شناسه خبر : 103213
سه شنبه 07 شهريور 1402 , 18:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قاضی زاده هاشمی:

دست به تخریب خلاق در بنیاد شهید و امور ایثارگران زده‌ایم

به دلیل اینکه می‌خواهیم از حالت بنگاه‌داری خارج شویم، موسسات اقتصادی بنیاد شهید در حال جمع شدن هستند چون کار اقتصادی؛ کار بنیاد شهید نیست. قسمی از منابع ما وابسته به درآمدهای بخش اقتصادی است و جایی بنگاه‌داری خواهیم کرد که مأموریت ما است مانند: بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و درمانگاه و اردوگاه‌ها که...

فاش نیوز - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما یک سازمان اجتماعی با ۱۶۷ خدمت هستیم و سازمانی به اندازه ما چنین خدماتی ارائه نمی‌کند و این ما را منحصر به فرد کرده است.

به گزارش خبرگزاری وابسته به بنیاد، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: به عنوان معاون رئیس‌جمهور باید یادآور بشوم که درباره اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران دو روایت «رویکردی «و «عملکردی» می‌توانیم داشته باشیم. یکی از اصولی که در دولت توافق شده، این است که نیاز به اصلاح نظام حکمرانی داریم که ابزار آن اصلاح نظام اداری است. ما با اصلاحاتی که در نظام اداری انجام می‌دهیم می‌توانیم مدل حکمرانی را تغییر بدهیم. مبنا هم این است که تا وقتی سیستم‌ها ثابت هستند و برخاسته از مکتبی غیر از مکتب امام(ره) باشند حتی افراد هم تغییر کنند خروجی سیستم‌ها تغییری نخواهد کرد. چرا که محیط، فضا و روند سازمانی بر افراد اثرگذار است. بنابراین اگر سیستم متفاوت بود رفتار هم متفاوت خواهد شد.

ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش کردیم به عنوان یک مدل، اصلاح نظام اداری را پیاده کنیم. همچنین در زمینه کارکردی هم فقط در این بخش نماندیم.

ساختارهای تشویق و تنبیه،نظام رشد و حذف در کشورها متفاوت است. وقتی درباره نظام‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم ساز و کارها و روابط حاکم بر جامعه هم مهم است چون به رفتارهای اجتماعی جهت می‌بخشند و آنها را یکسان می‌کنند. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی و غربی، اگرچه امور اداری  منظم است اما شاهد بودیم تا وقتی بحرانی ایجاد می‌شود مردم چگونه فروشگاه‌ها را غارت می‌کنند. این پاسخ افرادی است که نقش حکومت را در اداره زندگی شخصی مطرح می‌کنند. این همان حد و مرزی است که اسلام بین زندگی خصوصی و زندگی اجتماعی قائل است. در همه نظام‌های دنیا این مسأله وجود دارد.  

دست به تخریب خلاق در بنیاد شهید و امور ایثارگران زده‌ایم

 اگر نظام‌ها و ساختارها اصلاح بنیادی نکنند و دچار انقلاب ساز و کاری نشوند خروجی آنها تغییر نخواهد یافت. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش کردیم به عنوان یک مدل، اصلاح نظام اداری را پیاده کنیم. همچنین در زمینه کارکردی هم فقط در این بخش نماندیم. ما افرادی داریم که خادم آنها هستیم و مدافعان اصلی انقلاب هستند و ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران ما به ازای قانون نسبت به آنها وظایفی داریم، پس در حوزه عملکرد هم تلاش کردیم ارتقا عمکرد در بنیاد شهید اتفاق بیفتد. اصلاح رویکرد ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلابی است؛ به این معنی که دست به تخریب خلاق زده‌ایم.

به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در میان‌مدت می‌خواهیم این بنیاد را که اکنون یک سازمان دولتی و امدادی است به یک نهاد انقلابی معاضدت کننده تبدیل کنیم و در درازمدت هم به یک نهاد مردمی راهبردی تبدیل شویم. در حال حاضر، بنیاد شهید یک سازمان تأمین اجتماعی برای ایثارگران است. همانطور که سازمان تأمین اجتماعی،یا بهزیستی خدماتی به جامعه هدف خود ارائه می‌دهند، بنیاد شهید هم بر اساس قوانین، کمتر یا بیشتر خدماتی را بر اساس اعتبار و پولی که دارد ارائه می‌کند. در همین زمینه برای اینکه بدانیم تا کنون چه اقداماتی شده است یک گزارش شناخت از عملکردهایمان تهیه کردیم. این گزارش چند پایه مانند: مبانی، قوانین، خصوصیات جامعه هدف و ساختار دارد.

ابزار «ماده ۷۴ » قانون جامع ایثارگران را بدست گرفتیم

«ترویج» و «تکریم» دو رسالت مهم بنیاد شهید محسوب می‌شوند. در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامعه هدف تحت پوشش ما قرار دارند. اگر بخواهیم تمامی قوانین جامعه ایثارگری را اجرا کنیم به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. تاکنون فقط ۱۹ درصد از قوانین مرتبط به جامعه ایثارگری به طور کامل اجرا شده است.

بیشتر حقوق ایثارگران خارج از بنیاد شهید تعریف می‌شود برای همین ابزار «ماده ۷۴ » «قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» را بدست گرفتیم. این ماده می‌گوید باید عملکرد و وظایف سایر دستگاه‌ها نسبت به ایثارگران را گزارش بدهیم. این کار قبلا انجام نمی‌شد، اما دو سال است که گزارش دستگاه‌ها را داریم. همچنین جایگاه کمیسون ماده ۱۶ تقویت شد.

در حال حاضر کل سازمان بنیاد شهید ۷۰۰۰ نیرو دارد و همانطور که اشاره شد می‌خواهیم در درازمدت به یک سازمان مردمی تبدیل شود. برای این کار کارزارهایی مانند: «شهید غیرت، «همسفر من» و «زیارت نائب شهید» در اربعین را در حوزه فرهنگی و اجتماعی به راه انداخته‌ایم. علاوه بر این، شبکه مددکاران اجتماعی را در قالب تشکل‌های ایثارگری سازماندهی کرده‌ایم و این‌ها جایگزین نظام اداری و ساختاری خواهند شد. همچنین بنیاد شهید به یک سکوی مدیریتی هوشمند تبدیل خواهد شد. برای این کار دو سه زیر ساخت اساسی نیاز بود که ایجاد شدند. بنا به روایت وزارت ارتباطات، شاید جزو اولین یا دومین سازمان‌هایی باشیم که صد درصد خدمات‌مان الکترونیکی است. البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم که به دولت هوشمند تبدیل شده‌ایم. دولت الکترونیک با دولت هوشمند متفاوت است؛ دولت هوشمند خودکنترلی دارد و نقش اشخاص در ممیزی‌ها کاهش می‌یابد. ما هنوز به این سطح نرسیدیم.

خدمات الکترونیکی بنیاد شهید منحصر به فرد است/ پنج مدیر تغییر می‌کند

ما یک سازمان اجتماعی با ۱۶۷ خدمت هستیم و سازمانی به اندازه ما چنین خدماتی ارائه نمی‌کند و این ما را منحصر به فرد کرده است. حتی سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که نمی‌تواند این مزیان کد خدمت به بنیاد شهید بدهد و معنی ندارد سازمانی این مقدار خدمات ارائه کند. ما می‌خواهیم در سراسر کشور خدمت کنیم و نمی‌خواهیم یک سازمان عریض و طویل ایجاد کنیم. البته در دوره هوشمندسازی هم مورد هک قرار گرفتیم و تا حد بسیاری خود را بازیابی کردیم که یک تجربه خوب برای ما بود.

هر سه ماه مدیران ارزیابی خواهند شد و امتیازبندی می‌شوند. اگر زیر ۵۰ امتیاز کسب کنند و دو تا سه ماه این روند تکرار شود جایگزین خواهند شد. اکنون در همین راستا پنج مدیر کل بنیاد شهید در نظام انتصابات جایگزین خواهند شد.در بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس برنامه تحول جامعه کشور برنامه‌های خود را نوشته‌ایم و ما به ازای آن برنامه عملیاتی در نظر داریم. در سراسر کشور ۳۱۷۹ کد خدمت داریم و هر خدمت به ازای هر استان مشخص است و هر ماه عملکردها ارزیابی می‌شوند. برای انجام خدمات یک ساز و کار خوداظهاری گذاشتیم و تمامی خدمات به حقوق و مزایی مدیران وصل است. آنها اگر در انجام وظایف عقب باشند، حقوق و مزایای‌شان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. هر سه ماه مدیران ارزیابی خواهند شد و امتیازبندی می‌شوند. اگر زیر ۵۰ امتیاز کسب کنند و دو تا سه ماه این روند تکرار شود جایگزین خواهند شد. در همین راستا پنج مدیرکل بنیاد شهید در نظام انتصابات جایگزین خواهند شد.

در بخش اداری سامانه «شمسا» و بخش اقتصادی سامانه «امصاک» (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) مستقر شده است. تعداد ۴۲۰۰ تن از کارکنان بنیادشهید توسط سامانه شمسا ثبت‌نام شدند و به صورت آنلاین از آنها آزمون‌های حوزه مدیریتی اخذ شد. آنها بر اساس امتیازی که می‌گیرند برای سطوح مختلف مدیریتی انتخاب می‌شوند. بسیاری از مدیران در بنیاد شهید توسط نظام ارزیابی در جایگاه خود قرار گرفته‌اند و از سوی کسی توصیه نشده‌اند. همچنین در راستای تغییرات و اصلاح ساختار اداری، ما صف و ستاد را جدا کردیم و در فاز استقرار هستیم. مؤسسات خدماتی را از حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جدا و آنها را در هم ادغام کردیم. علاوه براین، ۶۵ مدیر که مستقیم با من کار می‌کردند با این ادغام‌ها به ۱۳ مدیر رسیدند که این هم زیاد است چون برای چابک‌سازی نباید بیشتر از هفت نفر با مدیر در ارتباط باشند چرا که اختلاف گفتمانی ایجاد خواهد شد.

در بخش اقتصادی از بنگاه‌داری خارج می‌شویم

به دلیل اینکه می‌خواهیم از حالت بنگاه‌داری خارج شویم، موسسات اقتصادی بنیاد شهید در حال جمع شدن هستند چون کار اقتصادی؛ کار بنیاد شهید نیست. قسمی از منابع ما وابسته به درآمدهای بخش اقتصادی است و جایی بنگاه‌داری خواهیم کرد که مأموریت ما است مانند: بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و درمانگاه و اردوگاه‌ها که به جامعه هدف ما یعنی ایثارگران خدمات ارائه می‌دهند. این کار مورد تأیید دفتر مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و به ما ابلاغ شد. اکنون درباره بخش‌های اقتصادی که متعلق به خانواده ایثارگران است مانند: «گروه شاهد» و «بانک دی» تقریبا جمع بندی‌مان تمام شده و ابلاغ شده است و باید دارایی‌های خود را احصا کنند و سهم هر فرد مشخص شود و برایشان سبد بورس و مجعمی ایجاد خواهد شد. در این مجمع ما فقط در استعلام اولیه اعضا نقش ایفا می‌کنیم.

اخیرا یک آسایشگاه استاندارد در اصفهان برای جانبازان نخاعی افتتاح کردیم که خدمات جانبی آن ویژه است.

نیازها در حوزه بهداشت و درمان ایثارگران

بنیاد شهید هم‌اکنون در حوزه بهداشت و درمان  ۲۵۰۰ تخت عمومی و ۱۱۰۰ تخت اعصاب و روان دارد. در این حوزه هر دو تا را باید به دو تا ۵۰۰۰ تخت برسانیم. یعنی پنج بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی نیاز داریم. همچنین باید ۱۶ مرکز اعصاب و روان را با هم تجمیع کنیم و مرکز بزرگ نگهداری اعصاب و روان ایجاد کشود. به عنوان دومین دارنده تخت اعصاب و روان در کشور در این حوزه سرمایه‌گذاری کم و نادرست انجام شده است. ما از جامعه ۶۲۷ هزار نفری جانبازان‌مان ۲۳۰ هزار نفر اعصاب و روان هستند به همین خاطر با توجه به افزایش سن‌شان نیاز به تخت‌های تخصصی بیشتر می‌شود. در حوزه جانبازان نخاعی و والدین شهدا هم نیاز به مراکز آسایشگاهی خاص خودشان را داریم که هیئت امنای بنیاد شهید اجازه داده است در قالب بازسازی و توسعه آسایشگاه، خانه ایثار و مراکز اعصاب و روان‌بخشی، از داراهایی‌های غیز مأموریتی را به این‌ مراکز تبدیل کنیم. اخیرا یک آسایشگاه استاندارد در اصفهان برای جانبازان نخاعی افتتاح کردیم که خدمات جانبی آن ویژه است.

دولت و مجلس توجه ویژه به ایثارگران دارند

علاوه بر این از مدیرعامل بیمه دی گزارش گرفتم و تا این لحظه اسناد در اختیار ایثارگران را تا پایان تیر ماه پرداخت کرده‌اند و اسناد مؤسسات طرف قرارداد را تا آخر فروردین ماه پرداخت کرده‌اند. در حوزه معیشت هم پرداخت‌های معیشتی ما نسبت به دو سال قبل بین ۷۰ تا ۲۳۰ درصد رشد داشته است. کل بودجه ما در سال ۱۴۰۰ از ۳۱ هزارمیلیارد تومان به ۷۳ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است و این رشد بودجه در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی در بین تمامی دستگاه‌های اجرایی بی‌سابقه است. این، نشان‌دهنده توجه ویژه دولت و مجلس به ایثارگران است. همچنین در سال گذشته حقوق والدین شهدا ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بود که اکنون ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان است و در حال انجام کارهایی هستیم تا به ۷ میلیون تومان برسد. کمک معیشت ایثارگران هم دو میلیون ۴۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده و حق پرستاری هم دو و نیم برابر شده است. 

در حوزه خودرو هم کاری که امسال دولت کرد لطف بزرگی بود به این دلیل که یکی از مطالبات قدیمی ایثارگران این بود که بتوانند خودرو وارد کنند. البته یک بار در دولت اول آقای احمدی‌نژاد به بخشی از جانبازان ۷۰ درصد اجازه واردات خودرو داده شد و بعد از ۱۷ سال نه فقط جانبازان ۷۰ درصد، بلکه ۵۰ درصد به بالا این امکان برایشان فراهم است.

این کارهایی که انجام می‌دهیم نه در شأن خانواده ایثارگران است نه مجاهدت آنها را کفایت می‌کند و اصلا نمی‌شود مقام معنوی را با  پاسخگویی مادی جایگزین کرد. بنابراین مفهوم «جبران»، غلط است. البته آنچه تاکنون گفته شده چندصد برابر چیزی است که انجام شده است. ما خیلی در مقام بیان اقدامات در این حوزه نیستیم و آنجایی که باید تبلیغش را بکنیم  در حوزه تقویت روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی است. همچنین در حوزه خودرو هم کاری که امسال دولت کرد لطف بزرگی بود به این دلیل که یکی از مطالبات قدیمی ایثارگران این بود که بتوانند خودرو وارد کنند. البته یک بار در دولت اول آقای احمدی‌نژاد به بخشی از جانبازان ۷۰ درصد اجازه واردات خودرو داده شد و بعد از ۱۷ سال نه فقط جانبازان ۷۰ درصد، بلکه ۵۰ درصد به بالا این امکان برایشان فراهم است.

پس از ۱۰ سال در حوزه فیلمسازی مشارکت داشتیم

در تکریم و ترویج حوزه ایثار و شهادت همه مسئول هستند و نقش دارند. یکی از کارهایی که در این دو سال انجام دادیم  این است که می‌خواهیم به یک سازمان راهبر تبدیل شویم. به عنوان مثال طی یک دهه گذشتنه هیچ فیلم سینمایی با مشارک بنیاد شهید و امورایثارگران تولید نشده بود. سال گذشته فیلم «اتاقک  گلی» تولید شد و جوایز متعددی در جشنواره فیلم فجر گرفت. امسال هم در ساخت ۱۰ فیلم سینمایی و سریال مشارکت داشتیم. فیلم‌های «شور عاشقی»، «فرنگیس» و «حوض خون»  یا انیمیشن «مرحمت بالازاده»  در دست تولید هستند.

رویکرد صادقانه به حقایق یکی از دستاوردهای دولت است

رویکرد صادقانه دولت به واقعیات و حقایق یکی از دستاوردهای دولت است. دولت بدون ترس به عنوان دولت انقلابی به حقایق سیاست داخلی و خارجی نگاه می‌کند و نگاه فعالی دارد. دولت توانسته است در حوزه سیاست داخلی سطح گفت‌وگو با مردم را گسترش دهد و به خواست مردم توجه کند. ما در طول ۷۰۰۰ سال تاریخ ایران رقابت تمدنی با غرب و اروپا داشته‌ایم. در حوزه سیاست خارجی یک دوگانه برخورد انقلابی قهرآمیز و هضم شدن در هاضمه جهانی وجود داشت که دولت گفت نه این درست است نه آن بلکه، بنده سبد ارتباط را متنوع می‌کنم و با هر  کشوری متناسب با اقتضای خودش برخورد می‌کنم.

اینستاگرام
این جانب جانباز قطع عضو هستم ودارای پنج سر عاله هستم وضعیت مالی بدی دارم خاهش ا کمک کنیداعصاب روان هستم موج گرفتی دارم وترکش ۴۰ درصد برای من لحاظ کردن حقوقوم کفاف زندگی را نمدهد پیش زن بچه خفت میکشم توا به فاطعه زهرا کمک کنید خواش می‌کنم یامنو از این زندگی راحت کنید
تخریب خلاق ! در جهت تخریب نه ساختن! درسته آقای قاضی زاده؟ ! خون به جگ ر ایثارگران نکن انقدر ... حالا که همین کمک معیشت ناچیز را دار ی میگیری از ما ، چه کنم فرزندم ۳۵ سالش نشده که از دهک خانواده جدا بشود حالا دهک ما شده ۸ ... . شغلی ندارم ، کارگر بودم و الان هم تا جایی که بتونم کار گری میکنم اما سنم داره بالا میره و هزار درد افتاده به جونم دیگه توان ندارم مثلا از بد روزگار شدیم معسر .. ما که رزمنده جوان و فعال اون سالها بودیم و منت احدی را نمی کشیدیم حالا منت بنیادی ها را بکشیم؟!؟ زشته که این همه خفت بدی به کهنه سربازان که حالا از زندگی کردن هم سیر شد ن ،، .
، الان تکلیف ماها چه خواهدشد؟ بنیاد جانبازان یک کاری کند تا دهک فرزندان جانباز شاغل مجرد را جدا کنند تا شفاف سازی شود و حق به حق دار برسد آیا امکانش هست یا نه؟ ا گر بخواهید میشود اما مطمئنا خودتان نمیخواهید کاملا مشخصه... شما ها منطق ندارید حرف ما را یک بچه کوچک هم متوجه میش ود چطور شما درک نمی کنید؟! آقای قاضی زاده چرا خودتو زدی به اون راه؟ خجالت داره
وای به حال ما که شما دست به خلاقیت بزنی. دیدیم خلاقیتت را تو رو خدا پاشو برو نخواستیم کاری کنی برا ما همه را رنجاندی این از کمک معیشتها اینم از تبدیل وضعیت که به یکی برسه به یکی نرسد انگار نذری پخش میکنن.. مثلا قانونه ! تکلیف طرحی های ۵ سال آینده را مشخص کنید ما همه تضمین و امنیت شغلی میخواهیم باید عدالت اجرا شود برای همه ایثارگران
باسلام بعداز40سال حالاتازه متوجه شدیدکه چکاربایدبکنیدخدابده برکت ان شاءالله برای نسلهای بعددرست میشودشماهافقط حرف زدن بلدشده ایدبادروغ گفتن وامارهای دلبخواهی حداقل باهم هماهنگ باشید
با سلام و عرض ادب خدمت جناب سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی رییس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران سید عزیز متناسب به اقصادی خودش باید عمل کند هر دولتی خوب 15 سال پیش حقوق منعیشت 300 هزار تومان بودش با اون مبلغ کم نمی آوردیم شکر خدا را هم می کردیم حالا با این وضعیت ماهی 4500میلیون چکار کنیم برنج پلاستیکی کسیه ای 650 هزار وووو و باید با اقتصاد کشور منعیشت پرداخت بشه واقعا دیگر مانده شدیم راستی گوشت و مرغ معلوم نیست کی مصرف کردیم ماهی چطوری هستش قیافه اش چه بگویم حق نا حق نکنید منعیشت حتا ماهی 10 میلیون نمیشه زندگی کرد والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi