شناسه خبر : 102346
سه شنبه 10 مرداد 1402 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نائینی: برخی از حوادث مهم جنگ تحمیلی را تحریف کرده‌اند

فاش نیوز - رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در سه دهه اخیر شاهد تولید یک سری روایت‌های تحریف حوادث مهم جنگ از جمله شروع جنگ، ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، عملیات‌های حساسی مانند کربلای ۴ و قطعنامه هستیم.

نائینی: برخی از حوادث مهم جنگ تحمیلی را تحریف کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز رئیس و مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بازدید کردند. در این بازدید محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد توکلی معاون برنامه‌ریزی و امور راهبردی، سید امیرناصر جاوید مدیرکل حوزه ریاست و مسئول امور بین‌الملل و مسعود ملکی عضو شورای سیاست‌گذاری معاونت راهبردی استان‌ها و مدیر تاریخ شفاهی حضور داشتند.

رویکرد و تمرکز مرکز اسناد توصیفی تاریخی است

نائینی ضمن خوشامدگویی به بازدیدکنندگان با بیان اینکه در مورد دفاع مقدس رویکردها متفاوت است، اظهار کرد: یک رویکرد دفاع مقدس توصیفی تاریخی است در این نوع رویکرد به دنبال روایت مستند، معیار، معتبر و دقیق حوادث دفاع مقدس هستیم. کتاب‌های نبردی، اطلس‌ها، شناسنامه‌های یگان‌ها و کارنامه عملیات‌ها به جزئیات عملیات‌ها در سطح تاکتیکی و عملیاتی عمدتاً با این نگاه است که از روایت غلط، ناکافی و تحریف جنگ جلوگیری کند. رویکرد و تمرکز مرکز اسناد بیشتر این نوع نگاه بوده است.

وی افزود: رویکرد دوم تبیینی ـ استدلالی است؛ مخصوصاً در دوره‌ای که پیرامون دفاع مقدس سؤالات و شبهات  مطرح شد، دنبال پاسخ به این سؤالات و شبهات بود که تا حدودی در مرکز هم ما وارد این فضا شده‌ایم. محتواهای کتاب‌های تجزیه‌ و تحلیل مرکز، تبیینی ـ استدلالی است.

مشاور فرمانده کل سپاه از تولید دانش به عنوان رویکرد سوم نام برد و تصریح کرد: در این رویکرد عمدتاً به دنبال تولید نظریه، دکترین و درس از دفاع مقدس هستیم و بیشتر در دافوس و دانشگاه‌های نظامی مورد توجه است.

رویکرد حوزه هنری به دفاع مقدس حماسی ـ عاطفی است

وی افزود: رویکرد دیگر حماسی ـ عاطفی است؛ یعنی جنگ را تا عمق جامعه می‌آورد و نگاه به داستان جنگ دارد. روایت‌های عمومی جنگ مورد توجهش است و خیلی دنبال روایت استدلالی، اقناعی و تبیین و توصیف تخصصی جنگ نیست، بلکه عمدتاً کارهایی که در حوزه هنری انجام می‌دهیم با این رویکرد است.

نائینی با تأکید بر اینکه نگاه حوزه هنری به مخاطب عمومی است درحالی‌که نگاه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به تولید کتاب مرجع، اسنادی و پژوهشی است، گفت: در واقع آثار ما مقدمه‌ای برای آثار شما می‌باشد.

وی متذکر شد: چنین نگاهی در مرکز از گذشته حاکم نبوده ولی ما در چند سال اخیر تلاش کردیم این نگاه را تغییر دهیم. مرزوبوم را راه‌اندازی کرده و توسعه دادیم و همچنین تلاش کردیم آثار خشک و مستند را به آثار خواندنی تبدیل کنیم.

برخی از حوادث مهم جنگ تحمیلی تحریف شده‌اند

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه رویکرد سیاسی به جنگ هم، رویکرد دیگری به دفاع مقدس است که با اغراض سیاسی همراه می‌باشد، اظهار داشت: در سه دهه اخیر این نوع رویکرد با تمرکز بر مدیریت جنگ شکل گرفت. هرسال شاهد تولید یک سری روایت‌های تحریف حوادث مهم جنگ ازجمله شروع جنگ، ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، عملیات‌های حساسی مانند کربلای ۴ و قطعنامه هستیم. در جنگ نرم این رویکرد جدیدی است و این رویکرد را ابتدا بعد از جنگ، نهضت آزادی مطرح کرد.

فلسفه اصلی وجودی مرکز مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس است

نائینی در ادامه به رابطه این دو مجموعه اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس در سپاه پاسداران، یک هویت است. بنابراین باید از انقطاع نسلی مراقبت کرد و این هم فلسفه وجودی مرکز در درون سپاه است. در بیرون وظیفه مراقبت از روایت معتبر، مستند، جلوگیری از تحریف، تولید محتوای لازم برای گونه‌های مختلف، فلسفه وجود مرکز است. ما فلسفه اصلی وجودی مرکز را تولید روایت معتبر، به تعبیری مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس، می‌دانیم.

وی با اشاره به مجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این مجموعه یک نهاد انقلابی برآمده از انقلاب است و دارای توفیقات فراوان بوده و برکات زیادی در حوزه تولید اندیشه و آثار هنری و ادبی داشته است. یک مجموعه کاملاً شناخته شده و بخشی از هویت انقلاب اسلامی است هم به لحاظ جهت‌گیری انقلابی و هم به لحاظ فعالیت‌هایی که در حوزه تولید آثار فاخر هنری، ادبی، فیلم دارد و واقعاً قابل‌مقایسه با هیچ مجموعه‌ای نیست.

آشنایی و شناخت دو مجموعه نسبت به همدیگر در تحقق مطالبات رهبری نقش موثری دارد

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در موضوع دفاع مقدس می‌تواند یک مرجعیت تخصصی داشته باشد و بر تولید روایت میدان و مستند و روایت‌های تخصصی متمرکز شود و حوزه هنری بر روایت عمومی، حماسی متمرکز شود، افزود: این آشنایی و شناخت  نسبت به همدیگر خیلی می‌تواند در تحقق مطالبه رهبری مبنی بر کار صد برابری و نهضتی کمک کند.

وی تأکید کرد: ما در تأمین محتوا، سوژه و خدمات اسناد می‌توانیم کمک کنیم؛ ازجمله  تاریخ شفاهی ۱۸۰ تن از فرماندهان دفاع مقدس گرفته شده و نیاز است که به آثار خواندنی و پرمخاطب تبدیل شود. ما قادر به انجام این کار نیستیم و ظرفیتمان محدود است.

ساحت تحقیقاتی مرکز می‌تواند پیش‌نیاز و مکمل ساحت ترویجی حوزه هنری  باشد

نائینی با بیان اینکه معتقدم ساحت تحقیقاتی مرکز می‌تواند پیش‌نیاز و مکمل ساحت ترویجی حوزه هنری  باشد، گفت: این گنجینه می‌تواند موجب صد برابری شدن آثار شما شود. سوژه‌های این گنجینه اسنادی و پژوهشی را می‌توانید استخراج کنید. درهای این مرکز به روی همه پژوهشگران و نویسندگان کاملاً باز است و از خدمات اسنادی مرکز نیز می‌توانند استفاده کنند.

وی افزود: زمینه‌ها و بسترهای فراوانی برای همکاری متقابل وجود دارد و مهم‌ترینش استفاده از ظرفیت‌هایی است که شما در تولید آثار فاخر در حوزه‌های عمومی دارید و می‌توانید این آثار  اسنادی و پژوهشی را به زبان عمومی تبدیل کنید.

اقدامات در مرکز اسناد مجاهدانه، دقیق و عمیق انجام می‌گیرد

در ادامه جلسه محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به بازدید خود از مخزن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در این بازدید بسیار خوشحال و متعجب شدم از میزان کاری که مجاهدانه، دقیق و عمیق در این مرکز انجام شده است و ان‌شاءالله سال‌ها زحمتی که از دوران دفاع مقدس کشیده شده بیشتر، بهتر و در خدمت تبیین و روایت گنجینه دفاع مقدس قرار بگیرد.

وی هدف و تشخیص مشترک از اینکه هرکسی مشغول چه‌کاری هست را مثبت و منشأ خیر ارزیابی کرده و اظهار داشت: هرکسی که در این جلسه نشسته یک هدف دارد تا پدیده دفاع مقدس را که بخشی از تاریخ انقلاب است، دقیق و در عین‌ حال طوری برای مخاطب امروز ایرانی و غیر ایرانی، جوان، نخبه و مخاطب فردای کشور روایت کند که اثرگذار باشد. همچنین هرکسی می‌داند مسئولیت دارد چه‌کاری انجام دهد، هر مجموعه‌ای مسئول چه‌کاری است و روی چه چیزی باید متمرکز باشد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: همچنین ویژگی سومی که افرادی که در حوزه دفاع مقدس و روایت جنگ کار بر عهده‌شان است این است که خود و خانواده‌شان را نمی‌بینند و خالصانه و مخلصانه کار انجام می‌دهند.

همکاری‌های متقابل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و حوزه هنری جهت ارتقای کیفی آثار

وی با اشاره به همکاری‌های متقابل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و حوزه هنری عنوان کرد: در طی این همکاری شاهد هستم که هرجایی که نیاز بوده مرکز به حوزه هنری کمک کرده و هم همکاران حوزه هنری بی‌منت به مرکز کمک کرده‌اند.

دادمان بر توسعه و گسترش سطح همکاری‌های این دو مجموعه ارزشی تأکید کرد و گفت: یک سطح از همکاری الآن وجود دارد و در دو سه سال اخیر گسترده‌تر شده است. تلاش کردیم تا کار را بطور کیفی گسترده کنیم. امیدواریم روالی مشخص شود تا بهره‌مندی از اسناد ازجمله اسناد و تاریخ شفاهی وجود داشته باشد. از آن‌طرف هم حوزه با مرکز همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

کارگشایی سندهای مرکز اسناد دفاع مقدس برای تولید آثار ادبی 

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری به همکاری و مساعدت مرکز نیاز دارد، تصریح کرد: ما در کارهای تصویری فیلم، سریال، مستند، نیازمند دسترسی به اسناد هستیم که به فیلم‌نامه کمک می‌کند. شبکه عجیب‌ و غریبی در روایت مستند شکل‌گرفته که اگر اطلاعات دقیق به آن‌ها داده شود کارهای بسیار خوبی انجام خواهد شد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دسترسی به اسناد باعث می‌شود روایت‌های مستند تولید شود، اظهار کرد: خیلی از مستنداتی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود مخصوصاً دهه ۶۰ به جنگ و اسناد آن زمان مرتبط است. این اسناد موجود در مرکز بسیار کارگشا هستند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi