شناسه خبر : 109502
سه شنبه 14 فروردين 1403 , 13:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازی برخی رسانه‌های داخلی در زمین صهیونیست‌ها

فاش نیوز - در شرایطی که اقتصاد کشور در حال بلند شدن از زمین پس از ضربات سنگین دهه 90 است، برخی رسانه‌های داخلی در همراهی با صهیونیست‌های تروریست، در حال بر هم زدن امنیت روانی جامعه و دامن زدن به انتظارات تورمی برای زمینگیر شدن دوباره اقتصاد کشور هستند.
به گزارش کیهان، یک جریان رسانه‌ای در همراهی آشکار با سوداگران اقتصادی در هر اتفاقی به دنبال دستاویزی برای افزایش نرخ ارز و برهم زدن ثبات بازارها هستند. این جماعت این بار هم به بهانه حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق، مسیر افزایش انتظارات تورمی و جهش نرخ ارز را دنبال می‌کنند.
مروری بر تیترهایی که در هفته‌های اخیر از این رسانه‌ها منتشر شده و در ادامه، عناوینی که پس از حمله تروریستی اخیر صهیونیست‌ها مطرح می‌کنند، تداعی‌کننده اقدام هدفمند علیه امنیت اقتصادی کشور است.
یکی از این رسانه‌ها با تیتر «قیمت دلار به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد؟» عملاً در حال دادن سیگنال قیمتی به بازار است. یک رسانه دیگر هم که در ایام نوروز با تیترهایی همچون «دلار در بازار تعطیل پایتخت گران شد» به استقبال افزایش قیمت ارز در ایام تعطیل(!) رفته بود، مدعی شده است که «خواب ناآرام اخبار نامساعد سیاسی برای دلار تعبیر شد».
رسانه دیگری از این جریان هم که از اواخر سال قبل و در ایام نوروز در یک سلسله مطالب جهت‌دار در حال القای حس جهش تورم و ارز بوده و با تیترهای تحریک‌آمیزی همچون «آماده این نرخ تورم باشید» و «پیش‌بینی خروج سرمایه‌های بیشتر از کشور در سال 1403» در حال بازی با روان مردم است، از دیروز هم با تیترهایی همچون «سیاست‌ سرکوب برای مهار دلار ادامه دارد؟» و «طلا و سکه سقف قیمتی را شکستند» به استقبال افزایش قیمت ارز رفته است. البته همین رسانه در یک مطلب، به اینکه « افزایش قیمت دلار زودگذر است» اذعان کرده است.
البته این رویکرد مربوط به دیروز و امروز نیست. این جریان رسانه‌ای هنوز انتخابات آمریکا به نتیجه نرسیده، با انتشار تصویر ترامپ در لباس حاجی فیروز، در حال القای ترامپ هراسی است و با دست به دست کردن اخبار و گزارش‌های همدیگر، کاری می‌کنند که التهاب در اقتصاد ایران فروکش نکند.
دمیدن به افزایش قیمت ارز که باعث التهاب در بازارها می‌شود، تکمیل عملیات صهیونیست‌ها در عرصه اقتصاد است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.
 وضعیت آرام اقتصاد
تحلیل‌های جهت‌دار این رسانه‌ها در حالی است که در متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور اتفاق جدیدی نیفتاده که باعث افزایش نرخ ارز شود؛ بر اساس آمارها تأمین ارز برای واردات کشور بیشتر و سریع‌تر شده و در سال قبل تأمین ارز واردات از ۷۵ میلیارد دلار عبور کرد که ۱۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است. همچنین بر اساس اعلام مراجع بین‌المللی، فروش نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بازگشته و قیمت جهانی نفت هم با توجه به تحولات جهانی روند صعودی دارد. از آنجایی که نفت ایران با توجه به نیاز تقاضای کشورها، قابل حذف از بازار نیست، چشم‌انداز آتی درآمد نفتی هم بسیار روشن است.
سال گذشته هم اتفاقات مشابه و حتی مهم‌تری مانند طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و پاسخ ایران با حمله همزمان به مقر تروریست‌ها در سه کشور همسایه، تقاضای پایان سال میلادی و خورشیدی و... رخ داد اما با همه این اتفاقات، افزایش نرخ ارز غیررسمی در کل سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد بود که بیانگر ثبات نسبی ارز است.
این افراد و رسانه‌ها برای سال قبل هم جهش ارزی و دلار بالاتراز ۸۰ و ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند اما محقق نشد. در مورد تورم و نقدینگی هم دائما می‌گفتند بهتر نمی‌شود و پیش‌بینی تورم سه‌رقمی داشتند، اما تورم نقطه به نقطه از ۵۵ و نیم درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۲ و سه دهم درصد در اسفندماه کاهش یافت.
نقدینگی که حتی از نرخ هدف ۲۵ درصدی بانک مرکزی هم کمتر شد و در پایان 1402 به 24 و سه دهم درصد رسید و پایه پولی نیز با افت شدید به محدوده ۳۱ درصد کاهش یافت.
نوسانات گذرا
مشخص نیست چرا بعضی‌ رسانه‌ها و جریان‌ها به دنبال داغ کردن تنور انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز برخلاف منافع ملی هستند. به گفته کارشناسان، این نوسانات هم مانند موارد قبلی موقتی و گذرا است و مردم و فعالان اقتصادی نباید فریب دلالان دلار و سایر دارایی‌ها را بخورند. محمد بیات، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حمله تروریستی اخیر صهیونیست‌ها اظهار کرد: عده‌ای هم در داخل کشور از هر موضوعی برای ایجاد نوسان در بازارهای مالی سوءاستفاده می‌کنند تا به منافع خود برسند.
وی افزود: تغییری در کلیت اقتصاد ایران رخ نداده و افزایش نرخ ارز در بازار که از صبح امروز آغاز شده موقتی خواهد بود.
این کارشناس افزود: مردم باید مراقب باشند تا براثر فضاسازی دلالان وارد بازارهای مالی پر ریسک نشوند.
بیات تصریح کرد: مردم باید در شرایط فعلی با آرامش تصمیم‌گیری کرده و از هرگونه رفتار هیجانی خودداری کنند.
وی با اشاره به نوسانات در بازار ارز ادامه داد: این نوسان‌ها هیچ دلیل اقتصادی ندارد و بازارساز آمادگی کامل دارد تا در صورت نیاز به بازار ارز ورود کند.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: ریسک‌های غیراقتصادی معمولاً باعث ایجاد نوسان در بازارهای مالی می‌شود و مردم باید از رفتار هیجانی خودداری کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi