شناسه خبر : 102096
شنبه 31 تير 1402 , 12:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«قلاویزان»، نقطه ایثار رزمندگان ۲ لشکر

فاش نیوز - ارتفاعات قلاویزان محل اجرای عملیات‌های کربلای ۱ و والفجر ۳ به خون ده‌ها رزمنده مسلمان آغشته شده و امروز به کانونی برای زیارت شهدای دفاع مقدس بدل شده است.

کد خبر: ۶۰۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴ - 22July 2023
 

قلاویزان نقطه ایثار رزمندگان ۲ لشکربه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ارتفاعات قلاویزان از شمال به مهران، از غرب به شهر‌های زرباطیه و بدره عراق، از شرق به ارتفاعات آب زیادی و از جنوب به دشت حصان عراق محدود می‌شود.

وضعیت و تسلط این اراضی به گونه‌ای است که کارشناسان نظامی معتقدند مهران متعلق به کسی است که قلاویزان را در اختیار داشته باشد؛ برای همین، نیرو‌های بعثی در آغاز جنگ این ارتفاعات را اشغال کردند و مواضع خود را با ایجاد میادین مین، سنگر‌های فراوان، کانال‌های متعدد و بشکه‌های انفجاری مستحکم ساختند.

این ارتفاع حساس و مسلط بر منطقه یکی از محور‌های اصلی عملیات کربلای ۱ و والفجر ۳ است و ده‌ها رزمنده سرافراز لشکر ۴۱ ثارالله و لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) در آن به شهادت رسیده‌اند و به همین جهت نقطه ایثار و یادمان شهدای قلاویزان نامیده شده است.

رزمندگان اسلام با اجرای عملیات کربلای ۱ مورخ ۱۰ تیر ۱۳۶۵، پس از شش سال ارتفاعات قلاویزان را آزاد کردند. در نقطه ایثار قلاویزان ۷۲ رزمنده سرافراز لشکر ۴۱ ثارالله و جمعی از رزمندگان لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) در عملیات کربلای یک به شهادت رسیده اند.

این نقطه حماسی در سال ۱۳۷۳ به وسیله شهید «کاظم فتحی‌زاده» شناسایی و معرفی شد و ۲۴ بهمن سال ۸۵ پیکر دو شهید گمنام تفحص و یکی از پیکر‌ها در یادمان خاک سپاری شد. در این منطقه یادمانی بنا شده و یک شهید گمنام به خاک سپرده شده است تا نماد حماسه و مقاومت رزمندگان و مردم این سرزمین باشد.

خادمین شهدا در این یادمان، در طول سال میزبان خیل مشتاقان و زائرین شهدا بوده و هم اکنون نیز در ایام اوج راهیان نور غرب و شمالغرب پذیرای زائرانی از سراسر کشور هستند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi