شناسه خبر : 103185
دوشنبه 06 شهريور 1402 , 13:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آغاز ترانزیت کالای روسیه به عربستان از کریدور ایران

فاش نیوز - مدیرعامل راه‌آهن گفت: قطار ترانزیتی شامل ۳۶ کانتینر، برای اولین بار از مبدا روسیه به مقصد عربستان از مرز ریلی اینچه‌برون وارد ایران شده و به‌ سمت بندرعباس عازم شد تا از آن‌جا به جده منتقل شود.

به گزارش ایسنا، سیدمیعاد صالحی، دیروز در صفحه شخصی خود نوشت: با پیگیری و دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی در دولت سیزدهم، قطار ترانزیتی کانتینری شامل ۳۶ کانتینر، برای اولین بار از مبدأ روسیه به مقصد عربستان از مرز ریلی اینچه‌برون وارد کشور شده و پس از انجام تشریفات گمرکی به سمت بندرعباس اعزام‌ شد تا از آن‌جا به جده منتقل شود.
گفتنی است، با آغاز به کار دولت سیزدهم، کریدور شمال – جنوب ایجاد شده و با تقویت دیپلماسی اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل،4700 کیلومتر مسیر تمام‌ریلی از روسیه به هند راه‌اندازی شده است. این کریدور که می‌تواند درآمد قابل توجهی از ترانزیت بار نصیب ایران کند از مهر ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است. کریدور شمال- جنوب دارای دو مسیر ریلی آستارا- چابهار و اینچه برون – بندرعباس است که اولی نیازمند تکمیل راه آهن رشت- آستاراست. این کریدور، مسیر جاده‌ای و دریایی و ترکیبی هم دارد. این کریدور با استقبال کشورهای منطقه مواجه شده و می‌تواند نقش مهمی در روابط درون بریکس هم ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی نیز به‌تازگی نیز درخصوص کریدور شمال- جنوب اعلام کرده بود: در نشست با قائم‌مقام راه‌آهن روسیه مقرر شد برای جهش ترانزیت از ایران، پنج نوع کالای راهبردی و پرحجم آنها هدف‌گذاری شود تا هم برنامه‌ریزی برای ترانزیت بلندمدت کالا صورت گیرد و هم زمان تشریفات گمرکی، مجوز وزارتخانه‌های مختلف در ایران، تخلیه و بارگیری بندر و تخصیص کشتی کاهش یابد.
افزایش ۵۸ درصدی ترانزیت از ایران در دولت سیزدهم
به گزارش ایرنا، گزارش عملکرد دولت در بخش ترانزیت حاکی از حمل 9 میلیون و 300 هزار تن بار ترانزیتی جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ و سه میلیون و 600 هزار تن در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲ است که معادل رشد سه درصد ترانزیت جاده‌ای در این بازه زمانی است. در بخش جابه‌جایی مسافر ریلی نیز شکستن رکورد جابه‌جایی مسافری با بیش از ۲۹ میلیون و 670 هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ و رشد ۴۳ و 13 صدم درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. راه آهن همچنین از افزایش ۱۳ درصدی جابه‌جایی مسافر ریلی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر داده است.
رشد مجموع جابه‌جایی بار و مسافر
شاخص حمل (مجموع جابه‌جایی بار و مسافر) با جابه‌جایی ۴۶ میلیارد و 160 میلیون واحد حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز رشد حدود پنج درصدی را ثبت کرده است. دولت سیزدهم همچنین با انعقاد تفاهمنامه‌های‌ همکاری با کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان توانست به ترتیب ۵۸ و ۳۴ درصد در حمل بار بین‌الملل از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ثبت رکورد داشته باشد.
اجرای سیاست‌های دولت در صنعت هوایی نیز با توسعه هدفمند بازار پروازهای عبوری و افزایش سهم بازار کشور از پروازهای عبوری است. آن‌طور که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گزارش داده است با افزایش ۶۰ درصدی پروازهای عبوری در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi