شناسه خبر : 81907
شنبه 21 فروردين 1400 , 14:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نوکیسه ها، متولدین اقتصاد بیمار ما!

غالباً این قشر نوکیسه که از لحاظ اجتماعی هیچ سنخیتی با ثروتمندان مولّد ندارند، بعد از پولدار شدن درصدد برمی‌آیند برای خود، پرستیژ اجتماعی دست و پا کنند.

فاش‌نیوز - در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به خاطر نظام نابسامان اقتصادیِ رفاقتیِ امروز، افرادی با استفاده از رانت، و زد و بندهای اقتصادی و حتی سیاسی و حزبی، یک شبه ثروتمند می‌شوند. معمولاً اغلب اینها در دورهمی‌های خانوادگی و رفاقتی درون سازمانی خود، اطلاعات محرمانه‌ی رایگان کسب می‌کنند و یک شبه در التهابات اقتصادی موجود، از یک طبقه‌ی کم‌برخوردار، به جمع ثروتمندان اصل و نسب‌دار می‌پیوندند.

غالباً این قشر نوکیسه که از لحاظ اجتماعی هیچ سنخیتی با ثروتمندان مولّد ندارند، بعد از پولدار شدن درصدد برمی‌آیند برای خود، پرستیژ اجتماعی دست و پا کنند. اینهایی که تا دیروز با یک شغل معمولی ارتزاق می‌کرده و شاید احساس حقارت می‌کرده اند، امروز برای پیدا کردن جای پا، اقدام به «خودنمایی» و «نوچه پروری» می‌کنند تا بیشتر دیده شوند و ثابت کنند که «آدم حسابی» هستند.

 نوکیسه ها در قدم اول برای تظاهر بیشتر، با پول‌های بادآورده‌ی خود، اقدام به خریدن خانه‌های بزرگ، خودروی گران‌قیمت و لوازم خانگی لوکس می‌کنند. در همین خانه‌ها، مهمانی‌های لاکچری برگزار می‌کنند تا آدم حسابی بودن خود را به دیگران دیکته کنند. متأسفانه اغلب نوکیسه‌ها، افراد بی‌لیاقتی هستند. اغلب ثروت بادآورده‌ی خود را نه تنها در مسیر کارآفرینی و تولید به جریان نمی‌اندازند، بلکه پول خود را در کانال دلالی، سفته بازی و خرید و فروش ویلاهای آنچنانی در لواسان، شمال و امثالهم هزینه می‌کنند. فکر می‌کنید در این چند ماه گذشته چه کسانی سیب درختی را از کشاورزِ زحمتکش به ثمن بخس خریدند، و دو سه برابر قیمت فروختند؟ به نظر شما فقط ناکارآمدی دولت و تحریم‌ها سبب بالا رفتن قیمت مرغ و میوه و اقلام خوراکی شده است؟ شک نکنید قسمت عمده‌ی آتش این گرانی‌ها و نابسامانی‌ها از گور همین صاحبان ثروت‌های بادآورده بلند می‌شود.

از جنبۀ فرهنگی و اجتماعی هم وقتی به ماجرای نوکیسه ها نگاه می‌کنیم، افق روشنی نمی‌یابیم.
به این نکته‌ی ظریف توجه کنید؛ پسر یا دختری که در یک خانوادۀ مرفه اصیل متولد و بزرگ می شود، سخت‌کوش بار آمده و متناسب با تربیت خانوادگی خود کار و فعالیت می‌کند؛ در عین حال از زندگی‌اش لذت هم می‌برد. اما تجربه نشان داده معمولاً فرزندان نوکیسه ها اغلب تنبل و ناکارآمدند و حتی در انتخاب و نوع پوشش لباس و الگوهای مصرف هم با فرزندان ثروتمندان اصیل متفاوتند. اغلب اینها دارای مشکلات عدیده‌ی فرهنگی و اجتماعی اند و فعالیت اصلیشان خوش‌گذرانی در ویلاهای پدر، و ترویج ابتذال در جامعه است. ازدواج‌های مکرر، و طلاق نزد اینها کاملاً طبیعی و عادی است. حتی وقتی از هم جدا می‌شوند، جشن طلاق هم می‌‌گیرند!

 با تحقیق بیشتر درمی‌یابید، در سال‌های اخیر که مملکت ما با تحریم شدید هم مواجه بوده، تعداد زیادی خودروی پورشه توسط همین نوکیسه‌ها وارد کشور شده تا فرزندانشان سوار شوند و در بزرگراه‌ها پز بدهند و بوق بوق کنند. برای اینکه سخن به درازا نکشد، می‌توانم به همۀ کسانی که به کشور عزیزمان علاقه‌مندند، توصیه کنم انتخاب صحیح ما در انتخابات آینده می‌تواند جلوی برخی از سوءاستفاده‌های سیاسی - اقتصادی را بگیرد و تا حدودی از تولد نوکیسه‌های جدید جلوگیری کند.

جانباز رمضانعلی کاوسی

اینستاگرام
جناب آقای کاووسی ، جانباز بزرگوار ایثارگر و اهل قلم شیوا ، عرض سلام و ادب
مانند همیشه بار دیگر شاهد مطلبی در خور توجه و قابل تامل ، از سوی شما هستیم و این نکته را بیاد ما می آورید که نسبت به مسائل اجتماعی روز ، که شاید بی اهمیت جلوه کند ، نکات ظریفی وجود دارد که همین بی توجهی به این نکات ظریف ، در دراز مدت به یک چالش مبدل شده ، که خودمان بر اساس بی توجهی ، جدی نگرفته ایم ، در باب اهالی (نوکیسه ها) ، بنده تجربه ای دارم که برای شفاف تر شدن اشاره ظریف شما ، ابراز می دارم ، تا مخاطبان عزیز از این موضوع ، آگاه تر شوند .
یکی از بستگان نزدیک ما که چند سالی است مرحوم شدند ، فردی بیسواد بود که از کودکی ، وارد بازار کار شد و بدون پشتوانه مادی خانوادگی ، از صفر کار کرد ، کار کرد و کار کرد و با ضریب هوشی کاری ، بدون آنکه حتی قادر به نوشتن نام خود باشد ، در میانسالی بعنوان یکی از تجار (حاجی بازاری) شهر مان مبدل شد و ما از زمان کودکی شاهد بودیم فرزندان حاجی ، چه دختر ، چه پسر همیشه کوشا بودند و حتی یک ریال پول هم هدر نمی دادند و بر اثرر همین روحیه پس از درگذشت پدرشان ، سرمایه ارث قابل توجه پدرشان را ارتقاء داده و اکنون همگی خانوادگی متمول شدند ، در برابر در برخورد خود با فامیل ، از جمله خود بنده ، همیشه تواضع و فروتنی داشته و هرگاه در این سالها که نیازی به وجه نقد داشتم ، بدون تامل در اختیارم گذاشتند و بنده هم در نهایت خوش حسابی ، هرگز شرمنده آنان نشدم ، البته نه بنده ، بلکه این فامیل تا جای امکان ، به تمام اقوام خیرونیکی کرده و بسیار خوش نامند.
در برابر خانواده ای را دیدم نو کیسه ، پس از ورود به عرصه ساخت و ساز و پیمانکاری ، یکشبه به پول رسیدند و چون جنبه نداشتند ، فرزند پسر آنان تحصیلات دانشگاهی را بدون توجیه ، رها کرد و با همسر جوان خود متارکه کرده ، در یک شب در حالیکه بر اثر استعمال شدید مواد مخدر ، در شرایط عادی نبود ، در جاده شمال تصادف شدیدی کرده ، ضمن اینکه این پسر دچار صدمه شدید جسمی و معلولیت سخت قرار گرفت و معجزه آسا زنده ماند ، چند تن از سرنشینان خودروی مقابل ، که هیچ خطای انجام نداده بودند ، جان سپردند ، یعنی برای هیچ و پوچ و نداشتن جنبه ، این فرد پسر جوان!
این دو تجربه عینی بنده بودند ، برای افرادی که جنبه ثروت داشتند و نداشتند ، یکی خیر است و دیگری شر، برای جامعه و اجتماع . والسلام
مرحبا به دو جانباز عزیز .
ما فقیر با اولاد تحصیل کرده ومهندس, گیر جهازیم ....هرکه فرزتد ازدواج کرده جدید داره حس من را واسه تهیه درک خواهد کرد .
خدایا به هر که ثروت می دهی کمی هم بایستی ایثار وجنبه را تمرین کند .
همین الان بنده دواولاد بیکار وتحصیل کرده .که سن ازدواجشان هم لب مرزی گذشته دارم ولی دستهایم را به اسمان بلند می کنم ودر این ماه مبارک از خداوند استمداد می طلبم تا آبرومندانه به تنهایی بتوانم مانند تربیت صحیح شان تحویل بخت بدهم .دوستان عزیزم برایم فقط دعا کنید .
جانباز تنها ، با سلام و سپاس
برادر عزیزم ، شما هرگز و هیچ کجا تنها نیستید !
اول ، خداوند بزرگ ، درکنارتان است !
دوم ، دعای خیر جانبازان سراسر کشور ، همراهتان است !
در این شرایط فعلی در کشور ، هیچ احدی بی مشکل نیست !
تمام جانبازان و ایثارگران ، برای شما دعای طلب خیر و رفع مشکل داشته و داریم !
در انتها ، آرزومندیم مشکلات عزیزان ایثارگر ، فقط مالی باشد ، چون عده ای از بزرگواران اهل درد ، دردهای عمیقی دارند ، که نه پول و نه هیچ داروئی ، التیام بخش نبوده ، در اوج غریبی ، تحمل دردها می کنند !
خداوند بی همتا ، فقط خود دانی و بس ! اول آنان ، سپس دیگران و آخرش ما ...!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi