شناسه خبر : 44490
سه شنبه 31 فروردين 1395 , 08:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فراتحلیل کتاب دفاع مقدس در «دا نوشته‌ها»

امیرمحمد عباس‌نژاد گفت: کتاب تازه‌ام با عنوان «دا نوشته‌ها» از سوی انتشارات جامعه‌شناسان روانه بازار نشر شد.

وی در توضیح محتوای این کتاب افزود: «دا نوشته‌ها» در واقع حاصل پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد من بود. این پژوهش با مبنا قراردادن استراتژی پژوهشی «فراتحلیل»، سعی در پاسخ‌ گفتن به این پرسش بنیادی داشت که مؤلفه‌های مسأله‌شناختی، نظری و روش‌شناختیِ مجموعه‌ پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره کتاب ‌دا‌ کدام‌اند.

عباس‌نژاد ادامه داد: برای پاسخ‌گفتن به این پرسش، با مرور نظریه‌های مربوط به «فراتحلیل» در علوم اجتماعی به طراحی یک مدل نظری برای فراتحلیل مجموعه پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره کتاب دا پرداختم و نشان دادم که مؤلفه‌های نظری، روش‌شناختی و مسأله‌شناختی مجموعه پژوهش‌های یاد شده کدامند و این پژوهش‌ها به چه نتایجی دست یافته‌اند.
 
وی درباره دلیل پرداختن به این موضوع توضیح داد: «کتاب دا»‌ نمونه‌ای از ادبیات درجه‌ اول جنگ است که تاکنون موضوع پژوهش‌های متفاوت آکادمیک و غیرآکادمیک قرار گرفته است. چندین پایان‌نامه دانشگاهی، چندین مقاله‌ علمی ـ پژوهشی، چندین مقاله‌ متعدد علمی ـ ترویجی و چندین سمینار و گفت‌وگو و مصاحبه علمی براساس آن نوشته یا برگزار شده گواه این مساله است. این مساله خود، به نحوی شایسته بر حجم ادبیات درجه‌ دوم درباره جنگ افزوده است.

این پژوهشگر درباره اهدافی که پژوهش «کتاب دا» دنبال کرده است، گفت: این تحقیق از جنس «تحقیقات ارزیابی» متن‌محور است که در پی اثبات هیچ فرضیه‌ خاصی نیست. کتاب «دا نوشته‌ها» بی‌اعتنا به مجادلات، مناقشات و مباحثات موجود درباره‌ جنگ و پی‌آمدهای جزئی و کلی آن، صرفاً از منظری معرفت‌شناسانه در پی بازخوانی روش‌مند مجموعه‌ای از پژوهش‌های انجام‌شده درباره ادبیات درجه دوم جنگ است تا از این طریق به بررسی این مسأله بپردازد که آیا جنگ ایران و عراق، به‌مثابه واقعیت حیات اجتماعی معاصر، توانسته است پی‌آمدهای جدی معرفت‌شناختی و علم‌شناختی را به بار آورد و زمینه‌ساز آفرینش مجموعه‌ای برجسته از پژوهش‌های جامعه‌شناختی یا به‌طور کلی پژوهش‌های متعلق به حوزه‌ علوم انسانی در فضای فرهنگی ـ علمی ـ پژوهشی جامعه ما شود؟

وی یادآور شد: هدف نخستین این پژوهش، همانند همه پژوهش‌های دیگر، پاسخ‌گفتن به پرسش‌ها و دغدغه‌های آن است. بنابراین، فراتحلیلِ تحقیقات انجام‌شده درباره‌ کتاب دا و مقایسه‌ مسأله‌شناختی، نظری و روش‌شناختی آن‌ها، بررسی همسانی تحقیقات انجام شده و بررسی امکان یا عدم امکان ترکیب نتایج آن‌ها، مهم‌ترین هدف این پژوهش است. 
*ایبنا

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi