شناسه خبر : 76275
پنجشنبه 19 تير 1399 , 12:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

(با نگاهی به سیره شهدا)

آزمون تقوا در دریافت حقوق و مزایای مجلسیان!

با نگاهی به سیره شهدا نمونه های بارزی مشاهده می شود که از حقوق بر حق خود صرف نظر کردند.

فاش نیوز - مدیریت اسلامی پیش از آنکه علم باشد، یک مکتب است. از این رو وظیفه‌ی مکتب، ارائه‌ی راه‌حل هایی‌است که با مفهوم عدالت‌خواهی سازگار باشد. در مدیریت اسلامی، خدامحوری و تقوا اساس کار است و همه‌چیز با تقوا سنجیده می‌شود. قرآن‌کریم، تقوا و پیروی از دستورات الهی را عامل مهم نزول برکات آسمان و زمین می‌داند و در آیه 96 سوره اعراف می فرماید:

 «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»

 (و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.)

همچنین در آیه‌ی 13 سوره‌ی حجرات می‌فرماید : «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ  إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»

(گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است.)

 امیرالمومنین علی (ع) در خطبه 230 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ مِفْتَاحُ سَدَادٍ وَ ذَخِیرَةُ مَعَادٍ، وَ عِتْقٌ مِنْ کُلِّ مَلَکَةٍ وَ نَجَاةٌ مِنْ کُلِّ هَلَکَةٍ؛ بِهَا یَنْجَحُ الطَّالِبُ وَ یَنْجُو الْهَارِبُ وَ تُنَالُ الرَّغَائِبُ فضلُ العمل:فَاعْمَلُوا، وَ الْعَمَلُ یُرْفَعُ، وَ التَّوْبَةُ تَنْفَعُ، وَ الدُّعَاءُ یُسْمَعُ، وَ الْحَالُ هَادِئَةٌ، وَ الْأَقْلَامُ جَارِیَةٌ؛ وَ بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ، عُمُراً نَاکِساً، أَوْ مَرَضاً حَابِساً، أَوْ مَوْتاً خَالِساً»

 (به‌یقین تقوا و پرهیزکارى کلید درهاى راستى است و ذخیره‌ی روز قیامت و سبب آزادى از هرگونه گناهى است که بر انسان چیره مى شود و موجب نجات انسان از هرگونه هلاکت است. به وسیله تقوا، جویندگان به مقصود خود مى رسند و فرار کنندگان (از کیفر الهى) رهایى مى یابند و با تقوا به هر هدف و خواسته رفیع و بلندى مى توان رسید. تا هنگامى که فرصت براى قبولى اعمال دارید، و توبه سودمند است و دعا به اجابت مى رسد، و در آرامش به سر مى برید، و قلم ها (قلم فرشتگان براى نوشتن اعمال صالح) در جریان است؛ عمل کنید! به انجام اعمال صالح مبادرت ورزید؛ پیش از آنکه عمر پشت کند (و مرحله‌ی پیرى و ناتوانى برسد) یا بیمارى مانع از عمل گردد، یا مرگ (همه چیز را از شما) برباید.)

    مجلس یازدهم درحالی کار خویش را آغاز کرد که برای تحققِ عدالت اجتماعی و بهبود وضعیتِ معیشت مردم، راهی دشوار و طاقت‌فرسا در پیش رو دارد. این مجلس باید بتواند ضمن ترمیم نارسایی‌ها و خلاءهای موجود که در ده دوره‌ی گذشته گریبانگیر مجلس شده‌است؛ تحولی بنیادین در تقنین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی ایجاد کند؛ به‌طوری که به‌واقع بتواند شایسته‌ی مجلسی در تراز انقلاب اسلامی و آرمان‌های متعالی آن باشد؛ مجلسی که از آفت‌های مرسوم و رایج، دوری گزیده و بتواند مسیری برای اصلاحِ روند زندگی مردم داشته باشد.

حقوق 11 میلیون تومانی، مزایای20 میلیونی، تسهیلات رفاهی و وام 200 میلیونی ودیعه‌ی اجاره‌ی مسکن در شهر تهران به نمایندگان مجلس، موجی از اعتراضات را نسبت به این حقوق و مزایا در بین آحاد جامعه ایجاد نموده است. آنچه حائز اهمیت است اینکه حقوق نمایندگان مجلس می‌بایست همانند حقوق کارمندان و کارگران زحمتکش باشد تا عطش تشنگان قدرت و ثروت را برای رسیدن به مجلس، کاسته و در جمهوری اسلامی ایران، ضعفا و پابرهنگان احساس تبعیض نکنند.

 حقوق نمایندگان مجلس براساس امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری محاسبه می شود که در آن امتیازات عوامل شغل و شاغل و سایر فوق‌العاده‌های مندرج در آن موثر است و امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل، ضربدر ضریب ریالی، مبنای تعیین حقوق و مزایای قرار می‌گیرد. در حال حاضر امتیاز شغل برای نمایندگان مجلس همانند وزرا و معاونین رئیس جمهور براساس قانون مذکور عدد 16000 می باشد در حالیکه بالاترین طبقه و رتبه شغلی که به کارکنان دولت پس از 30 سال خدمت صادقانه اعطا می گردد، عدد 7000 امتیاز می باشد و ضروری است نمایندگان محترم که داعیه دار انقلابی بودن و انقلابی ماندن هستند؛ نسبت به اصلاح ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، به شرح زیر اقدام نمایند:

  امتیاز شغل نمایندگان مجلس بر اساس جدول حق شغل، طبقه شانزدهم و رتبه شغلی عالی(7000) امتیاز محاسبه گردد.

 هزینه‌های غیرمستمر نمایندگان مجلس براساس تبصره ماده 82 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تعیین می گردد که این تبصره اشعار می دارد: مقرری و هزینه‌های نمایندگی در هر سال در جلسه مشترک هیأت رئیسه با کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با رعایت مقررات مالی مجلس به تصویب می‌رسد. سال هاست که وامی تحت عنوان اجاره مسکن به نمایندگان مجلس پرداخت می گردد و مبالغ آن در دوره های مختلف مجلس متفاوت بوده است و در سال 1399 به میزان ماهانه 20 میلیون تسهیلات رفاهی و 200 میلیون تومان بابت ودیعه اجاره مسکن در شهر تهران تعیین گردیده است. این در حالی است که حق مسکن کارگران در سال 1399 مبلغ ماهانه سه میلییون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال  بوده است و براساس قوانین موجود نیز به هیچ یک از کارمندان و کارگران نیز تسهیلات رفاهی ماهانه 20 میلیونی و مبلغ 200 میلیون تومان جهت ودیعه اجاره مسکن پرداخت نمی گردد و این موضوع خلاف قانون و با اصل عدالت منافات دارد.

 در این راستا پیشنهاد می گردد مجلس شورای اسلامی از ظرفیت املاک مازاد هر یک از ارگان ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی که در شهر تهران قابلیت واگذاری دارند برای نمایندگان مجلس استفاده نماید تا برای همیشه مشکل مسکن نمایندگان حل گردد و بودجه بیت المال صرف امور مستضعفین گردد.


***  سیره شهدا:

با نگاهی به سیره شهدا نمونه های بارزی مشاهده می شود که از حقوق بر حق خود صرف نظر کردند. از سپهبد شهیدمان حاج قاسم سلیمانی که یک روز هم حق ماموریت دریافت ننمود تا پدر موشکی شهیدوالامقام حسن طهرانی مقدم که از حق مرخصی خود گذشته است. سیره شهدا همواره بر حفظ بیت المال بوده است. آن چیزی که در سیره شهدا مشاهده می شود، داشتن تقواست.

 شهید ذبیح‌الله عالی در نامه‌ای به کارگزینی سپاه ساری درخواست کسر از حقوقش را می‌کند. شهید عالی در نامه‌اش چنین می‌نویسد: «محترماً به عرض می‌رسانم، چون اینجانب دارای چهار هکتار زمین زراعتی آبی و خشکه می‌باشم و دارای درآمد زیاد می‌باشم و همین طور حقوق من زیاد می‌باشد، لذا درخواست می‌نمایم که در اسرع وقت از حقوق ماهیانه من حدود دو هزار تومان کسر نمایید. خداوند همه ما را خدمتگزار اسلام و امام قرار بدهد.» شهید عالی اواخر سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۶ به شهادت می‌رسد و پیکر مطهرش پس از ۱۰ سال به کشور بازمی‌گردد.

نامه شهید حسن طهرانی مقدم به سردار زاهدی معاون نیروی انسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نمونه ی دیگری است. او این نامه را در سال 1389 نوشته است. در آن سال قرار بود تا باقیمانده مرخصی پاسدار ها به صورت نقدی تسویه شود. طهرانی مقدم در نامه‌اش آورده که از سال 79 تاکنون (1389 زمان نامه) 100 روز از مرخصی استحقاقی استفاده کرده است -یعنی تقریبا سالانه 11 روز مرخصی رفته است- و از معاون نیروی انسانی خواسته تا به دلیل «حق سپاه» بر گردنش و اینکه اعتقاد دارد «نتوانسته‌ام دین خود را به اسلام، انقلاب و سپاه ادا کنم»، وجهی جهت باقیمانده مرخصی‌های استحقاقی‌اش پرداخت نشود.


*** دریافت حقوق و مزایای نجومی هر مسئولی در جامعه اسلامی، علاوه بر بار سنگین مسئولیت بر دوش آنها، جوابگویی آنان را در پیشگاه چندین مقام و موقعیت قرار می دهد:

در پیشگاه خداوند قادر متعال: در دوران مسئولیت خود چه قدمی در راه خدا و چه خدمتی به خلق خدا انجام داده است؟

در پیشگاه پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص): برای دین و امت پیامبر(ص) چه کرده است؟

در پیشگاه آن امام منتظر، صاحب العصر و زمان، مهدی فاطمه(عج): برای تحقق ظهور و آماده سازی جامعه چه کرده است؟

در پیشگاه نائب بر حق امام زمان و رهبر معظم انقلاب: برای پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق حکومت اسلامی و اطاعت از رهنمودهای معظم له چه کرده است؟

در برابر قطره قطره خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای وطن: که از جان خود برای حفظ انقلاب خمینی کبیر (ره) گذشتند و پرچم آزادمردی را به مسئولین و دولتمردان سپرده اند، شرمنده نیستند؟

در برابر جامعه: در مقابل امکانات و رفاهی که جامعه به او داده است و اعتمادی که مردم به او کرده است، چه کاری کرده است؟

در برابر نفس خویش: برای آخرتش چه کاشته و چه توشه ای جمع کرده است؟

و در پایان بازخوانی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می رسد:

" آن که میتواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترمید. آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّت های کشور و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم و با پاک‌دستی و امانت‌داری، وظیفه‌ی قانون گذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ی امید مردم و نقطه‌ی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدف های والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار، یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است."

علی صیاد قبادی – کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی

اینستاگرام
ظلم اینطوری پایدار نیست؟؟؟؟؟؟؟
بزرگواری که این مقاله را نوشتی اولا اطلاعات غلط دادی،حق مسکن کارگران در سال 99 مبلغ سیصد هزار تومان نبوده بلکه سیصد هزار تومان در شورای عالی کار تصویب شده و هنوز هم به تصویب دولت نرسیده و کماکان صد هزار تومان حق مسکن میگیرند !ضمنا تازه در صورت تصویب هم قرار است از برج تیر پرداخت گردد!!دوما اشاره به مواردی کرده ای که بیشتر در حال و هوای اوایل انقلاب این چیزها اتفاق میفتاد الان مدتهاست که دیگر این چیزها بغیر از موارد بسیار استثنایی عملا اتفاق نمیفتد هزار ماشاا... الان وضعیت دیگری حاکم است که نیازی به شرح و توصیف نیست!!سوما غیر از شعار و هو و جنجال و نمایش،فرق زیادی بین جناحهای مختلف وجود ندارد و اسامی همچون اصولگرا و اصلاح طلب و ارزشی و ... بیشتر برای رای جمع کردن و این جور چیزهاست و کارکرد دیگری نداشته و ندارد و نخواهد داشت.
این حرفا دیگه نوشتن و گفتن نداره اینا تویه شعارهاشونم دم از مردم مستضعف و مظلوم بیچاره میزنن ولی رسیدن پای سفره فقط به فقط زبون شکمو خوب میفهن !
زبون پول بی صاحب مونده هر آدمی رو سحر و جادو میکنه ...
خدمت خدمت فقط در حد شعاره !!!!
کدومشون اومد گفت من این دویست و سی میلیونو واریز میکنم واسه کودکان سرطانی من باب خنده !!!
کدومشون اومد گفت من این پولو واریز کردم بحساب کمیته امداد !!! فقط حرف .دروغ . قدرت پرستی . تزویر فرقی هم نمیکنا .... این وری اونوری نداره همه جیب پرستن .
كاشكي شما نماينده مجلس ميشدي برادر ، ما دعا ميكنيم نمايندگان حداقل يكبار اين مقاله رو روزنامه وار مطالعه كنن ، البته مي دونيم كه نرود ميخ آهني در سنگ
سلام ۱-آیه قران که دلیل مومن بودند را میگوید درسته اما باید قبول کنیم این آیه های قران و خطبه حضرت علی(ع)کل ایرانی هارا زیر سوال می بره درکشورهای شرق و غرب من از دین و حجاب و بی بندباریش کارندارم امارفاع و مشیعت ان کشورها خیلی بهتر ما هست البته جنابعالیان را نمیگم خودم و امسال خودم را میگم خیلی خیلی زیادهم است میلیون جوان ازوقت ازدواجشون گذشته اما نمی توانند تشگیل خانواده بدهند این خودش کم جرمی و کم گناهی نیست خداوند انیکه بیشتر سفارش کرده به بنده گانش حق الناس و ربا و ظالم نبودن به گفته همین آیه ها یا ما مومن نیستیم یاحقوق هم نوعمان را رعایت نمیکنیم یا ان کشورها از ما مومن تر و باانصافترن عزیز مومن بودن با مهر پیشانی نیست اگرمومن هستی واقیت را بگو ربا بانک هارا چرا هیچ مراجع مبلغی انتقادنمیکنه قسط شیشصدهزارتومنی سه روز دیر شده بود ۱۸۰۰۰تومن دیرکرد گرفت این یعنی ازگوشت سگ هم نجس تره اما هیچکس جرعت گفتنش را ندارد مومن ان ادمی است که دید بی کفایت هست جایش را به ادم خبره کاربلد بدهد مومن ان کسی هست که بدون دست مزد حسین حسین بگوید مومن انکسی هست که واقیعت را بگویدبنویسد نه ان جناحی را که دوست دارد
۲-نماینده محترم خودش فکرکنم نماینده رفسنجان بوده گفته ۲۳۱میلیون تومن روز اول کاری به حساب ما واریزشده اما شما کتمان میکنیدنماینده که ۲۳۱میلیون تومن بگیره انقلابی نیست استکباریه نماینده که ۲۳۱میلیون تومن بگیره ودر مجلس ختم قران بگذاره فکرکنم قران مجیدهم آن ادمهان لعن میکنه از وقتی نماینده ها انتخاب شدن همه چیز ده برابر شده یک نماینده معروف هست برای تبلیغ امده بود به مسجدمحله مون پرسیدیم چرا پراید۴۰میلیون ودلار ۱۴هزارشده درجواب ما گفت مااگر بتوانیم اصلاح طلبان را از مجلس بیرون کنیم دلار یک ماهه ۶۰۰۰تومن است و پراید۲۰میلیون بس چه شد فقط حقوق خودشان را چند ده برابر کردن بیست سال است روزی یک کپسول اکسژین مصرف میکنم روزبروزهم گران میشود دولت یک ریال بابتش نداده در۳۴سال هم یک بار زنگ هم نزندن حالم را بپرسندبله عزیزم مومن بودند بامهر پیشانی ادا بازی نمیشه باید حق را رعایت کنی
من جانباز باید بعد چهل سال از انقلاب گذشته تاره 2ساله وام گرفتم 85تومان ان هم به چه بدبختی خانه باید بخری معادل 2 برابر وام انهم چندین میلیون گرانتر چون میدونن میخای وام بگیری با چندضامن و رهن گذاشتن سند تاره اون بنده خدا مردم که همین وام را هم نمی تونن بگیرن
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi