شناسه خبر : 108710
شنبه 05 اسفند 1402 , 09:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رشادت غواصان در عملیات «والفجر۸»

فاش نیوز - عملیات «والفجر ۸» که منجر به تصرف شبه‌جزیره فاو در غرب رودخانه اروند و در خاک عراق توسط رزمندگان ایرانی شد، یکی از مهم‌ترین و در عین‌ حال شگفت‌انگیزترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود.

از جمله نیروهای عمل‌کننده در این عملیات، غواصان و رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) به فرماندهی سردارعلی فضلی بودند که در این عملیات در نهر عرایض بیرون خرمشهر حضور داشتند. نهر عرایض که به اروندرود متصل می‌شود، یکی از آبراههای عبور برای رسیدن به اروندرود است. و اسکله لشکر۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) پائین تر از نهرخیّن بود؛ البته ناگفته نماند که این محل روبروی جزیره ام‌الرصاص عراق است و اصل عملیات «والفجر ۸» در خسروآباد اروندکنار [۷۵ کیلومتر پایینتر از آبادان] انجام گرفت. با توجه به اطلاع دشمن از اجرای این عملیات، بعثی‌ها در منطقه هوشیار بودند و اما محل دقیق عملیات را نمی‌دانستند. در این عملیات تعداد قابل توجهی از عراقی‌ها که لابلای نخلستان‌ها پنهان شده بودند، خود را تسلیم کردند. از طرفی هم ما رزمندگان و فرماندهان توانمندی از جمله شهید «جعفر جنگروی» را در این عملیات از دست دادیم. ضمن اینکه سردار علی فضلی در این عملیات مجروح شد و یکی از چشمهایش را از دست داد.این عملیات که در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ آغاز شده بود، بیش از ۲ ماه به طول انجامید.

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi