شناسه خبر : 101937
یکشنبه 25 تير 1402 , 12:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آیین «ستاره‌های شهر» با هدف بزرگداشت شهید «عباس دوران» برگزار می‌شود

فاش نیوز - آیین «ستاره‌های شهر» تیرماه در روایت یازدهم با عنوان «عباس همه دوران» با هدف گرامیداشت خلبان شهید «عباس دوران» در شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر: ۶۰۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴ - 15July 2023
 

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، آیین «ستاره‌های شهر» تیرماه در روایت یازدهم با عنوان «عباس همه دوران» با هدف گرامیداشت خلبان شهید «عباس دوران» صبح پنجشنبه ۲۹ تیر از ساعت 9:30 در سومین حرم اهل بیت (ع) شیراز، تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

آیین «ستاره‌های شهر» عنوانی است که هر ماه توسط انجمن راویان فجر فارس و ستاد کنگره امیران سرداران و ۱۵ هزار شهید ولایتمدار استان فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و ... با هدف گرامیداشت شهدای انقلاب و دفاع مقدس در شیراز برگزار می‌شود.

شهید عباس دوران،خلبان پرآوازه همه دوران، که با غرش جنگنده‌اش از ابتدای دفاع مقدس لرزه به تن صدام و همپیمانانش می‌انداخت سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز متولد شد.

عباس دوران سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی در ایران برای ادامه تحصیل و طی دوره تکمیلی به آمریکا اعزام شد و پس از اخذ نشان و گواهینامه خلبانی به ایران بازگشت.

وی در جنگ تحمیلی  ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ و در آغاز تحمیل جنگ  به ایران در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیاتی فرماندهی پایگاه سوم شکاری (شهید نوژه) انجام وظیفه می‌کرد، به گفته همرزمانش، هفتاد و دو ساعت در حالت آماده باش ماند و با پروازهای تاثیرگذارش، طنین دلاوری‌اش را زنگ گوش دشمنان ساخت. او در طول جنگ بیش از ۱۲۰ پرواز جنگی داشت و بارها اعلام کرده بود که اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال درآورده و بر سر دشمن فرود می‌آیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد .

شهید دوران هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در یک عملیات متحورانه دو ناوچه نیروی دریایی عراق را در حوالی اسکله «الامیه» و «البکر» غرق کرد، چنانچه می‌گفتند و به اثبات هم رسید نیروی دریایی عراق را سرهنگ خلبان عباس دوران و سرهنگ خلبان خلعتبری به نابودی کشاندند. زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد وی اولین خلبانی بود که آمادگی خود را جهت نبرد با صهیونیست‏ها اعلام کرد.

در سال ۱۳۶۱ جنگ تحمیلی هر روز شعله‏‌ورتر می‌شد و صدام رئیس دولت بعث عراق برای مانور سیاسی از برپایی کنفرانس غیرمتعهدها سخن می‌گفت و از مدت‏ها قبل به کمک آمریکا بغداد را به زعم خود به دژ نفوذناپذیری تبدیل کرده و تبلیغات بسیار وسیعی به راه انداخته بود تا حدی که برای سران غیرمتعهد بنزهای سفارشی‏‌اش را بر روی اتوبان‏‌های نوساز بغداد راه انداخت، خیلی خرج کرده بود.

از یک طرف هم مدام، تبلیغ می‌کردند که ایران نمی‌تواند بغداد را ناامن کند. در این شرایط بود که سرهنگ خلبان عباس دوران برای جلوگیری از برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها، بیستم تیرماه ۱۳۶۱ مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن کند.

آن زمان صدام اعلام کرده بود که بغداد غیرقابل نفوذ بوده و هیچ خلبانی نمی‌تواند به آن نفوذ کند و این بخشی از اهمیت آخرین ماموریت بود.ماموریتی که احتمال برگشت آن تنها ۵ درصد بود  اما او به همه تعلقات پشت کرد و شهادت را به جان خرید و با سه هواپیما که هر کدام دو سرنشین داشتند مأموریت یافتند روی بغداد عملیاتی انجام دهند. هدف آن‏ها بمباران پالایشگاه بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و «پایگاه الرشید» یا ساختمان اجلاس در بغداد بود.

عراق برای سر شهید عباس دوران که در تعداد پرواز جنگی در نیروی هوایی رکورد داشت، جایزه تعیین کرده بود، پس از بمباران پالایشگاه بغداد هواپیما را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها کوبید و با شهادت خود، کاری کرد که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد.

سرانجام در ۳۰ تیرماه سال ۶۱  و در آخرین ماموریت خود در حالی که برایش مسجل شده بود که با این پرش، نغمه شهادت را سر می‌دهد، پس از خارج شدن سرنشین کابین دوم، هواپیما را به ساختمان سران در بغداد زد و به آسمانها پیوست.

پیکر پاک شهید عباس دوران به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در روز دوم مردادماه ۱۳۸۱ به خاک پاک میهن بازگشت.

اینستاگرام
سلام سلام برپهلوان عباس همه دوران ادم بایدخودش را جای این عزیزبزاره ببینم میتونه اون کاری که این شهید عزیز کرده واقعاانجام بده فقط خدامیداندکه این شهید دراون لحظه چطورجرعت کرده وخودش بخاطراسلام کوبیده به هتلی که میخواستند چندمدت دیگه برعلیه ملت مسلمان ایران توطعه کنندولی شهید بادلاوری تمام کاری کرد که کمترکسی توانست تاآخردفاع مقدس انجام بده تازه یه چیزی خدمتتان عرض کنم که ایشون ارتشی بودنند که می‌گفتند ارتشیهاتاغوتی هستند بایدارتش منحل بشه ببینیداگه تیزهوشی امام نبودادم هایی مثل شهیدعزیزچطور میتوانستنددرجنگ به ماکمک کنندشایداگه ارتش رامنحل میکردنداصلا ایشون ناراحت میشد وچه بساایران راترک میکردندپس ببینیدادم ها رانمیشه ازظاهرانهاقضاوت کردبایدبه باطن آدم نگاه کرد خیلی هاهستندکه مثل کشمیری وکلاهی کلی هم ریش داشتند ولی ایران رابخاک خون نشاندند ولی شهید دوران وامثال شهیددوران ماراتاقیامت شرمنده خودشان کردند واقعاخلبانها چه هوانیروز وچه نیروی هوایی درجنگ خوش درخشیدند درسته عده شان کم بودولی خدماتشان خیلی زیادبود به این دلیل این همه خلبان شهیدداریم بخاطراینکه زمان طاغوت رادیده بودندومیدیدندکه ایرانی چقدرپیش خارجی ها ذلیل بودند به این دلیل بود که باجان ودل به انقلاب خدمت میکردند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi