شناسه خبر : 96759
یکشنبه 11 دي 1401 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش صورت گرفت

نمایش اقتدار ارتش در زمین، دریا و آسمان

رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش با حضور نیروهای 4گانه ارتش و با شعار «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» آغاز شد و در نخستین روز آن عملیات‌های تاخت آبخاکی و انتقال تانک از دریا به ساحل برای تصرف ساحل و عملیات ویژه پهپادی به اجرا درآمد.
امیر دریادار سیاری در نشست خبری رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش با بیان اینکه رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش از ‌جمعه شب ‌با رمز «یا زهرا سلام‌الله علیها» در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار 10 درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز خواهد شد، اظهار داشت: این رزمایش که در تقویم سالیانه ارتقای توان رزمی به عنوان بخشی از آموزش‌های عملی دیده شده با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا خواهد شد.
وی افزود: این رزمایش که در تقویم سالیانه ارتقای توان رزمی، به عنوان بخشی از آموزش‌های عملی دیده شده با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا خواهد شد.
امیر دریادار سیاری ارتقاء سطح مهارت برای طرح‌ریزی،  اجراء، هدایت و ارزیابی عملیات مشترک و هم‌‍‌افزایی قدرت دفاعی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه عملیات مشترک را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: در رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 تلاش خواهد شد ضمن کسب اشراف اطلاعاتی، مهارت فرماندهان و کارکنان نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی ایران در به‌کارگیری یگان‌های رزمی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، پهپادها، سامانه‌های جنگ الکترونیک و سایبری برای هم‌افزایی و بالابردن آمادگی رزمی و توان بازدارندگی در صحنه عملیات را ارتقاء دهیم.
وی ارتقاء مهارت اجرای عملیات در محیط‍‌های خاص شامل محیط‌های آلوده به عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، جنگ الکترونیک و شرایط نامساعد جوی را از دیگر اهداف رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 دانست.
امیر دریادار سیاری برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشورهای منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه، یادآوری ظرفیت‌های موجود درون منطقه‌ای برگرفته از اصل همه با هم در برقراری صلح بدون نیاز به بیگانگان است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ‌طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.
وی خروج کشورهای فرامنطقه‌ا‌ی به ویژه آمریکا و انگلیس را در راستای ایجاد ثبات در منطقه ضروری دانست و ره‌آورد آن را بازگشت صلح و ثبات به منطقه عنوان کرده و تاکید کرد: بی اثر جلوه دادن تحریم­های تسلیحاتی علیه ایران با تسلیحات و تجهیزات بومی و در نهایت نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران از دیگر پیام‌های این رزمایش است.
امیر دریادار سیاری با اشاره به حضور جوانان نخبه ارتش در رزمایش ذوالفقار 1401 خاطرنشان کرد: یکی از نکات  قابل توجه در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و تسلیحات بومی و داخلی است که توسط سازمان های جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع با همکاری شرکت های دانش بنیان و نخبگان علمی کشور طراحی و تولید شده  و همراه با تجهیزات بازآماد شده و بهینه شده در ارتش، به‌کار گرفته می‌شود. مراحل شناسایی، اطلاعاتی و گسترش نیروها پیش از اجرای مرحله اصلی رزمایش و از روزهای قبل اجرا شده و از امشب فاز عملیاتی رزمایش به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه یگان‌های نمونه از نیروهای چهارگانه ارتش در این رزمایش حضور دارند و به اجرای عملیات‌های مشترک و ترکیبی می‌پردازند، گفت: عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی، سیگنالی، ضد‌جنگال، علیه نیروهای مهاجم و همچنین عملیات شناسایی توسط پهپادهای باور، آرش، ابابیل، مهاجر، صادق و یسیر انجام می‌شود. مراحل مختلف این رزمایش تحت نظارت و ارزیابی کارشناسان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)  و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌شود.
قدرت ترکیبی نیروهای مسلح ایران علیه هر مهاجمی
سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، ستادکل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجماع دارند که رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید امنیت ملی ایران در اولویت نخست قرار دارد. بنابراین؛ رژیم صهیونیستی تحت حمایت همه جانبه، یک تهدید نظامی ـ امنیتی مخرب برای تمام کشورهای منطقه و ایران است. اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی علیه منافع و امنیت ملی ایران با فرض اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی می‌شود و پاسخ نیروهای مسلح ایران قطعی خواهد بود.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) تاکید کرد: هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند و پایگاه و امکانی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، آن پایگاه ها، نقاط و مبدا تجاوز و حمله به ایران که رژیم اشغالگر قدس است، آماج حمله نیروهای مسلح ما قرار خواهد گرفت. نیروهای مسلح ما در میدان رزمایش بسیار جدی هستند؛ ما رزمایش را نیمی از جنگ و بلکه جنگِ ماقبلِ جنگ می‌‍‌دانیم. به همین دلیل، فرماندهان ما دقت، جدیت و خلاقیت را در طرح‌ریزی و اجرای رزمایش به شدت رعایت می‌کنند.
سرلشکر رشید تصریح کرد: ما با انجام رزمایش می‌خواهیم دشمنان ما بدانند ما آماده‌ایم و در صورت خطا در محاسبه حتماً هزینه‌ای بیش از دستاوردها (به زعم دشمن) بر آن‌ها تحمیل و‌ اقدامات تاکتیکی اولیه آن‌ها را به شکست راهبردی تبدیل خواهیم کرد. ما نسل جنگ هستیم و جنگ را با جنگ آموخته‌ایم، امیدواریم که دشمن به دنبال آزمون اراده و قدرت ما (نیروهای مسلح) نباشد زیرا قطعاً تحمل هزینه‌های آن را نخواهد داشت. البته باید تاکید کنم که باورپذیری قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دشمن هزینه کمتری خواهد داشت.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را هم باید به دشمنان فرامنطقه‌ای یادآوری کرد که نیروهای مسلح ما با «قدرت ترکیبی» در برابر دشمنان خواهند جنگید که قدرتی ویرانگر خواهد بود. به این معنا که هر دشمنی که با محاسبه غلط راهبردی بخواهد تعرضی به آب ها، جزایر، سواحل و تاسیسات متعلق به ملت ما داشته باشد فقط با قدرت نیروی دریایی راهبردی ارتش رو به رو نخواهد شد بلکه تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی منطقه‌ای ما به صورت یکپارچه و هماهنگ و در ماموریت مشترک و در جغرافیایی بسیار گسترده، دشمنان را خواهند کوبید.
اجرای عملیات تاخت آبخاکی
در فاز عملیاتی رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش که از جمعه شب آغاز شده، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه نیرو‌های حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران را به تصرف درآوردند.
امیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش با اعلام این خبر گفت: یگان‌های تکاور و تفنگداران دریایی نیروی دریایی ارتش با بکارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناور‌های هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز، با استفاده از اصل غافل‌گیری، یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را منهدم کردند. همچنین، اجرای عملیات های هلی‌برن و راپل از بالگردهای
AB-212 نیروی دریایی ارتش بخش دیگری از عملیات تاخت آبخاکی با قابلیت تصرف ساحل دشمن بود.
سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش ادامه داد: اجرای گشت هوایی به منظور تأمین امنیت هوایی نیروهای عمل کننده در سطح، توسط تیزپروازان نیروی هوایی ارتش و همچنین رصد و پایش آسمان منطقه عملیات توسط نیروی پدافند هوایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رزمایش بزرگ بود.
وی افزود: انهدام واحدهای شناور دشمن توسط شناورهای تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز، عملیات مین‌‌‌ریزی، دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی برن تفنگداران به وسیله بالگردهای یگان هوادریا از جمله دیگر عملیات‌های صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 با اشاره به برقراری ارتباط امن میان یگان‌های عمل‌کننده با مراکز فرماندهی در این مرحله از رزمایش بزرگ ذوالفقار 1401، گفت: پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت این عملیات است که با موفقیت اجرا شد.
عملیات پهپادی ارتش
امیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش گفت: در ادامه مرحله اصلی رزمایش، پهپادهای مهاجر 6، ابابیل 3 نوین و آرش توانستند با پرواز بر فراز منطقه عمومی رزمایش، تحرکات نیروهای دشمن را رصد کرده و اهداف مدنظر را منهدم کنند. پهپاد مهاجر 6 با برد
2 هزار کیلومتری در رده پهپادهای تاکتیکی و رزمی قرار می‌گیرد و قابلیت به کارگیری در انواع مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی را دارد. این پهپاد قادر است تا 40 کیلوگرم تسلیحات را زیر بال‌های خود حمل کند. در این پرنده هدایت‌پذیر از فواصل دور، قابلیت نصب و استفاده از موشک‌های هدایت‌ لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد ایجاد شده است.
همچنین؛ پهپاد انهدامی آرش نیروی زمینی ارتش در یک عملیات سریع و دقیق با طی مسافت طولانی از مبدأ نقطه تعیین شده را هدف قرار داد.
بر اساس این گزارش، ابابیل 3 نوین با افزایش سرعت و سقف پروازی بیش از 15 هزار پا قادر است ماموریت‌های مراقبت، شناسایی و جنگ الکترونیک را با مداومت پروازی مناسب در عمق عملیاتی بیش از 400 کیلومتر انجام دهد. پهپاد انهدامی آرش با برد 2 هزار کیلومتری توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده و مجهز به جست و جوگر فروسرخ و الکترواپتیکی است که قابلیت‌های مضاعفی را به این پرنده می‌دهد. این پهپاد با جست و جوگرهای متنوع قادر خواهد بود اهداف مختلف ثابت و متحرک را با دقت بالا هدف قرار دهد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi