شناسه خبر : 101894
شنبه 24 تير 1402 , 12:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ارائه پیشنهاد تقلیل مشمولیت ۱۲ ماه حضور در جبهه به ۶ ماه

ارائه پیشنهاد تقلیل مشمولیت 12 ماه حضور در جبهه به 6 ماه/ بررسی احکام جامعه ایثارگری تا دو هفته آینده آغاز می شود

فاش نیوز - سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به تشریح پیشنهادات ارائه شده در حوزه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با وجود اینکه کلیات برنامه هفتم توسعه با حضور وزرای دولت در کمیسیون تلفیق با نظر موافق نمایندگان مردم به تصویب رسید اما گلایه‌مندی هایی در حوزه احکام مربوط به ایثارگران وجود دارد. پیشنهادات و موارد خاصی در این خصوص نیز از سوی بنیاد شهید، انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه به دست فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی رسید که اگر برنامه هفتم اسیر تعارفات سیاسی و اداری در مجلس نشود، می‌توان به این برنامه امیدوار بود. براین اساس نمایندگان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها تلاش کردند تا این پیشنهادات را بارگزاری کرده و در کمیسیون تلفیق مطرح نمایند، از این رو با سید کریم حسینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و عضو کمیته ایثارگران در کمیسیون تلفیق به گفتگو نشستیم:

حیات: خبرها حاکی از آن است که پیشنهادات و مسائل مختلفی از سوی بنیادشهید و امور ایثارگران، تشکل‌ها و انجمن‌های ایثارگری به مجلس شورای اسلامی رسیده است، آیا این پیشنهادات بررسی و بر اساس اولویت‌ها در کمیسیون تلفیق بارگزاری شده است؟

حسینی: پیشنهادات در خصوص مطالبه‌گری‌های ایثارگران به کمیسون تلفیق رسیده است. روال کار به این نحو است که در کنار پیشنهادات نمایندگان مردم، پیشنهادات بنیاد شهید به عنوان متولی امور ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به دست ما رسیده، همچنین با توجه به ارتباط و پیگیری‌های مستمری که مسئولین بنیاد شهید برای ثبت پیشنهادات با ما داشته‌اند، تلاش کرده‌ایم تا در کمیته ایثارگران در کمیسیون تلفیق و کمیسیون اجتماعی این موارد را بررسی نماییم. لذا وجود محدودیت‌ها در ثبت برخی از پیشنهادات از بابت کسرت آنها و یا تشابه‌ای که در برخی از پیشنهادات بود، بررسی ها صورت گرفت و دسته بندی های نهایی انجام شد. براین اساس خطاب به جامعه ایثارگری باید بگویم نسبت به ثبت پیشنهادات هیچگونه نگرانی وجود ندارد. 

در مدت زمانی که ما به بررسی این پیشنهادات می‌پرداختیم اخبار ضد و نقیضی بابت عدم ثبت و یا تاخیر در ثبت پیشنهادات ایثارگران به گوش رسید که یکی از دلایل این موضوع، این بود که نهایی شدن آن با تاخیر اعلام شد. همچنین لازم به ذکر است که از امروز تا روز شنبه هفته آینده گزارش های کمیته‌های تخصصی به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد.

حیات: آیا اعضای کمیته ایثارگران کمیسیون تلفیق، پیشنهادات را مطالعه، کیفیت و کمیت این پیشنهادات را به قید فوریت بررسی کرده‌اند؟ 

حسینی: همه پیشنهادات ارسال شده به مجلس شورای اسلامی بررسی گردیده است. اما در حال حاضر در ابتدای بررسی احکام در برنامه هفتم هستیم و با توجه به سه شیفت بودن کار کمیسیون تلفیق تا دو هفته آینده به فصل مربوط به بندها و احکام جامعه ایثارگری خواهیم رسید که در آن جلسات می توان تمامی پیشنهادات و مطالبات ایثارگری را به صورت شفاف و صریح بررسی و اعلام نمود. 

ما باید منتظر رای و نظر سایر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به پیشنهادات موجود برای ایثارگران باشیم. کار در کمیسیون تلفیق تمام نشده و صحن علنی مجلس نیز بعد از کمیسیون تلفیق منتظر این پیشنهادات خواهد بود و پیشنهاد کنندگان موظف هستند در رابطه با پیشنهادات ارائه شده، دفاعیات خود را اعلام نمایند.

از آنجا که مجلس، مجلس جوان و انقلابی است حتما در خصوص ایثارگران همراهی و هم‌قدمی لازم را نمایندگان در کمیسیون ها و فراکسیون های مربوطه خواهند داشت.

حیات: هدف از تشکیل کمیته ایثارگران در کمیسیون تلفیق چه بوده است؟ 

حسینی: اهمیت موضوعاتی که ایثارگران با آن چالش داشته اند یکی از دلایل ایجاد این کمیته بود و همچنین از مهمترین موضوعات این کمیته تنفیض خدمات برنامه ششم در برنامه هفتم توسعه است.

ما به ایثارگان این قول را می دهیم که برنامه ششم را در برنامه هفتم القا نماییم و این دلگرمی را برای جامعه هدف بنیاد شهید نسبت به خدمات مورد نیاز آن ها خواهیم داد که هیچکدام از این خدمات را بلاتکلیف نخواهیم گذاشت. براین اساس در این برنامه پنج ساله موارد جدیدی با تاکید برخی از مسائل نیز بیان شده است به طور مثال در حوزه بهداشت و درمان ایثارگران، در برنامه هفتم به طور اختصاصی لحاظ گردیده است.

حیات: آیا در برنامه هفتم توسعه برای رسیدگی به مشکلات و خواسته های رزمندگان و یکپارچه سازی ارائه خدمات به آنان، مواردی لحاظ شده است؟

حسینی: در بخش های مربوط به رزمندگان، مطالبه مشخصی در برنامه موجود است که در این خصوص پیشنهاداتی از سوی نمایندگان ارائه شده است. یکی از این پیشنهادات تقلیل مشمولیت و امتیاز 12 ماه حضور در جبهه به 6 ماه حضور است که این پیشنهاد مصرانه نیاز به حمایت نمایندگان در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دارد. امیدواریم با تصویب و نهایی شدن این پیشنهاد، بخشی از مشکلات رزمندگان را بکاهیم.

در خصوص خدمات به رزمندگان معسر نیز پیشنهاداتی داده شده است. به طور مثال در حوزه درمان رزمندگان، برخی تحت پوشش صندوق ذخیره بسیجیان بوده اند که در این خصوص پیشنهادی برای این صندوق داده شده و در کمیته نیز مصوب گردیده که این پیشنهاد برای کمیسیون تلفیق نیز ارسال خواهد شد. در خصوص سایر رزمندگان نیز پیشنهادات متفاوت تری نسبت به برنامه های سال های گذشته خواهیم داشت.

حیات: آیا برای حمایت یکپارچه از خانواده شهدا و جانبازان و اضافه شدن رزمندگان به این مجموعه پیشنهاداتی ارائه شده است، آیا چتر حمایتی بنیاد شهید شامل حال رزمندگان نیز خواهد شد؟  

حسینی: پیشنهاد این موضوع که بنیاد شهید به عنوان متولی مشخص با مسئولیت های قانونی، به عنوان یک متولی مستقیم برای پرهیز از دو دستگی و پراکندگی و ارائه خدمات موازی به جامعه ایثارگری و رزمندگان قرار گیرد، وجود دارد که این پیشنهاد با استقبال خوبی از سوی نمایندگان و کمیسیون روبرو شد. لذا امیدواریم پیشنهادات سازنده در حد پیشنهاد نمانده و با رای مثبت روبرو شوند.

حیات: در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران با گلایه های زیاد و اخبار متناقضی روبرو بودیم. با توجه به اینکه طبق قانون، تبدیل وضعیت تا پایان برنامه ششم توسعه بوده است اما در اسفند سال 1401 این قانون برای اشتغال بکارهای سال 1401 تمدید نشد، آیا در برنامه هفتم توسعه برای این موضوع مهم پیشنهاداتی وجود دارد؟ 

حسینی: در رابطه با تبدیل وضعیت بحث های جدی صورت گرفته و می توانیم بگوییم چون تعداد مراجعات و مطالبات زیاد بوده، بخشی از این تبدیل وضعیت ها در شرکت ها و دستگاه های اجرایی صورت نگرفته است. تاکید برآن است تا افرادی که مدارک خود را به سازمان مربوطه ارائه داده اند و قانون مذکور شامل حال آنها می شود طبق قانون تبدیل وضعیت شوند.

در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران نیز پیشنهاداتی تنظیم و ارائه شده است، که باید منتظر باشیم تا به فصل احکام مربوط به ایثارگران در این برنامه نزدیک شویم تا با مطرح کردن این موضوعات و پذیرش یا عدم پذیرش نمایندگان نسبت به طرح ها و پیشنهادات مربوطه روبرو شویم.

باید در پایان گفت که موارد مطرح شده نسبت به مخالفت یا موافقت محمد باقر قالیباف نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران شایعه است. رئیس قوه مقننه از نظر قانونی نمی‌تواند از تصویب یا ارائه پیشنهادی جلوگیری کند. ایشان از نظر شخصیتی فردی بسیار مقید به نظام و وفادار به خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

گفتگو: زینب شیاس

اینستاگرام
وااای خواهش میکنم از نمایندگان برگردوند به شش ماه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi