باشدهمه مسولین باشعارهای قشنگ به صحنه می ایندولی بمحض اینکه طرف به پست ومقام میرسدهمه چیزرافراموش می کندقانون راتصویب می کنندودررسانه وصداوسیمابارهااعلان می کنندومردم عزیزماهم باورمی کنندواطلاع ندارندکه بابافقط درحدحرف هست ریس جمهوربخشتامه دادکه ازادگان وجانبازان برای یکبارمی توانندبازگشت بکارشان داشته باشندولی خیلی راحت اکثرسازمان هاجواب ردمی دهندمن خودم بعلت اینکه سابقه اسارتم 8سال هست وجانبازه 55درصدهستم درسال 70به استخدام بانک صادرات که انوقت دولتی بوددرامدم ودرسال 84برحسب دوبرابرشدن سابقه اسارت بازنشسته شدم ودسال 92بخشنامه بازگشت بکارصادرشده ولی من درسال 93وقتیکه مطلع شدم ازبنیادنامه گرفتم برای بانک ولی بعدازچندماه گفتندبانک الان خصوصی شده ومااین بخشنامه هاراقبول نداریم پس چرادولت که می دانداین قانون راتصویب وابلاغ می کندماکه ازدولت چیزی نخواسته ایم حداقل بامابازی نکندایاراست میگن اگرمهمان یکی باشدصاحبخانه جان می دهدولی وقتی که زیادشوددیگربرای صاحبخانه مهمان ارزشی نداردبهرحال بایدبیخیال شدولی خوداقایان چونکه زمان طاغوت چندروزی درزندان بودنندالان صاحب کشوردنظام شده اندوبرای ماکه میشودمیگویندزشت هست شمابرای خداوکشوررفته ایدنبایدانتظارمادی داشته باشیدبقول شاعربروقوی شوکه ضعیف درنظام طبیعت پایمال هست
مجلس وظيفه دارد خيلي سريع بودجه مربوطه را تامين كنيد .
داشتن آرامش خيال از بابت درمان حق همه ايثارگران است .
جناب مجتهدی عزیز لطفا کامنت میگذاریم حذف نکنید چرا که انچه مینویسیم به استناد اخبار صدا وسیما یا سایتهای معتبر هستش هرچند که شما حق دارید اگر خدای ناخواسته عمدی یا سهوا کسی تهمت یا افترای زد کامنتشو حذف فرمائید دل پر خون ودرد جسمانی یک عزیز جانباز وقتی مورد بی مهری وبیتوحهی قرار میگیرد وبه سادگی بیمه ها بی اعتبار وکسی هم جدی پیگیری نمیکند در حد حرف نامه ماه ها کش وقوس داده میشود در شعار عالی اما عملا خبری نیست بنظر جنابعالی با یک کامنت نباید دلش را خالی کند هر جند نون اب ندارد ومسئولین دولت در این فضا نیستند این ما هستیم که فکر میکنیم جناب نوبخت کامنت را میخواند وفردا شغل قمر میکند نه عزیز برادر ما دلمان به سایت شما خوشه وجز جنابعالی وخودمان مسئولین نه وقتشو دارند ونه بیکار سفرهای خارجی با حق ماموریت دلاری وسمینار ها وجلسات همراه جوایز سفرهای استانی وسرکشی از خانواده های شهدا وجانبازان برای روز ی مباداانتخابات و.......حرف دل ما به زیر خاک خواهد رفت چرا که بچه های ما از ما خسته شدند حرف ما را گوش نمیکنند راستی چه پرتوقع هستیم
باتقدیم عرض سلام وارادت خدمت برادرگرامی جناب اقای ساقی لطفا درخصوص نحوه وتاریخ احرای قانون همطرازاز طریق سپاه اطلاع رسانی لازم راعنایت فرمایید.سپاسگزارم
ما که وا مانده ایم بین بنیاد و آمورش و پرورش
موج گرفتگی دارم از قرص دپاکین 500 باید استفاده کنم که چون خارجی است مورد حمایت نیست چکار کنم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi