شناسه خبر : 104195
شنبه 15 مهر 1402 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به عملکرد بانک دی

صورت ‌های مالی بانک دی نشان می‌دهد که این مجموعه با زیان انباشته ۱۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ فعالیت کرده که در پایان ۱۴۰۱ رقم ۴ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان زیان خالص ساخته و نهایتا رقم ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان...

فاش نیوز - نگاهی به عملکرد بانک دی؛ این بانک فرابورسی همچنان زیان می‌سازد بانک دی در صورت‌ مالی بهار۱۴۰۲ بیش‌از ۱۹ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده که به نسبت مدت مشابه قبلی حدود پنج هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بانک دی، با نماد معاملاتی دی در بازار دوم فرابورس تهران سرمایه گذاران زیادی دارد. این نماد در بسیاری از روزهای معاملاتی به عنوان پرتراکنش ترین نماد فرابورس شناخته می‌شود و در میان فعالان بازار هم نوسان گیرها اغلب علاقه ویژه ای به خیرید و فروش این هم فرابورسی دارند. اما به ‌رغم اینکه این سهم بانکی اغلب به‌عنوان محل سرمایه گذاری بلند مدت شناخته می شود در اغلب سال‌ها زیان های سنگینی به ثبت رسانده است. به طوری بررسی عملکرد بانک دی از ابتدای سال ۹۲ تا کنون نشان می‌دهد که این بانک بدون در نظر گرفتن سال‌های ۹۲ تا ۹۴ سود انباشته ثبت کرده است و نهایتا در پایان سال ۹۴، ۱۴۶ میلیارد تومان سود انباشته داشته، در مجموع طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد زیان انباشته ثبت کرده است.

روند زیان دهی این بانک در حالی ادامه دارد که بانک دی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز به مراتب عملکرد ضعیف‌ تری داشته است. به طوری که در فصل بهار ۱۴۰۲ این مولفه با افزایش هزار و ۸۷۰ میلیارد تومانی به حدود ۱۹ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت. از این رو می‌توان گفت سرمایه گذاری در چنین بانک‌ هایی خطر از دست دادن سرمایه را به همراه دارد نگاهی به عملکرد مالی بانک دی صورت های مالی ماهانه بانک دی در سال جاری نشان می دهد که زیان خالص این بانک در فصل بهار با افزایش قابل توجهی در مقایسه با فصل قبلی مواجه است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه گذشته نیز حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است. این بانک در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۸ میلیارد تومان درآمد تسهیلات داشته است. نگاهی به عملکرد فصل گذشته این بانک نیز نشان می‌دهد که بانک دی در زمستان ۱۴۰۱ هم حدود ۴۸۱ میلیارد تومان از بخش تسهیلات اعطایی خود درآمد داشته است.

مقایسه‌ای میان میزان تسهیلات اعطایی و تسهیلات وصول شده بانک نیز حکایت از آن دارد که «ودی» در ۴ ماهه ابتدایی سال حدود ۳ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است و در مقابل تسهیلات وصول شده نیز رقم ۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان را ثبت کرده است. تراز عملیاتی بانک دی بانک دی با زیان شدیدی دست و پنجه نرم می کند و تراز عملیاتی بانک دی نیز اوضاع خوبی ندارد و در سه ماه ابتدایی سال به ترتیب منفی ۱۳۹، منفی ۱۶۸ و منفی ۲۶۴ بوده است. این در حالی است که تراز عملیاتی این بانک در ماه گذشته نیز شرایط مناسبی نداشته و رقم منفی ۲۱۴ را ثبت کرده است.

سپرده های بانک دی و سود حاصله از آنها نگاهی به سود حاصله از سپرده‌ های سرمایه گذاری شده بانک دی نیز نشان می‌دهد که مولفه مذکور کاهش قابل توجهی را در تیر ماه ثبت کرده است. به طوری که سود سپرده ‌های سرمایه گذاری شده این بانک از ۴۰۸ میلیارد تومان در خرداد ماه به حدود ۳۷۵ میلیارد تومان در ماه گذشته رسیده است که بیش از ۸ درصد (معادل ۳۳ میلیارد تومان) کاهش داشته و تراز عملیاتی منفی ‌تری را برای این بانک به بار آورده است.

آمار میزان سپرده‌ های دریافتی و سپرده های تسویه شده بانک دی در پایان تیر ماه هم نشان می‌دهد که این بانک بیش از ۴۱ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان سپرده‌ های دریافتی داشته است و در مقابل رقم ۴۱ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان هم برای بخش سپرده های تسویه شده به ثبت رسیده است.

نگاهی آماری به عملکرد سالانه بانک دی تراز عملیاتی بانک دی در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ماهانه منفی ۳۶۳ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۱۱.۴ درصدی به نسبت سال قبل از آن بود. در این سال کمترین تراز عملیاتی متعلق به شهریور ماه با منفی ۵۷۶ میلیارد تومان بود و بیشترین تراز نیز برای اسفند ماه با منفی ۱۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.

از طرفی بانک دی در عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به اسفند، حدود ۲۸۱۷ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب کرده است. هم چنین جمع سود اعطا شده به سپرده های سرمایه گذاری شده در این بانک به ۶۸۲۱ میلیارد تومان رسید.

صورت ‌های مالی بانک دی نشان می‌دهد که این مجموعه با زیان انباشته ۱۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ فعالیت کرده که در پایان ۱۴۰۱ رقم ۴ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان زیان خالص ساخته و نهایتا رقم ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای زیان انباشته به ثبت رسیده است.

صورت‌ های مالی این بانک همچنین نشان می‌دهد که بخش اصلی زیان خالص ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ این مجموعه به تراز عملیاتی منفی آن و هزینه‌ های اداری و عمومی این مجموعه باز می‌گردد. در چنین شرایطی است که برآورد می‌شود در صورتی که تراز عملیاتی این بانک اصلاح نشود و یا اینکه بانک دی در فروش اموال مازاد خود عملکرد مناسبی نداشته و نتواند از فروش این اموال سود شناسایی کند؛ زیان انباشته بانک دی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.
اینستاگرام
اکنون زیان بانک دی به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است و مدیران آن هیچ برنامه ای برای برون رفت از این وضعیت ندارند . قاضی زاده هاشمی هم که ۳ روزه می خواست مشکل بورس را حل کنه در حل مشکل یک بانک عاجز مونده .
سلام ، آن روزها که در بورس تورم را بجای افزایش سرمایه حساب کردند هشدار دادیم که اینها عملکرد مثبت نیستند و میبایست واقعیت نمایش داده شود اما یک کارخانه که در مرحله زمین ود با افزایش تورم املاک دارای سود سرمایه هنگفت شد که مسئولان دولت قبل بسیار خوشحال بودند لیکن ناگهان بورس ریزش کرد و سرمایه های مردم را نابود کردند.
امروز زیان انباشته حاصل سوء مدیریت است لذا چنانچه محاسبات دارایی براساس عملکرد واقعی سنجیده شود میبایست بیشتر از نرخ تورم باشد اما بانکها با ورود به بازارهای ارز طلا املاک و خودرو نه تنها اقتصاد را تقویت نکردند بلکه موجب افزایش تورم شدید شدند.
در این راستا فرمان رهبر معظم انقلاب کاملا روشن و شفاف است که بانکها نباید بنگاه داری کنند بنابراین چنانچه صورتهای مالی بانکها واقعی شوند میبایست رشد تولید را نشان دهند در حالیکه رشد تولید با کمک دولت شکل گرفته و بانکها اثر گذار نبودند.
راستی بگو در شرایط اسفبار ضررهای هنگفت مبالغی که برای کارانه مسئولان بانک واریز شده چقدر بوده است؟
بانک دی حیات خلوت آقایان است و به هر قیمتی نمی خواهند آن را از دست ندهند.
دوستان محترم کسی خبر داره که سهام ایثارگری این بانک را چطور میشه فروخت؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi