شناسه خبر : 103452
سه شنبه 21 شهريور 1402 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مشعل فروزانِ عشق و معرفت

فاش نیوز - اربعین، مشعل فروزانِ معرفت است، دوباره تصحیح و کوتاه شد ببخشید، تکریم اربعین حسینی رمز تداوم عاشورا است و گرامیداشت اربعین و تعظیم شعایر دینی رمز پویایی همیشگی نهضت پربار حسینی و اعلام پای بندی به مکتب سرخ عاشوراست امشب چهل شب است که آب از گلوی زینب پایین نرفته غم بر تارک دلش می‌‏وزد و هوای اسارتی را نفس می‏‌کشد که چهل سال شکسته ‏ترش کرده است دل زینب دیگر از داغ علی اصغر مرده است حالا چگونه این دل می‌تواند در تولد دوباره زمین لبخند بزند؟ کدام تولد؟ کدام زندگی؟ کدام امید؟ اصلا مگر می‌شود بعد از حسین به زندگی ادامه داد؟ در این چهل روز زینب و امام سجاد (ع) و تمام مریدان راه امام حسین در سوگ ابرمردی نشسته اند که حیات اسلام مدیون بدن تکه پاره اوست اینک غریب چهل روز از غروب غم فزای شهادت شقایق‌ها می‌گذرد اسارت، عطش، غربت، زنجیر و بیدادگری سهم خاندان اهل بیت پیامبر بوده است.

حماسه عاشورا شورانگیز‌ترین حماسه تاریخ بشری است که نیرومندترین احساسات میلیون‌ها انسان را برانگیخته و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیز در گذشته است و شگفت و تعجب از اینکه قداست خویش را در میان سایر ادیان نیز حفظ کرده هیچ نمونه‌ای از شجاعت بهتر از شجاعتی که امام حسین (ع) از لحاظ فداکاری و شهامت نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود.

قیام امام حسین (ع) تفسیر بعثت و ترجمان نبوت و معنای امامت است و عاشورا نقطه اوج امانت ادای انسان بود و اربعین امام حسین آینه‏ای است که تمام مفاهیم انسانی را با ابعاد حقیقی‏اش در خود متجلی ساخته است اگر عاشورا روز هجرت آگاهانه و جانبازی عاشقانه در راه دوست بود اربعین روز یادگیری رسم دین ‌داری و آیین وفاداری اوست و عاشورا رستاخیزی بود که پرده از چهره همه زشتی ‏ها ‏کشید و پلیدان را رسوا ساخت.

اربعین مشعل فروزانِ معرفت است که فرا روی انسان ‏ها قرار گرفته و زندگی ما بعد از حسین (ع) عین محکومیت است ای کاش از خجالت آب می شدیم تا هیچ گاه روی سیاه ما بر نگاه مادرش حضرت زهرا (س) نیفتد. آخر در هیچ کجای دنیا این رسم امانت‌داری نیست. هیچ جای جهان این رسم ارباب و بندگی نیست.

بیایید به تمام دنیا فخر بفروشیم برای داشتن چنین اربابی. بیایید آن طور که باید لطفش را پاس داریم و حرمتش را نگاه داریم. کربلا، این بیابان خشک و بی‌آب، دریای انسانیت و کمال است؛ اقیانوس بی‌کرانه‌ای‌ست که در آن گوهر همه عظمت‌ها و خوبی‌ها به رنگ مظلومیت، یافتنی است. امام حسین علیه السلام خونش را به آستان الهی هدیه داد تا بندگان را از ظلمت جهل و نادانی و حیرت گمراهی رهایی بخشد.

کربلا عمیق‌ترین زخمی است که بر پیکر جهل زمینیان نشسته است و رساترین فریادی است که در دهلیز تاریخ پیچیده است. اربعین تداوم رسالت انسان در پهنه خلقت است و اگر عاشورا صحنه نمایش فراگیر و فشرده کارزار خوبی و بدی بود، اربعین تولد دوباره حیات آدمیت و حماسه جاودان عشق و تجلی زیبای توحید است. عاشورا عرصه اثبات پیروزی انسان بر سپاه ابلیس بود و اربعین قرارگاه عشق و پناهگاه عاشقان حسینی است و کیست که از این معبر عبور کند و قرار و پناه نگیرد؟! عاشورا انفجاری از نور بود و تابشی از حق که بر اندیشه ها تجسم کرد.

سر بریده امام حسین بر نیزه همچون بیعت با پیکر تیرباران شده امام حسن(ع) بود که در راستای حفظ و حراست از دین خدا بر روی نیزه‌ رفت. از این‌روست که الگو و اسطوره همه آزادگان و مستضعفان عالم حسین است. حرکت امام حسین(ع) تنها یک واقعه تاریخی نیست؛ بلکه یک الگو برای زندگی شرافت‌مندانه و دین‌مدار است؛ چرا که امام حسین(ع) به خوبی می‌دانست که هیچ راهی برای حفظ اسلام و اعلام انحراف دین خدا باقی نمانده است جز با ریختن خونش؛ خونی که فرهنگ و آبروی شیعه در طول تاریخ شد؛ خونی که احیاکننده همه قیام‌های ظلم‌ستیزانه پس از کربلا بود و اربعین، صدای عدالت و صداقت و شاخه‌‏های درخت آزادگی است که از خاک تشنه کربلا روییده و تا ژرفای روزها و روزگاران ریشه دوانیده است.

اربعین سال61 هجری است و زینب آمده است تا صبر تاریخ باشد. او پیام‌آور کربلاست. زینب می‌داند اگر عاشورا روز عشق‌بازی شهدا در محضر حق، با سرهای بریده و بدن‌های متلاشی شده بود، این روزها روزهای مصیبت و تنهایی و اسارت زن‌ها و بچه‌هاست. این روزها روزهای دل بی‌قرار زینب است. زینب آمده است تا بعد از چهل روز بوی برادرش را نفس بکشد؛ تا محکم‌‏تر و استوارتر از پیش خطبه‌‏هایش را با تمام وجود فریاد بزند.

عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی‌ست و در این چهل روز، حسین(ع) تنها سخن محافل است؛ تا در طول عمر انسان بهانه‌ای برای بیداری و ظلم‌‏ستیزی باشد.

اربعین فرصتی برای اعلام همبستگی با عاشوراست. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خونش را به آستان الهی هدیه داد تا بندگان را از ظلمت جهل و نادانی و حیرت گمراهی رهایی بخشد.

یا حسین روز عاشورا آن رایت آزادگى که در دست تو بود، کلاس فشرده تاریخ بود برای همه نسل‌ها تا ابدیت. قیام امام حسین مصاف نبود؛ منظومه بزرگ هستى بود و اگر قیام قامتت در خون نشست، اما پیام نهضتت در اربعین برخاست. یا حسین‌، اى پرچم خونین حق بر دوش، تو در طول عمر انسان مظهر شدیدترین حالات احساسى انسان هستی. یا حسین، تو مظهر آیات خدایى. یا حسین، تو تاریخ را به حرکت در آوردى و زبان زمان را به سرودن حماسه هاى زیباى ایثار و جهاد و شهادت گشودى. لحظه لحظه تاریخ را عاشورا ساختى و جاى جاى سرزمین‌ها را کربلا کردی.

|| احمدرضا بهمنیار

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi