شناسه خبر : 101335
دوشنبه 05 تير 1402 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دستگاه‌های دیگر چه باری از دوش بنیاد شهید برمی‌دارند؟

فاش نیوز - یک جانباز ۷۰ درصد می‌گوید: اعلام می‌کنند ۵۰ معاون وزیر و رئیس دستگاه در امور بنیاد کمک‌رسانی می‌کنند؛ در حالی که حل و فصل مشکلات مهم جامعه ایثارگری با اما و اگرهایی مواجه شده و مشمولانش را بلاتکلیف گذاشته است.

دستگاه‌های دیگر چه باری از دوش بنیاد شهید برمی‌دارند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: اساس فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران، خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری اعم از جانبازان و خانواده شهدا در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، درمانی و ... است. این بنیاد مجری قوانینی است که توسط قانون‌گذار وضع می‌شود و یا بعضاً حامی حقوق ایثارگران است؛ در شرایطی که سازمان یا فردی به حق آنها تعدی کند.

اما در سال‌های اخیر موضوعاتی مثل درست اجرا نشدن قانون تبدیل وضعیت استخدامی، تخصیص خودرو به جانبازان و تأمین دارو موجب بلاتکلیفی و نارضایتی‌هایی میان مشمولان این قوانین شده که گاهی تنها مقصر خلل در انجام آن، بنیاد شهید نیست و کوتاهی دستگاه‌های دیگری نیز دخیل است.

فعالیت ۵۰ مشاور وزیر و رئیس دستگاه در امور ایثارگران

رضا رحیمی‌نسب، مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران اواسط خردادماه اعلام کرد: بیش از ۵۰ مشاور وزیر و رئیس دستگاه در امور ایثارگران در حال فعالیت هستند و هر ماه یک نشست با حضور یکی از وزرا و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود که تا امروز بیش از ۳۰۰ نشست هماهنگی برگزار شده است.

وی همچنین گفت: پنج کارگروه شامل حقوقی و امور مجلس، مددکاری و مشارکت مردمی، فرهنگی، بهداشت و درمان و سیاست‌گذاری در مجموعه مشاورین وزرا در امور ایثارگران در حال فعالیت هستند و جلسات این کارگروه‌ها هر ماه برگزار می‌شود و تبادل نظر و هماهنگی در این نشست‌ها صورت می‌گیرد.

چرا وضعیت مشکلات ایثارگران بهبود محسوسی نداشته است؟

برخی از جانبازان به سخنان رحیمی‌نسب، واکنش نشان دادند. ابوطالبی جانباز ۷۰ درصد و عضو هیأت مدیره شبکه ملی ایثارگران می‌گوید: اعلام می‌کنند ۵۰ معاون وزیر و رئیس دستگاه در امور بنیاد کمک‌رسانی می‌کنند. این در حالی است که مشکلات مهم جامعه ایثارگری مثل تأمین دارو، تخصیص خودرو به جانبازان و تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران، با اینکه قانون هستند، اما اجرایشان با اما و اگرهایی مواجه شده که مشمولانش را بلاتکلیف گذاشته است.

وی ادامه می‌دهد: اگر این تعداد از مسئولان که آقای رحیمی‌نسب می‌گوید، با بنیاد شهید همکاری دارند، پس چرا حل مشکلات ایثارگران بهبود محسوسی نداشته است؟ آیا فکر نمی‌کنید مشکل، جای دیگری است؟

ابوطالبی می‌افزاید: به نظر می‌رسد مشکل خود بنیاد شهید و مدیران بدون علم نسبت به مسائل ایثارگران هستند. در واقع برخی از این مدیران نه تنها کمک‌حالی برای رفع مشکلات ما نیستند، بلکه سنگ هم سر راه ما می‌گذارند.

وی می‌گوید: مثلاً در اصلاح برخی مواد برنامه هفتم توسعه قرار بود این موضوع در مجلس مطرح شود که برای چندمین بار به تأخیر افتاد. برنامه‌ای که ایرادات زیادی داشت و شبکه ملی ایثارگران هم به آن ورود کرد. در واقع حدود ۴۷ ماده مربوط به این جامعه، مختصر شده به ۱۴ مورد که بسیاری از موارد پایمال شده است. (متن کامل لایحه برنامه هفتم را می‌توانید از اینجا  دریافت کنید.)

ابوطالبی می‌افزاید: متأسفانه به نظر می‌رسد معاون حقوقی بنیاد انگیزه و توان کار کافی را ندارد. او برای حمایت از حقوق ایثارگران و این درخواست که نمایندگان تصویب کنند هزینه درمان ایثارگران تا ۱۰۰ درصد بر عهده دولت باشد، به کمیسیون‌های مجلس رفته بود. در حالی که قبلاً ۱۰۰ درصد بود، اما اضافه شدن این (تا) یعنی دست بنیاد را باز می‌گذارد تا هر چقدر دوست دارد هزینه بیمه را پرداخت کند که البته این خواسته او رأی نیاورد. حرفم این است که معاونت حقوقی در جریان مسائل ما نیست.

این جانباز ۷۰ درصد همچنین به صندوق شاهد نیز به عنوان یک مشکل دیگر اشاره کرده و می‌گوید: سال‌های قبل این طور بود که مسئولان این صندوق هر چند سال یک بار به ایثارگران وام می‌دادند که تا سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود. امسال به بهانه بالا بردن سقف وام، از ۷ تا ۹ میلیون معوقات ایثارگران را برداشتند که برای برخی این مبلغ خیلی بالا بود.

وی به مواردی در خصوص مسائل پزشکی نیز پرداخت و گفت: چطور ۵۰ مشاور وزیر به باز شدن گره‌های بنیاد شهید کمک می‌کنند، اما الان ۱۱ سال است یک ویلچر مناسب و باکیفیت به جانبازان قطع نخاع داده نشده؟ یا تأمین موارد دیگری مثل کیسه ادرار و برخی داروهای جانبازان با مشکل جدی مواجه است. 

ابوطالبی به یکی دیگر از مشکلات ایثارگران اشاره کرد و گفت: ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگری از سال ۸۵ بنیاد شهید و دولت را مکلف کرده که خودروی مناسب به جانبازان بدهند. در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مصوب شد سالی ۱۰ هزار خودرو به جانبازان داده شود. آخر سال یک دفعه اعلام کردند که بیایید ماشین پژو ۲۰۷ درخواست دهید و به جای خودرو وارداتی ۲۰۷ بگیرید که استقبال نشد؛ چون هم قیمتش بالا بود و هم تسهیلات نداشت. مواردی که هیچ کدام طبق قانون نبود. آنها این کار را کردند؛ از ترس اینکه سازمان بازرسی نگوید چرا ترک فعل کردید. مگر چند جانباز ۳۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود داشتند؟

 وقتی در بنیاد درست کار نشود، وجود ۵۰ مسئول دیگر چه کاربردی دارد؟

حسین اسرافیلی، مدیرعامل انجمن نخاعی و عضو شبکه ملی ایثارگران نیز در واکنش به سخنان مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران می‌گوید: مدیران و معاونینی که اخیراً به بنیاد شهید آمدند از نظر جامعه ایثارگری آشنا به امور این جامعه نیستند و کار را درست انجام نمی‌دهند. وقتی در بنیاد درست کار نشود دیگر وجود ۵۰ معاون وزیر و رئیس دستگاه چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ چرا ما خروجی این همکاری گسترده مسئولین را نمی‌بینیم؟ آیا فقط اسم هستند و اینکه یک گزارش کار توسط بنیاد شهید قرار است مطرح شود؟ 

پیگیری مطالبات ایثارگران به زور مسئولان بستگی دارد!

رضا رحیمی‌نسب، مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران در پاسخ به این سوال فارس که خروجی همکاری بنیاد شهید با این تعداد از دستگاه‌ها چه بوده، می‌گوید: ما باید جنس مأموریت‌ها را بشناسیم و طبق انتظارات از آنها کار بخواهیم.

وی گفت: بر اساس ماده ۱۴ قانون اداری استخدامی همه دستگاه‌ها یک نفر را به عنوان مشاور در امور ایثارگران باید بگذارند که مسئولیتشان در 2 حوزه تعریف شده. اول خدمات دهی به ایثارگران و دوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در حیطه همان دستگاه. 

رحیمی می‌افزاید: گاهی در یک دستگاه ما حدود ۲۰ هزار ایثارگر داریم که این مشاور در امور ایثارگران مسئول پیگیری موارد مربوط به آنها از جمله استخدام‌شان است. ما سال گذشته پاسخگویی به ایثارگران خارج از دستگاه را هم بر عهده این مشاوران گذاشتیم. مسئولیت اصلی آنها پیگیری مطالبات است. یعنی مشاور وزیر صمت نمی‌تواند خودرویی به ایثارگران بدهد، بلکه می‌تواند پیگیری کند که این کار را هم کرده. منتهی اینکه چقدر زورش برسد مشخص نیست!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi