شناسه خبر : 103102
چهارشنبه 01 شهريور 1402 , 15:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نوبخت باز هم برای اصلاح‌طلبان حاشیه آفرید

خودزنی معاون روحانی با انکار آمارهای زیرمجموعه

فاش نیوز - نوبخت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در حالی مدعی رشد بالای اقتصادی دولت دوازدهم شد که آمارهای همان دوره نشان می‌دهد این ادعا بی‌اساس است.

سید ابراهیم رئیسی اخیرا در اظهاراتی با ‌اشاره به وضعیت کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم، 12 مشکل اساسی را بر شمرد که یکی از آنها رشد اقتصادی صفر درصدی بود که در این دو سال به چهار درصد افزایش یافت. این افشاگری بر مسئولان دولت قبل تا آنجا گران آمد که به اظهارات غیرواقع متوسل شدند. محمدباقر نوبخت؛ رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و یار نزدیک حسن روحانی در توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور ادعا کرد: «درخصوص گزارش امروز حضرتعالی، آیا التفات دارید که طبق گزارش شماره ١١٠ بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ١٣٩٩ معادل چهار و یک دهم درصد و در بهار سال ١٤٠٠ برابر شش و هفت دهم درصد و مستند به گزارش رسمی مرکز آمار، رشد اقتصادی ١٣٩٦-١٣٩٢ بیش از چهار و هفت دهم درصد و در سال ١٣٩٥ برابر 14 و دو دهم درصد بود؟»!
تقریبا هیچ!
این توئیت خیلی زود با واکنش و اظهار تعجب گسترده کاربران و کارشناسان مواجه شد. در همین زمینه سید احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد در پاسخ به این ادعاها و شروع زودهنگام اظهارات انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها توئیت کرد: «کاندیدای محترم! صادق بودن با مردم شرط اول حکمرانی است. طبق گزارش رسمی بانک مرکزی میانگین رشد اقتصادی در چهارسال منتهی به دولت سیزدهم برابر پنج صدم درصد بوده است؛ و این یعنی هیچ». در پی تشکیک نوبخت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در آمارهای رشد اقتصادی سال‌های 1399 و 1400، سپهر خلجی؛ دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم با انتشار گزارش‌های رسمی مرکز آمار نشان داد این گزارش‌ها که در دوره مسئولیت نوبخت منتشر شده تأیید‌کننده آمارهای رئیسی است. او با ‌اشاره به اینکه مرکز آمار زیر مجموعه سازمان برنامه و در واقع تحت مدیریت خود نوبخت بوده است، افزوده است که «مراقب باشید خشم از موفقیت دیگران منجر به انکار خودتان نشود».
آمارها می‌گویند اقتصاد ایران در سال‌های 97 و 98 یعنی در دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی سنگینی را تجربه کرد. حتی اگر دوران کرونا یعنی سال 1399 را نادیده بگیریم، میانگین سالانه رشد اقتصادی طی سه سال 96 تا 98 معادل منفی یک و دو دهم درصد بوده است.
در ضمن مسئولان دولت تدبیر، در حالی نسبت به مقایسه رشد اقتصادی دو دولت برآشفته می‌شوند که در زمان روی کار آمدن در سال 92، دائما به نرخ رشد منفی سال 91 ‌اشاره کرده و از رشد بالای سال‌های قبل از آن حرفی نمی‌زدند. آنها در آن زمان مدعی بودند که تحریم عامل مشکلات نبوده و ضعف مدیریت دولت نهم و دهم باعث مشکلات شده ولی حالا کارنامه دولت خود را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند.
گفتنی است، یکی از عوامل شکست مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1384، مناظرات نوبخت بود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi