شناسه خبر : 78302
یکشنبه 27 مهر 1399 , 11:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اظهارات رئیس‌جمهور از زاویه‌ای دیگر!

اظهارات اخیر جناب آقای روحانی درباره واقعیت صلح امام حسن علیه‌السلام دور از انتظار بوده و تعجب‌آور است که جناب ایشان به‌عنوان یک شخصیت روحانی از واقعیت آن ماجرا بی‌اطلاع هستند. در گزارش اصلی کیهان پنج‌شنبه (۲۴ مهر ۹۹) به این موضوع پرداخته‌ایم و پس از آن، طی چند روز اخیر نیز برخی از صاحب‌نظران با ارائه مستندات تاریخی نظر جناب رئیس‌جمهور را نقد کرده و خلاف واقع دانسته‌اند. نگاه وجیزه پیش روی اما، از زاویه‌ای دیگر است. بخوانید!
۱- دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه به دروغگویی و لاف‌های گزاف شهرت دارد، تا آنجا که روزنامه واشنگتن‌پست در بررسی اظهارات وی و مقایسه آن با واقعیات اعلام کرده بود، وی به‌طور متوسط هفته‌ای ۱۱ دروغ تحویل مردم آمریکا می‌دهد ولی هر بار که ‌ترامپ سخن دروغی بر زبان می‌آورد و یا لاف گزافی می‌زند، رقبای سیاسی او در آمریکا علیه اظهاراتش موضع می‌گیرند و غیرواقعی بودن اظهاراتش را برملا می‌کنند. اما، مدتی است که ‌ترامپ به بهانه‌های مختلف ادعا می‌کند که ایران منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست! و در صورت انتخاب مجدد او، حداکثر ظرف ۲ ماه برای مذاکره با آمریکا پیشقدم می‌شود! تاکنون این اظهارات گاه و بیگاه ‌ترامپ با مخالفت جدی رقبای سیاسی و یا رسانه‌ها رو‌به‌رو نشده است. چرا؟!
۲- کمترین‌ تردیدی در میان نیست که ادعای ‌ترامپ یک‌بلوف سیاسی است که برای او مصرف انتخاباتی دارد. ‌ترامپ انتظار داشت که بعد از خروج از برجام، جمهوری اسلامی ایران به خواسته‌های موشکی و منطقه‌ای آمریکا تن بدهد! و این آرزو را بارها به بهانه‌های مختلف تکرار کرد. ‌ترامپ به صراحت اعلام کرد که خروجش از برجام با همین هدف صورت پذیرفته است! (و به گفته موگرینی این اقدام را بعد از اطمینان از اینکه دولت ایران حتی بعد از خروج ‌ترامپ از برجام نیز حاضر به‌ ترک آن نیست! انجام داده بود)! انتظار ‌ترامپ برآورده نشد و خروجش از برجام با توجه به اینکه برجام برای آمریکا یک سند طلایی بود نتیجه معکوس داد و به‌جای نقطه قوت به یکی از نقاط ضعف دولت آمریکا تبدیل شد. ‌ترامپ برای جبران اشتباه بزرگی که مرتکب شده و برخی از اهرم‌های برجام از جمله مکانیزم ماشه را از دست داده است، آرزوی تحقق‌نیافته خود را که موافقت ایران با مذاکره بود به خبر تبدیل کرده و هر از چند گاه تکرار می‌کند!
۳ - اکنون سوال این است که ترامپ با وجود آنکه می‌داند ایران هرگز تن به مذاکره با آمریکا - بخوانید دیکته آمریکا - نمی‌دهد، چرا هر از چند گاه و مخصوصاً این روزها که انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد، نه فقط از موافقت ایران با مذاکره، بلکه از اشتیاق ایران به مذاکره سخن می‌گوید؟! و برای این ادعای سراسر دروغ خود چه توضیحی دارد که رقبای سیاسی و رسانه‌های منتقد وی در آمریکا اصراری برمخالفت با نظر او ندارند؟! پاسخ این پرسش را باید در نوشته‌ها و سخنان برخی از غربزده‌ها و مدعیان اصلاحات جستجو کرد که با وجود اطلاع از ماهیت مذاکره با آمریکا که دیکته‌نویسی است، بر ضرورت آن تاکید می‌ورزند. متاسفانه اظهارات اخیر آقای روحانی درباره صلح امام حسن علیه‌السلام نیز به همین توهم دامن می‌زند. وقتی رئیس‌جمهور محترم کشورمان، ایران اسلامی را در اوج اقتدار نظامی و برخورداری از فرماندهان جان برکف ارتش و سپاه و رزمندگان پاکباخته و شهادت‌طلب آنها، با دوران امام حسن علیه‌السلام که سرکردگان سپاهش خودفروخته و خواص دورانش خیانتکار بودند مقایسه می‌کند، و صلح - به قول حضرت امام - تحمیل‌شده بر حضرتش را الگوی امروز معرفی می‌کند! باید به ترامپ حق داد که آرزوهای بر باد رفته خود را به خبر تبدیل کند و از این نمد کلاهی برای انتخابات پیش روی خود بسازد!
۴- آقای روحانی می‌داند که مذاکره با آمریکا ناممکن است و از سوی دیگر فاجعه برجام و پیامدهای خسارت‌بار آن به وضوح نشان داده است که اولاً؛ آمریکا اهل مذاکره نیست و مذاکره را برای تحمیل خواسته‌های غیرقانونی و سلطه‌جویانه خود می‌خواهد و ثانیاً؛ دولت ایشان از اصول و مبانی مذاکره اطلاعات چندانی ندارد و به همین علت - اگر از علت‌های دیگر صرف‌نظر کنیم - به جای لغو تحریم‌ها، ده‌ها تحریم دیگر نیز به ملت و نظام تحمیل کردند و هنوز هم نمی‌توانند برای برجام حتی یک دستاورد قابل ملاحظه ارائه کنند. این در حالی است که تمامی پیش‌بینی‌های منتقدان به واقعیت پیوسته و تقریباً - اگر نگوییم تحقیقاً - هیچ‌یک از وعده‌های دولت درباره نتیجه مذاکرات تحقق نیافته است و... بنابراین چرا جناب روحانی پیام مذاکره می‌فرستند؟!
۵- اظهارات اخیر آقای روحانی درباره صلح امام حسن علیه‌السلام که نمونه‌های مشابه دیگری نیز داشته است (ایشان پیام عاشورا را هم مذاکره معرفی کرده بودند!)، چه آگاهانه باشد و چه ناآگاهانه که ان‌شاءالله از سر غفلت و بی‌دقتی باشد، پیام کوتاه آمدن از سوی ایران مقتدر و عزتمند به آمریکای بحران‌زده و در حال فروپاشی تلقی می‌شود! تأسف‌آور است که جناب روحانی از این نکته بدیهی بی‌خبر باشند!
اظهارات آقای روحانی علاوه بر آنکه از سوی آمریکا با عنوان پیام ضعف ایران برداشت می‌شود، در داخل کشور هم به این تلقی دامن می‌زند که جناب ایشان - خدای نخواسته- برای انحراف افکار عمومی از پاسخگویی دولت در مقابل ناکارآمدی‌های چند ساله که فاجعه برجام یکی از آن میان است، واقعیت صلح امام حسن علیه‌السلام را متفاوت از آنچه واقعاً بوده است تفسیر کرده‌اند!

حسین شریعتمداری
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi