شناسه خبر : 102532
سه شنبه 17 مرداد 1402 , 12:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقتی نسیم آزادی را با تمام وجود احساس کردیم!

صدای هلهله و شادی عراقی ها همراه با تیراندازی هوائی فضای اردوگاه را پر کرد. اما اسیران ایرانی هنوز هم باورشان نمی شد...

فاش نیوز - در یازدهم مردادماه 69، ناگهان بلندگوهای اردوگاه شروع به نواختن مارش عملیات نظامی نمودند و چند لحظه پس از آن، اطلاعیه ای با سرآغازی این چنین (لقد خسف الله الارض بقارون الکویت و اعوانه: زمین به امر خداوند، قارون کویت(امیرکویت) و یارانش را بلعید...) در مورد حمله عراق به کویت پخش کردند.

خبر بسیار ناامید کننده ای بود. بعضی از برادران اسیر می گفتند: این جنایتکار دست‌بردار نیست و به هر کشوری که بتواند، حمله خواهد کرد. آیا با این وضعیت پیش آمده، صدام به پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت تن خواهد داد!

چون مدت دوسال بود که از اعلام پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران گذشته بود و صدام زیر بار اجرائی‌شدن آن نمی رفت.
سرانجام سیزده روز پس از حمله به کویت یعنی 24 مردادماه 69، از همان اوایل صبح، رادیو عراق برنامه های عادی و روزانه‌ی خود را قطع و شروع کرد به پخش آهنگ های شاد و سرودهای پیروزی و هر نیم ساعت برای چند لحظه، آهنگ ها قطع می شد و گوینده رادیو می گفت: منتظر خبر مهمی باشید. به زودی خبر مهمی در مورد برقراری روابط حسنه بین عراق و ایران به سمعتان خواهد رسید.

 بالاخره ساعت 11 صبح، رادیو بغداد، متن نامه سرگشاده ای از سوی صدام خطاب به رئیس جمهوری ایران را قرائت کرد و در خلال آن نامه، به تمام خواسته های مشروع ایران جواب مثبت داد؛ از جمله اجرای قرارداد 1975 و همچنین آزادسازی فوری اسیران جنگی؛ و نامه را این چنین خاتمه داد (ایها الاخ السیدالهاشمی الرفسنجانی لقد تحققت جمیع ما اردتموه و هذا کل ماسالتمونا ...) برادر رئیس جمهور، جناب آقای هاشمی رفسنجانی هر آنچه که می خواستید محقق شد و این تمام آن درخواست‌هائی است که از ما داشتید و...

 صدای هلهله و شادی عراقی ها همراه با تیراندازی هوائی فضای اردوگاه را پر کرد. اما اسیران ایرانی هنوز هم باورشان نمی شد. می گفتند این حیله‌گر حتما نقشه ای در سر دارد. فردای آن روز عده ای از اعضای صلیب سرخ به اردوگاه ما آمدند تا امور مقدماتی قبل از آزادی را انجام دهند.

وقتی در 26 مردادماه خبر ورود اولین گروه آزادگان به میهن اسلامی را شنیدیم، نسیم آزادی را با تمام وجود احساس کردیم.
والسلام

|| علی‌اصغر افضلی (آزاده و جانباز)

اینستاگرام
سلام و درود
واقعاً روزهای شیرین و لذت‌بخشی بود.
آمدیم همانطور که رفته بودیم .
ساده ، بی ادعا ، مقاوم و نستوه.
فقط این میهن اون میهن روز رفتن نبود ...
جای امام خیلی خالی بود !!!
خیلی... خیلی.... خیلی!!!
ممنون
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi